Fågelmat till kanin?

caradan

Trådstartare
Ngn som vet om man kan ge vildfågelfrö (solros, havre, vete och hampfrö) till kanin.
Fågelmaten är mkt billigare än kaninmat.

Sv: Fågelmat till kanin?

tror det blir för FETT till en kanin.... ( skojjar du om att fågelmaten är billigare :O?? här kostar en viltfågelsäck på 25 kg över 300 kr och märkes kaninpellets lite över 150 kr för 20 kg :P....

Min kanin äter inte pellets och 10kg vildfågel kostar 69kr (20kg 119:-) men är det för fett så är det ju inget bra, då får hon äta det hon redan äter.

Hästmat däremot brukar gå bra, jag vet flera som använder krafft t ex. Men glöm inte att titta på näringsdeklarationen!

vad äter hon nu då?

när du säger att hon inte äter ren pellets och att hon får äta det hon redan äter får mej att tänka på lyx/gnagarblandning.... vilket dom absolut inte ska äta

Ja hon äter ngn form av gnagarblandning utan pellets. Har testat i omgångar att ge henne pellets men de ligger kvar i skålen och hon äter hö istället.

Fågelmaten var bara en tanke som jag fick när jag stod på jobbet (och har fågelmat mitt framför mig)

Jag ger min samma mat som hästen - Granngårdens Havrefria musli. Jämförde dess innehåll med ett annat kaninfoder och det var likvärdigt. Han verkar må bra av det också.

men då är det bättre att du dumpar lyx/gnagarblandningen helt och bara ger hö och grönsaker om hon inte vill äta pellets.

vad har du testat för pellets? den sorten man köper i påsar på t.ex. ica... brukar vara 1kg-påsar äter inte mina heller. Jag köper 18kgsäckar på granngårn med BRA pellets, har du bara en kanin kan jag förstå att du inte vill köpa så stora säckar men det finns mindre.

Ja hon äter ngn form av gnagarblandning utan pellets. Har testat i omgångar att ge henne pellets men de ligger kvar i skålen och hon äter hö istället.

Fågelmaten var bara en tanke som jag fick när jag stod på jobbet (och har fågelmat mitt framför mig)

Men det är ju bara bra att hon väljer höet framför pellets.
Kaninens kost ska till 80-90% bestå av just hö.
Pellets är egentligen inte helt nödvändigt, men ges för att det finns kaniner som inte klarar att hålla hullet på enbart hö.

Gnagarblandning skulle jag definitivt ta bort, det är lika illa som fågelmat..
Alldeles för fett och för mycket onyttigt i.

Vad ska man tänka på om man tar bort pelletsena helt?

Mina två lite större har inte blivit smala alls även om de inte har fått något kraftfoder på flera månader... och de skuttar ju fritt hela dagarna tll råga på allt!? Min hermelin har däremot blivit jättefin i hullet.

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ ngn som har erfarenheter av sömnsvårigheter o om det finns ngt som kan vara ett effektivt sätt o lindra dom? har mått dåligt psykiskt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25