Budget-färger i stall?

Sv: Budget-färger i stall?

Målade om i mitt stall förra året. Ytterväggarna är murade så jag köpte puts/fasadfärg (schiffergrå underst och vitt ovanför) jättebilligt på Cheapy!! Det har hållt bra och kostade inte mer än några hundralappar. Rent trä kan du ju olja eller måla med utomhusfärg, även det går att köpa hos billighetskedjor. Tror inte det lönar sig att måla med dyrare färg eftersom det är högt slitage i ett stall (repor och gnag mm).Taket bör målas med samma ute-trägärg (kan späs om den vattenbaserad och du vill dryga ut den) eftersom det alltid är lite fukt i ett stall och det går hårt åt träet. Lättare att hålla rent åxå. Lycka till!!
 
Sv: Budget-färger i stall?

*kl*
Mina föräldrar köpte svindyr färg till sitt stall förra sommaren men det behöver redan målas om så köp bara billig färg.
Lägger till en fråga... Vilken färg ska man använda på kalkade cementväggar???
 
Sv: Budget-färger i stall?

På lantmännen på min ort har de en färg som heter Trend 03. Det är en vit basfärg som man kan måla med på både cement och trä. Dessutom är den billig, har för mig att 9 liter kostar 300 el nåt i den stilen. Då kan man också få den bruten (blandad) i den kulör man vill. Jag har valt vitt överst och grått underst. Takfärgen köpte jag på Rusta, det var ännu billigare.

Tycker det är onödigt att lägga pengar på dyr färg, måla om måste man göra ändå. Den här trend 03 tycker jag är kanon, har säkert använt den i över 12 år. Målar om ca vart 3 dje år. Den är dryg, lättmålad och täcker bra. Den är vattenbaserad så man kan inte använda den utom hus.
 
Senast ändrad:
Sv: Budget-färger i stall?

Stallmiljön är väldigt krävande, att måla med första bästa färg på en murad vägg leder lätt till att både färgen och murbruket ramlar ner :eek:.

På murade väggar duger endast släckt murkalk eller silikatfärg.

På trä ska du använda en oljefärg eller förtunnad trätjära, annars är det väldigt stor risk för att virket ruttnar på bara ett par år, använd under inga som helst omständigheter latexfärg eller nån variant på "plastfärg" i stallet för då ruttnar virket på rekordkort tid.

Att måla med billig "plastfärg" från r*sta eller *b kan bli dyrt i längden.

Både släckt murkalk och trätjära kan man dock hitta relativt billigt, tjäran är förvånansvärt dryg om man blandar ut den med balsamterpentin eller motsvarande och en säck med kalk räcker också ganska långt.
 
Sv: Budget-färger i stall?

Tack för alla svaren!!! :bow:

Skönt att höra att inte alla resonerar så att det bara är de dyraste färgerna som duger (särskilt när det är hål i plånboken :angel: ), höll på att "få spader" när jag fick se vad färgen kostade som gubben på Gr*****gården rekommenderade...hmm...förresten så gjorde samma nämnda gubbe att jag inte vågade testa den här roslagsmahogny (hette det va), som jag faktiskt var riktigt sugen på ett tag, men sen fegade jag ur av olika anledningar..

Dessutom är det så jobbigt när man ALLTID har beslutsångest!!
Nu har det i alla fall blivit så att sadelkammaren målas med en lasyr från *B, och tänkte ev ta samma till boxväggarna (eller?)
Sen funderar jag på att måla ett tunnare lager med vitt (ev lasyr där också?) eller utspädd kanske, i taket för att få bort den tråkiga träfärgen...har i och för sej inte sagt det till min sambo än :angel: men visst borde det vara bäst för träet (som jag tror nån skrev) om det behandlas lite...?

Till dom murade putsväggarna (hmm kallar man det så?) har jag inte riktigt bestämt sort än, men jag ska kika närmare vad *B har att erbjuda där också faktiskt. Jag resonerar nog också lite så att jag kommer ändå få måla om sen, så jag kan lika gärna köra med nån billigare färg...
Fast nu blev jag fundersam på det där med att måla väggarna i två färger, för jag vill ju egentligen ha typ vitt, för att ljusa upp lite i stallet, men just i boxarna vete sjutton om det är så smidigt att ha vitt nertill... tål att tänkas på :smirk:
 
Sv: Budget-färger i stall?

Hmm jag tryckte nog lite fel, inlägget var menat som svar till alla :D
 
Sv: Budget-färger i stall?

Usch vilken ångest!!
Ska jag måla stallväggarna helt i vitt, eller måla med mörkare färg nertill i boxarna??? Jag kan inte bestämma mej!!! :devil:

Snälla ni, nån som kan råda mej?? :angel:
 
Sv: Budget-färger i stall?

Usch vilken ångest!!
Ska jag måla stallväggarna helt i vitt, eller måla med mörkare färg nertill i boxarna??? Jag kan inte bestämma mej!!! :devil:

Snälla ni, nån som kan råda mej?? :angel:

Om du menar inne i boxarna så rekommendrar jag en färg som står emot amoniak! typ ladugårds färg! finns i vitt och svart kanske i fler färger men det har jag inte sett:)

Mitt stall är vitt med "träfärgade" boxfronter och sidor och svart på väggarna (som inte gränsar till nästa box, det är ju av trä) oj vad rörigt det blev:angel:, hoppas du förstår hur jag menar:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu börjar mitt stall bli klart och frågan om målning har blivit aktuell. Stallet är ett litet stall av "utebox-typ" med två isolerade...
Svar
5
· Visningar
7 103
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp