Färg i stall?

Nixehen

Trådstartare
Håller som bäst på att bygga stall och börjar fundera på detta med färg. Färgskalan är redan bestämd, men frågan är vilken sorts färg jag ska köpa? Jag använder gärna vattenbaserat då jag tycker det är enklast att arbeta med, sedan vill jag inte ha lasyr - utan färg. Inte plastfärg som stänger in fukt och bubblar sig...
Vad är det jag letar efter och vart hittar jag den till bästa pris?

Var på bygghandeln idag och spanade på färg - och höll på att trilla baklänges av priset! :eek: 1800spänn ville de ha för en hink med 10L färg - Hutlöst om ni frågar mig! Nog måste det gå att hitta färg till bättre pris? :confused:

Eller kan man till och med använda vanlig inomhusfärg till väggarna...?
 
Sv: Färg i stall?

Falu rödfärg har en kompis använt, verkar funka bra. Den finns ju numera i flera färger.
 
Sv: Färg i stall?

Tack för svar! Tyvärr vill jag inte gärna ha slamfärg heller, utan en lite blank yta som är enklare att hålla ren ( och inte färgar av sig..)
 
Sv: Färg i stall?

Haha, jag är visst lite korkad. Tänkte inte på att vattenbaserat kan vara blankt- trots att jag målat tex köket med vattenbaserad blank färg :D
 
Sv: Färg i stall?

Jag kör med vanlig inomhusfärg, vattenbaserad. B*ggM*x har till ok pris ;) ...frågan är väl då om de har den färg du vill ha ...
 
Sv: Färg i stall?

Smart! :D
Jag får försöka ta mig iväg någon dag kanske! :)

Ett utav problemen är ju bara att vi bestämde oss för att flytt bortom all redlighet känns det som. :rofl: Så vi har 6 mil till närmaste Coop Forum och 11mil till alla större kedjor - typ Bauhaus, Rusta etc.. :angel:

Färgerna jag ska ha är: Vitt, ljusgrått och ljus olivgrön/mörk lindblomsgrön. Ifall det hjälper någon att komma med förslag! :D
 
Sv: Färg i stall?

Granngården är annars inte så hutlösa med färgpriser, finns även speciell färg för stallar som går att bryta i olika kulörer, vet dock inte om den är vattenbaserad. Vi har målat med den på betongväggar, och den är väldigt hållbar där iaf.
 
Sv: Färg i stall?

Jag målade mitt stall med vattenbaserad oljefärg (utefärg) som jag blev rekommenderad på färghandeln. Jag blev inte nöjd. Trots grundjobb så är det stor skillnad på fästförmågan och framförallt är den riktiga oljefärgen betydligt lättare att skura ren, trots i stort sett samma glans.
Fick jag börja om hade jag helt klart kört på lasyr eller oljefärg från början. Hade sparat mycket pengar då.
 
Sv: Färg i stall?

Vi har fasadfärg nertill och T*kn*s vita stallfärg upptill i vårt stall. Fasadfärgen är oljebaserad, det var vad Gr*nng*rden rekommenderade oss. Kostar ca 1300 kr för 10 liter, men de har rätt ofta olika medlemserbjudande som -20%. Vi har brutit färgen i exakt den kulören vi ville ha (ljust grågrön).

Huset har vi målat i en vattenbaserad fasadfärg, och det känns ju som att det skulle fungera bra även i ett stall?
 
Sv: Färg i stall?

Jag gick in och frågade i en färgaffär. De rekommenderade vattenbaserad utomhusfärg. Den säljer de mycket av till stall och den är heller inte speciellt dyr. Gå till en färgbutik och prata med dem. Nu hade jag målat redan innan med just vattenbaserad utomhurfärg, (utomhusakrylat), men jag ville ändå veta vad de rekommenderar och höra om jag varit rätt ute.
Jag är väldigt nöjd med färgen. Den är lätt att tvätta ren och sitter väldigt bra. Lätt att måla med också.
 
Senast ändrad:
Sv: Färg i stall?

Ett tips är att kolla typ matkedjor som har en byggavdelning,tex coop.

Inte om man ska bryta färgen. De har ingen vidare kunskap och när de brutit min färg fel tre gånger insåg de att de inte klarade av att göra rätt färg. Detta trots att färgen var köpt och bruten där innan och att de hade receptet på den gamla burken att gå efter. Efter detta köper jag färgen på Colorama. De lyckades blanda precis rätt färg på frihand. (recepten funkar inte när det inte är samma färgmärke). En riktig färghandel är bättre att ha att göra med tycker jag.
 
Sv: Färg i stall?

Byggmax täcklasyr (utomhusfärg) har jag och några andra jag känner målat boxar med. Prisvärt, sitter bra och flagnar inte. 499 kr för 10 liter. Jag har vitt stall med grå detaljer!
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Jaa jag behöver lite tips om "budget"-färger som man kan använda i stall, om nån har erfarenhet av det? Tänker då främst på nåt som kan...
2
Svar
28
· Visningar
13 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 077
Senast: Stalltjejen
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 765
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp