Färdigfoder till tunn häst - men vad?

athena

Trådstartare
Jag har ett "avelshösilage" som ligger på 53 g smbrp per kilo foder och ca 7 MJ. Mina fölston har fri tillgång på detta och är riktigt tjocka och fina. De ska nu börja toppas med lusern, mot slutet av sina dräktigheter.

Men min ridhäst, som äter samma hösilage, får inget hull alls! Hon är inte mager, men revbenen kan skymtas ibland och nu har hon också blivit tunn över ryggen. Hon rids ca 5 dagar per vecka.

Hon har också i det närmaste fri tillgång, begränsar hennes kvällsgiva något men hon äter nog omkring 10-12 kg per dag. Tills nu har hon dessutom fått lite havre men bara marginellt.

Undrar över om det helt enkelt kvoten som blir för hög efter hennes behov, och att hon behöver ett energitillskott för att balansera upp det?

Tänkte åka till Granngården idag så jag är begränsad till deras sortiment för tillfället. Men hur ska jag tänka? För att öka hull brukar man ju oftast lägga på Groov, men det känns helt fel nu - eller?
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

mitt staket får
Hippo Harmoni (1kg)
Hippo Breed (1kg)
Fibergi Bas (ca 1.5-2kg)
Lusern Hack (0,5Kg)
Hippo Lin (pellets) (2 nävar, 2dl?)

massören sa att hon hade rundat på sig å har HÖMAGE :eek:

matte såg ut så här: :love: :D :banana:

anledningen att jag har 400 olika foder är för att jag inbillar mig att hon blev ledsen när jag tog bort fibergi... sen blev jag tipsad om breed... å jag gillar harmonin... å sen lite utfyllnad/tugg med hacket... å lin för mage å päls...
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Tycker du ska pröva med Groov 90. det tycker jag personligen är ett bra foder som jag lyckats få upp hästar i hull med. Man kan ju tydligen ge ganska mkt av det enl en Krafftrådgivare då det är snällt mot magen. Min gamla får 3 kg Groov 90 om dagen och är jättefin i hullet och i pälsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Undrar över om det helt enkelt kvoten som blir för hög efter hennes behov, och att hon behöver ett energitillskott för att balansera upp det?

Så hiskeligt hög kvot har du ju inte i silaget så att det skulle vara kvoten som är för hög tvekar jag på. Det brukar bara vara BRA för hullet i sånna fall!

Däremot så tror jag att det helt enkelt blir för LITE mat överhuvudtaget (10kg motsvarar ju enbart 70MJ) så öka MÄNGDEN framförallt - ge fri tillgång ÄVEN på natten. Men det kanske bara gör att hon äter 1-2kg mer per dygn? Du skrev ju att du begränsar nattgivan "något" bara - så om du ger fritt så kanske det bara blir nåt enstaka kilo mer?
I så fall, och kanske även annars, så ska du nog lägga till något kraftfoder också. Havre och/eller betfor passar helt okej! Du behöver inte hålla på o köpa dyra färdigfoder för det. Groov 90 t ex innehåller ju ungefär samma mängd energi och protein som havre/korn.

Prova att ge så mkt silage som är möjligt (dvs ge fri tillgång även på natten) och lägg till minst 0.5-1kg kraftfoder. Mer OM det behövs!
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Min var sån, lite för tunn jämnt. I det nya stallet gavs Åsebro foder, min käkar Cool (utan havre). Plötsligt började hon fylla ut sig, bli bredare över hela kroppen! Jag törs då rakt inte byta bort det och rekommenderar varmt.
Priserna är helt ok också:)
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Jag har samma problem. Mitt sto är tunn, övriga ok. Har gett fri tillgång utan att hon tagit sig.
Jag har köpt in havre Matilda. Ger det ihop med 2½ dl matolja morgon och kväll. Fungerar för mig.
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Vår D-ponny som var ganska tunn då hon kom för två månader sedan får också Åsebro Cool och lite extra Åsebro lucern samt 7-8 kg hö(Har tyvärr inte värdena). Har lagt på sig redan. Hon fick lucern av förra ägaren också, en annan sort, men den gillade hon inte.
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Ja man får ju förstås ta till andra medel OM inte det hjälper med fri tillgång på ett bra grovfoder. Särskilt om hästen inte käkar mer än kanske 12-13kg TROTS fri tillgång...
 
Sv: Färdigfoder till tunn häst - men vad?

Min varmblodsvalack har varit jättemager, men i somras så gick han på fölmix (han är 13 år) :) och då gick han upp lite, nu går han på korn, betfor,krafft grov, mineraler och kli och är rund och fin om magen :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp