Fälttävlansresa, irland

Stefffie

Trådstartare
Hej,

Jag behöver ta lite semester under våren och en hästsemester på irland känns idealt! Jag har redan hittat en samlinggsida http://ehi.ie som verkar vara någon slags paraplyorganisation för stall som bedriver ridsemestrar i irland, men tänkte slänga ut en fråga på Buke då jag är säker på att flera av er har egna erfarnheter, och det vore jättekul om ni ville dela med er av dem!


Är 23 och reser nog ensam, har c 8års erfarnhet, enda tidigare terrängerfarenheten är från två läger i tonåren, så är nybörjare på den biten, och lite ringrostig i övrig ridning, då jag inte längre rider aktivt (har möjlighet att ta lektioner innan avresa)


Tips på ställen att åka till och allmänna ridrese-/irlandtips uppskattas varmt!
 
Sv: Fälttävlansresa, irland

Jag har varit på två ställen på Irland och ett ställe i Italien om drevs av en irländare.

Min favorit är helt klart bel-air på Irland! Trevliga hästar, rolig ridning och bra lektioner på terrängbanan.
Flowerhill var bra och mera hoppning, men mera ojämnt bland hästarna och inte direkt lektioner utan man mest hoppade på terrängbanan.
 
Sv: Fälttävlansresa, irland

Tack båda för era svar!

Hade spanat in bel-air tidigare, och det känns tryggt att få bekräftelse på dess kvalitee. Stället får dessutom extra plus för hur enkelt det är att ta sig dit från flygplatsen!

Ytterligare två frågor dock - ser att bel air har alternativ med två eller tre timmars ridning per dag. Rider som sagt inte längre, men är hyfsat vältränad - tror ni man pallar tre timmar då, eller kommer det vara pengar i sjön då jag bara kommer pinas med enorm träningsvärk?

Andra frågan - kommer troligen resa ensam, då ingen av mina vänner har tillräcklig ridkunskap - förstår att det varierár, men vad är det överlag för gäster på lägerveckorna? Ålder, bakgrund etc?
 
Sv: Fälttävlansresa, irland

Har också varit på flowerhill dock för många år sedan. Men FANTASTISKA hästar, omgivning och hinder. De har (hade iallafall när jag var där) Irlands största terrängbanan. Helt galet fin och så många olika hinder. Var inte så gammal när jag var där och hade ingen erfarenhet av terräng men de hade hästar för alla.

Häst och sportresor hade tidigare ett samarbete med dem.
 
Sv: Fälttävlansresa, irland

Jag har som minst ridit 3 timmar om dagen. Nu bokar vi bara specialpaket med 4-5 timmar om dagen. Så jag är nog inte representativ vad jag tycker är lagom mycket ridning.....

Ålder har varit olika, ibland har vi varit själva, men turisterna har oftast varit mellan 25-50år. Man rider även med Irländarna som rider där regelbundet och där är meddelåldern högre. Var lite skeptisk första uteritten när vi hamnade bland ett gäng pensionärer, men de flög glatt terränghinder på en meter och efter ridningen gick hela gruppen och drack te och åt scones :)

De har hästar för alla, första gången åkte jag med en kompis som hade ridit 5-6 år men inte hoppat tidigare, han hade lärt sig rida på min dressyrhäst som inte hoppade längre. Han fick helt fantastiska lektioner i början, en guda snäll häst som på terrängbanan bara följde efter den jag red, efter en förmiddag där var han kaxigare och hoppade lätt däck och andra små hinder. Dag tre hoppade han 1 meter ute i skogen tillsammans med 10 andra ryttare :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp