Få upp hund ur vatten...

YorkWann

Trådstartare
Ska ärligt säga att jag inte trodde på henne först.... :crazy:

En kompis till mig har en JR som ÄLSKAR vatten. Havet, duschen, insjö, vattenpölar, you name it!

Grejen är att hittar han vatten får hon inte upp honom. Det går inte. (eller alltså, hon får gå i och bära in honom) Han bli blockerad. simmar som en idiot. Andra sa, men gå ifrån honom, lämna honom där, han kommer efter ett tag.

Jojo... Inte en suck att hna kom inte :cool:

Nu när det är så regnigt är detju svårt att undvika vatten också.

Så, hur hade ni hanterat detta problem??

Sv: Få upp hund ur vatten...

Jag hade korrigerat en sån blockering. Men hur vet jag inte om det är så vettigt att skriva ut här. Det är så lätt att det blir missuppfattningar.

det behövs bättre lydnad! jämför med hundar som sticker på vilt. koppel på tills kommandona sitter.

min labbe blir också helt tokig när han ser vatten men nej betyder nej och sen är det inte mer med det.

Med min nuvarande hund som är relativt hård och som mycket väl vet vad inkallning betyder så hade jag argt traskat ner och sugit tag i hund och sett till att han kom upp ur vattnet... Om det så krävs att jag drar honom i nackskinnet.

Sen hade jag kört ett par inkallningar vid vattnet med "himmel och helvete" kommer han så är det julafton, skiter han i mig så hämtas han... Han är av typen som ofta försöker flytta fram sina positioner och behöver ibland påminnas om att han ska lyda mig även om han inte vill.

Hur det är med Jackrusseln vet jag inte, där kanske det enbart behövs att man jobbar på kontakt och på att få in en fungerande inkallning. En brysk behandling KAN mycket väl göra hunden ännu mindre intresserad av att komma till sin elaka ägare, alltså är det svårt att råda över nätet.

Med min nuvarande hund som är relativt hård och som mycket väl vet vad inkallning betyder så hade jag argt traskat ner och sugit tag i hund och sett till att han kom upp ur vattnet... Om det så krävs att jag drar honom i nackskinnet.

Sen hade jag kört ett par inkallningar vid vattnet med "himmel och helvete" kommer han så är det julafton, skiter han i mig så hämtas han... Han är av typen som ofta försöker flytta fram sina positioner och behöver ibland påminnas om att han ska lyda mig även om han inte vill.

Hur det är med Jackrusseln vet jag inte, där kanske det enbart behövs att man jobbar på kontakt och på att få in en fungerande inkallning. En brysk behandling KAN mycket väl göra hunden ännu mindre intresserad av att komma till sin elaka ägare, alltså är det svårt att råda över nätet.

Tycker att hon har inkallning på honom i skog och mark etc, dock sitter det väl inte 100. Hunden är som din , "hård" . Han ruskar av sig en tillsägelse väldigt lätt. får kanske även säga att hon är lite väl mesig med honom också. :crazy:

Om jag förstått det hela rätt så tycker du att hon har en bra allmänlydnad på hunden, då är det ju jättelätt.

Badar gör man enbart med mattes tillstånd. Får hunden en knäpp av att gå in i duschen, så får den helt enkelt inte det.

Tycker det är en ganska enkelt problem, men det kräver, som alltid, tid och konsekvens.

Har man sedan valt en JR tycker inte jag att det är läge att vara mesig, de kräver klockrent ledarskap, annars så har man en hund som regerar familen med järntass.

Det är ju så olika från hund till hund.

Mitt loch ness monster här hemma körde jag inkallning i långlina vid vattnet och det funkade finfint, badar gör han gärna fortfarande, man jag kan utan problem kalla upp honom därifrån.

En annan grej kan ju vara att om han tycker det är vansinnigt kul i vattnet så känns det ju inte roligare att gå till en arg,frustrerad, skrikande ägare på land.

Går det att "vara skitkul" på land tro?

jag såg om ett sådant problem med han "mannan som kan prata med hundar" eller vad programmet heter.... det var ett par som hade en pool och hunden blev GALEN om han inte fick bada...

försök hitta det!!!

Om jag förstått det hela rätt så tycker du att hon har en bra allmänlydnad på hunden, då är det ju jättelätt.

/...../

Har man sedan valt en JR tycker inte jag att det är läge att vara mesig, de kräver klockrent ledarskap, annars så har man en hund som regerar familen med järntass.

Nja, jag tycker hon har relativt bra inkallning på honom, dock har jag inte varit med när det varit större störningsmoment.

Annars håller jag helt med dig!!

Går det att "vara skitkul" på land tro?

Nej.

Tror hon prövat med långlina, men jag tror det vart lite situationsbundet istället (Dvs hon övade med långlina på ett ställe, sen när de kom till sjön, vart det som bortblåst) Annars är ju det toppen idè med :)

Har fått tips av Mrs S via PM också om korrigering hon bör pröva :)

Jag tror nog som de andra, bättre allmänlydnad, och att hon har ett NEJ på honom.

nu spånar jag bara vidare.

ofta när man läser om såna här problem så verkar det inte som om man lagt något krut på allmänlydnaden. hunden kommer på inkallning, men kanske inte direkt, och kanske inte under störningar osv osv. varför förväntar man sig då att hunden ska komma under en, för hunden, extrem störning? varför satsar man inte på mer lydnad under ALLA situationer, med högre krav på snabbhet och korrekthet? slappa med lydnaden kan man göra med en "färdig" och grundlydig hund, men inte med en hund som inte lyder.

det är skitsvårt att komma med tips på hur olydnaden i den specifika situationen ska hanteras. om hunden inte är ordentligt tränad och lydig, ska den då bestraffas för det? om den är tränad men räcker fingret, hur mycket ska man då ta i? ibland önskar jag att folk inte hade nöjt sig med en halvtaskig allmänlydnad och sett olydnad vid vissa situationer som ett enskilt problem, när det oftast handlar om att hunden inte är grundlydig.

(sorry TS, inte meningen att låta bitter ;))

nu spånar jag bara vidare.

ofta när man läser om såna här problem så verkar det inte som om man lagt något krut på allmänlydnaden. hunden kommer på inkallning, men kanske inte direkt, och kanske inte under störningar osv osv. varför förväntar man sig då att hunden ska komma under en, för hunden, extrem störning? varför satsar man inte på mer lydnad under ALLA situationer, med högre krav på snabbhet och korrekthet? slappa med lydnaden kan man göra med en "färdig" och grundlydig hund, men inte med en hund som inte lyder.

det är skitsvårt att komma med tips på hur olydnaden i den specifika situationen ska hanteras. om hunden inte är ordentligt tränad och lydig, ska den då bestraffas för det? om den är tränad men räcker fingret, hur mycket ska man då ta i? ibland önskar jag att folk inte hade nöjt sig med en halvtaskig allmänlydnad och sett olydnad vid vissa situationer som ett enskilt problem, när det oftast handlar om att hunden inte är grundlydig.

(sorry TS, inte meningen att låta bitter ;))

Alltså, jag tycker som du, men hon frågade mig om just detta specifika problem, och jag kunde inte komma med bättre svar, än ditt inlägg i stort sett, det var därför jag skrev här. Om ni kanske hade andra ideèr?

En kompis till mig har en JR som ÄLSKAR vatten. Havet, duschen, insjö, vattenpölar, you name it!

Så, hur hade ni hanterat detta problem??

Som Scott då.. Han är helt fnollrig när det kommer till att bada och kan simma i cirklar tills benen domnar bort om han får..:cool:

Nu har ju vi "vallningslydnad" på honom och kan därför tvinga upp honom med ren lydnad = Mkt smidigt, så mitt tips är mer lydnadsträning, så att hon sedan kan kräva av honom att han kommer upp ur vattnet när hon vill.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hej hundsidan av buke! :D Hemma hos mig bor det 2 hundar; en welsh springer spaniel kille och en vit långhårig chihuahua-tik. Nu...
Svar
13
· Visningar
1 365
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka