Fågelinfluensa smittat hund?

Lejonelle

Trådstartare
Häromdagen hörde jag på nyheterna att hundar smittats av fågelinfluensa men har sen inte hittat något i tidningarna om det. Har någon mer information? Har ni ändrat något i rutinerna för era hundar sedan influensan kom till Sverige, t ex slutat ge kyckling eller rått ägg?

/Lejonelle

Sv: Fågelinfluensa smittat hund?

De djur som mig veterligen blivit smittade förutom fjädrefän då, är katter och mård.

Har inte och kommer inte att ändra på några rutiner för mina hundar..

Jag har inte ändrat några rutiner. Det enda jag funderat lite på de senaste dagarna, är HUR jag kommer reagera till våren och man av hundskrället får de sedvanliga "gåvorna" i form av döda fåglar..

Men men.. det ordnar sig nog.

Såg att SKK rekommenderade spaniel & retriverklubben att använda sig av dummies vid jaktproven.

Men de flesta som apporterar har väl frysen full av fjolårets fågel..

Samma här.. har inte heller hört talas om att hund smittats. Kanske av en tidningsanka?

Det var på TV4:s nyhetssändning och har varken läst eller hört mer om det på annat håll.

Vet att man i Thailand haft en hund med fågelinfluensa. Men jag vet inte om detta var en hund som smittats i labb-försök eller om den blev smittad "naturligt" .

Inte smittade, men däremot har man tydligen hittat ett antal hundar med antikroppar i Tyskland och någonstans i Asien...

Nej, tydligen är det man kommit fram till hittils att hundar inte tycks bli sjuka av viruset. Åtminstone är det de aktuella buden...

Media är väldigt snabba på skrämselpropaganda... De kläcker ur sig det ena efter det andra bara det gör folk oroliga så...

Inte en enda av de döda fåglar som hitills hittats i Sverige har varit smittade med den farliga varianten av fågelinfluensa, mer känd som H5N1..
Det döda fåglarna har varit smittade med den vanliga varianten som bara heter H5..

Så i Sverige lär det knappast finnas andra djur med den farliga varitanten av smitta..

Inte?
Dagens Nyheter skrev:
Det var den 28 februari som fågelinfluensan konstaterades i Sverige för första gången, när två viggar i Oskarshamstrakten visade sig bära på den aggressiva varianten av viruset.

De viggarna skickades till EU:s referenslaboratorium i Storbritannien för vidare provtagningar. Det mesta tyder på att de, liksom de andra fåglarna som konstaterats smittade, bär på H5N1-viruset, som kan smitta människor.

Nog för att tidningarna är bra på skrämselpropaganda, men publicerar de ren lögn?

*lån*
Läs detta syrran..

Jordbruksverket skrev:
*Provsvar från Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA, visar att samtliga åtta viggar som tidigare under dagen konstaterades bära på någon form av fågelinfluensavirus, bar på virus av typen H5.
Med tanke på att de två tidigare viggarna från Oskarshamnstrakten bar på den aggressiva typen av H5-viruset, är sannolikheten stor att dessa åtta fåglar också gör det. Det medför i så fall att det smittförklarade området kommer att utökas något. Hur de befintliga skydds- och övervakningszonerna påverkas är ännu inte fastställt.

På måndag väntas besked om viruset är milt eller aggressivt. Information kommer att publiceras på Jordbruksverkets och SVA:s webbplatser.

*I fredags konstaterade SVA att ytterligare åtta viggar från skyddsområdet vid Oskarshamn bar på virus av typen H5. Efter fortsatta analyser av prover från fyra av dem, står det nu klart att det rör sig om virus av den aggressiva typen.

*Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) i Uppsala har analyserat prover från två viggar funna vid Sjaustru på östra Gotland. På morgonen konstaterades att de bar på den aggressiva varianten av fågelinfluensaviruset H5. Jordbruksverket vidtar skyddsåtgärder i området kring fyndplatsen.

Tvivlar på att jordbruksverket ljuger.....

Samma jordbruksverk har gått ut till länstryelserna om att inget konstaterat fall av H5N1 hittats i Sverige ännu.
Utan att hitills bara rört sig om H5.

Nu fick jag min information privat (i fredags) och kan inte hänvisa till någon källa så alltså skall jag inte fördjupa mig i detta utan låter ditt stå oemotsagt.

Jaahl skrev:
Inte?

Nog för att tidningarna är bra på skrämselpropaganda, men publicerar de ren lögn?

Nog för att jag kan vara felunderrättad i just den här frågan.... Men visst kan tidningar publicera rena lögner...

Pm:a namnet på den av jordbruksverket anställda person som sagt det till dig, så kan jag ju själv ringa upp personen på måndag och få dina uppgifter bekräftade..

Gnist skrev:
Pm:a namnet på den av jordbruksverket anställda person som sagt det till dig, så kan jag ju själv ringa upp personen på måndag och få dina uppgifter bekräftade..

PM skickat......

syrran skrev:
Media är väldigt snabba på skrämselpropaganda... De kläcker ur sig det ena efter det andra bara det gör folk oroliga så...

Inte en enda av de döda fåglar som hitills hittats i Sverige har varit smittade med den farliga varianten av fågelinfluensa, mer känd som H5N1..
Det döda fåglarna har varit smittade med den vanliga varianten som bara heter H5..

Så i Sverige lär det knappast finnas andra djur med den farliga varitanten av smitta..
Fel!! Man är ännu inte färdig med testerna för att bekräfta om viruset är H5N1 eller ej men man tror det.
PL

Saxat ur lägesrapport från 060228:
2 viggar (Aythya fuligula) har testats positiva för H5 HPAI. Fåglarna är funna i området kring Oskarshamns kärnkraftverk, Kalmar län.
SVA:s tester visar att det förmodligen rör sig om samma virusstam som cirkulerat i Ryssland och Kina. Bekräftande tester kommer att utföras på EU:s referenslaboratorium i Weybridge
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama