Fågelinfluensa smittat hund?

Sv: Fågelinfluensa smittat hund?

En språklig missuppfattning?
Tror jag såg någonstans att man ännu inte hittat smittade svenska fåglar. Till skillnad mot flyttfåglar då?

Till trådfrågan. Hundar kan antagligen (min tro) bli smittade om dom får i sig tillräckligt mycket av viruset. Kan människa och katt smittas, så varför inte hund?

Vi har inte ändrat någonting än p g av influensan. Varför skulle vi, som inte bor kustnära. När och om smittade fåglar hittas i grannskapet, vilket antagligen inträffar först när flyttstrecken kommer, kommer vi att ändra vanor i den utsträckning som behövs.

Att sluta äta/servera kyckling och ägg verkar minst sagt överdrivet. Fall inte för mediahysterin!!

LIA

Det finns inga rapporter om fågelinfluensa på hundar överhuvudtaget, hunden har inte heller ngt eget influensavirus(man har dock sett att hästinfluensa vid ngt tillfälle gått över på hund).
Om man vidare betänker den miljö där människor har blivit smittade i asien kan man nog säga ganska säkert att den farliga fågelinfluensan H5N1 i sin nuvarande form inte drabbar hundar.
PL

Det jag har hört är att hundar kan bära på viruset utan att bli sjuka..

Men om hunden bär på det, kan det då smitta till människan? :confused:

Vad man vet är att hundar kan ha antikroppar mot viruset. Detta betyder bara att deras immunsystem reagerat på viruset det behöver inte vara så att virus har förökat sig i hunden.
PL

peter_lundin skrev:
Fel!! Man är ännu inte färdig med testerna för att bekräfta om viruset är H5N1 eller ej men man tror det.
PL

Just den här meningen stämde precis med den informationen jag fick av min privata källa på min LST. Och det var också det jag menade när jag skrev mitt första inlägg.. dock var jag inte så tydlig.

Men som sagt... min källa kan vara felunderrättad.. och då även jag därför fortsätter jag inte att hävda detta....

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama