Fåglar/ råttor och katter

Lilla-S

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om nån här vet om man kan ha fågel och katt tillsammans? Eller om det funkar att ha katt och råtta?
Skulle gärna vilja ha en fågel eller några råttor nämligen men jag har en katt...men funkar det ändå??

Sv: Fåglar/ råttor och katter

Inte för att vara jätte pessimist men menar du verkligen allvar?
Råttor å fåglar är ju det som står längst upp på en katts favorit meny å även om endel tror att man kan vänja av sånt geno att ha djuren tillsammans från att de är små så har de alltid sina instinkter kvar.
Visst kan man väl ha all djur men ordentligt åtskilda.

Jo, tänk för att det går visst. Katter som är smarta djur kan faktiskt lära sig skillnaden på husses/mattes egendom som inte får jagas....Att bara säga:nej katt och fågel går inte är inte sant. Men det krävs ju en del engagemang från ägarens sida att lära katten inte jaga det som finns inom husets väggar...men som sagt...det går.

:( Du...jag vet folk som försökt å det slutade med en uppäten Jocke...

Jocke var en ökenråtta i sina allra bästa år. :smirk:

Jag har haft båda kombinationerna och det fungerar utan större problem. :) Håll katt och fågel-/råttbur avskilda när de är utom synhåll så går det bra.

Ja jag menar allvar. :p
Såklart att jag vet att djur alltid har kvar sina instinkter men jag vet flera som har t.ex. fågel och katt eller katt å råtta. och det funkar alldeles utmärkt. men de e väl olika på olika djur antar jag.
men men, jag tror inte att jag skaffar det ändå, inte fåglar iaf!
jag tror att dom skulle bli alldeles för stressade...
Men om det inte funkar att ha fåglar/råttor med en katt, varför har då så många hund och katt? där kan man snacka om instinkter! :S

Aah okej!
Men blir inte fåglar stressade av känna kattlukt? jag har för mig det :confused:

Det har jag inte märkt något av, alla våra fåglar var alltid harmoniska och lugna. :)

Det går, men som sagt krävs det en del engagemang. En del råttor har kunnat sköta sånt själva dock genom att bita katten... :devil: Har inte vågat sig nära igen :D
Kan dock vara en fördel då med en säker bur, en katt kan ju köra in klorna i en helt vanlig gallerbur. Skulle det bli råttor kan ju isf ett hemmabygge av exempelvis en garderob eller så vara ett bra elternativ, så är alla sidor utom en skyddade, och så gallerdelen med väldigt tunt galler. Kanske med galler på både insida och utsida så katten helt enkelt inte når in i buren om den försöker...?

Och btw, alltid fler både vad gäller fåglar och råttor.

chrysler: En av våra gamla gerbiler blev också ganska mördad av våran gamla katt. Betyder dock inte att man absolut inte kan skaffa andra djur ändå. Kommer själv skaffa katt någon gång i framtiden, men råttorna blir kvar ändå...

beror på har stött på katter som varit rädd för råttor och katter som inte varit det hur det är med fåglar vet jag int

Mina katter har haft jätterespekt för de råttor jag haft,men då har de också fått lära sig den hårda vägen (från råttans sida)

hade även ett tag råttisarna lösa med katterna,katterna hade redan respekt för råttona men följde efter henne nyfiket,när råttis fick nog så jagade hon iväg katterna,det slutade med att de låg & sov ihop.

Fåglar tror jag aldrig hade funkat här iaf då mina katter älskar att jaga fåglar och drar hem skator ibland,samma möss & dvärghamstar och sådana som springer fort tycker katterna var lite för roliga så det fuinkade inte....vet dock fall där katten ätit upp tamråttan också så man får nog tänka sig för lite innan,är inte bara att släppa ihop dem,dessutom kan råttan bita katten rätt illa också,stoppar kisse in tassen i buren så släpper inte gärna råttan,och en råtta bits hårt....

Mvh Zaria

Fåglar har kasst luktsinne, så de kan inte känna lukten av katt.

Från http://hem.passagen.se/cockatiel/ :
"Katter och fåglar ska hållas helt separerade från varandra. Katter har en bakterie, Pasteurella bacteria, som en naturlig del i sin bakterieflora. Bakterien är helt ofarlig för katten. Enligt nya rön från veterinärer och forskare i USA är denna bakterie dödlig för fåglar. Det gäller även om fågeln inte blir biten eller riven av katten. Bakterien förekommer i kattens saliv och även i avföringen. I och med att den finns i saliven så finns den oftast även i pälsen eftersom katter tvättar sig genom att slicka pälsen. Fågeln bör därför inte ens vistas där katten varit, tex golv eller möbler eftersom det kan finnas katthår där med bakterier på. Katten är dessutom ett rovdjur och dess instinkt att jaga fåglar väcks lätt till liv."

Jag tycker INTE att du ska ha fågel med katt. Jag har själv tagit hand om en fågel som blivit utsatt för katter som bla vält buren och försökt trycka in sina tassar mellan gallret.

Okej, tack för alla svar!
nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra :confused:
men jag tror att det blir råttor i alla fall och inte fåglar..

kram.

Lilla-S skrev:
Hej!
Jag undrar om nån här vet om man kan ha fågel och katt tillsammans? Eller om det funkar att ha katt och råtta?
Skulle gärna vilja ha en fågel eller några råttor nämligen men jag har en katt...men funkar det ändå??

Att ha en råtta och fågel fungerar ju men inte så att du kan ha de ihop. Råttan är ett rovdjur och fångar det mesta som är mindre än de själva. Vi har undulat sedan dryga 2 år tillbaka och skaffade även en lite 8 veckors råttistjej för två veckor sedan. Råttan växer så det knakar och har blivit större än vår undulat nu. När vår undulat är ute och flyger får råttan vara i buren, och när råttan är ute och leker är undulaten i sin bur med stängda dörrar! Vi är väldigt noggranna att de enbart är ute var för sig eftersom råttan i ett nafs säkerligen tar ihjäl vår undulatpojke om hon skulle b.li sugen. Man ser att hon tittar och spejar extra mycket när han är på vår axel eller flyger omkring.
Så tänk dig för...skulle nog inte skaffat vare sig fågel eller råtta om du har katt då både råttan och fågeln har ett visst behov av närhet och att få röra sig fritt varje dag. Tror iaf det är dumt. Men det är jag det...

Håller med, har inte hört att råttor gjort ngt men katt om inte annat :eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
429
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama