Få upp bakbenen?

L

Lolydodia

hej!
Jag rider en d-ponny som är 6 år. Hon är inte så mycket hoppad tidigare och får inte riktigt med sig bakbenen i sprången.
Hur kan jag träna upp henne och aktivera hennes bakben? Studs kanske?

kram :bow:

Sv: Få upp bakbenen?

studs är bra för att få hästen kvick och spänstig i benen!

studs är mitt tipps också.. beroende på avsikt väljer du hur många hinder.

Om du vill lära hästen att få upp bakbenen är det viktigare med två hinder än med flera, för då blir hänsten ev trött och slarvig.

med lite höjd på studsen får du nog upp bakbenen.

Beror det bara på att hästen är slarvig och lat för att dra upp dom (det problemet har jag haft med en häst en gång) min tränare byggde upp en oxer (bakofram) med främre bommen högre än bakre på så sätt fick hästen upp benen från början.

efter några hopp sänkte vi den osv. testa.. lycka till!

neej du då har du nog missuppfattat vad barrering är.

barrering ären förbjuden metod att tvinga en hopphäst att öka uppmärksamheten och dra upp benen högre vid hopp över hinder.

Barreringen innebär att Hästen under träning eller framridning hoppas på ett hinder, på vilket det högst upp läggs en barr, en käpp av trä eller järn. När hästen passerar över barren höjs denna så att den slår i hästens skenben. För att undvika smärta tvingas hästen att dra åt sig benen bättre nästa gång.

Detta är DJURPLÅGERI.. så alla här förstår det..

Att hoppa en bakoframvänd oxer är inte barrering....

ett hinder är ett hinder, en plågerimetod är en plågerimetod.

Okej, tack för tipset! Ska pröva med studs. :D

Det räknas faktiskt som barrering att hoppa en oxer bak och fram... Men det är effektivt. Dessutom hoppar en del hästar bättre bak om de har höga bakkydd och gärna med lite tyngd i. Tänk bara på att du inte får ha vikter i skydden på tävling.

Det är nog du som fått det om bakfoten.. :smirk:
Att barrera innebär inte bara att man orsakar smärta hos hästen genom att tex slå den när den hoppar, höja bomen, lägga spikar på bommen etc.

Genom att ha en "bakoframvänd" oxer gör man så att hästen kanske inte ser att det är ett längdhinder, vilket gör att den kan sätta ner fötterna tidigare, och därmed slå sej rejält och då får lära sig att lyfta mer på benen och va lite mer rädd om fötterna.
Det är lika hemskt som att höja hindret i språnget.! (även om nu inte all tänker det på det sättet...)

ja men nu menar väl jag itne att du bara ska hoppa hindret helt utan vidare bakofram, du måste ju helt klart klargöra för hästen att det är ett hinder med bredd. Man börjar ju itne med att Höja bomen direkt utan hoppar hindret med samma höjd på fram och bak först givetvis.

Och för det andra räknas det inte som barrering. Barering är en plötslig (oförberedd) höjning av bommen.

Slå upp definitionen på barrering!!!

:smirk:

Vita_N_6520 skrev:
Det är lika hemskt som att höja hindret i språnget.! (även om nu inte all tänker det på det sättet...)

Jasså det tycker du. Så det är alltså lika hemskt att be hästen hoppa över ett hinder som dra upp en stålbom eller annan bom på hästens skenben över språnget så att hästen får ont? när han försöker göra sitt bästa och hoppar? är det det du menar?? Isådanafall tycker jag du ska tänka om lite!!

Barrering är en definition för många olika otillåtna metoder för att få hästar kvickare/försiktigare/mer rädda om benen etc. ´

Ex, att höja bomman i hoppet ELLER ha bakre bommern lägre än den främre.

/Ullis

Jag har ändå rätt! Så är det.
Blir lite mer påläst.. :smirk:

Bara för att hästen "vet" att det är en oxer först, behöver det inte betyda att den vet det sen när ni tar ner bakbommen.
För den SER inte det! Vilket som sagt gör att den kanske hoppar som ett vanligt räcke = kraschar = obehag = barrering o blabla...

CeciliaHeikne skrev:
Jasså det tycker du. Så det är alltså lika hemskt att be hästen hoppa över ett hinder som dra upp en stålbom eller annan bom på hästens skenben över språnget så att hästen får ont? när han försöker göra sitt bästa och hoppar? är det det du menar?? Isådanafall tycker jag du ska tänka om lite!!

Det är du som ska tänka om helt klart!!!
Att ta upp en stålbom är hemskt!!!
Och att sätta bakbommen på en oxer lägre är fel!!!
Visst, man kan väl göra det, men det är ingen snäll metod helt enkelt.
(f.ö så räknas det ju till barrering, så det är olagligt, så man får inte göra det heller för den delen...)

Tänk dej in i den här situationen:
Hästen bjuder i god fart mot ett hinder som den ser som ett räcke..
(vilket det inte är eftersom du har satt upp det som en bakoframvänd oxer..)
Den hoppar av som på ett normalt räcke och kommer då naturligtvis att ta ner benen på det sättet även efter hindret.
Hästen hinner inte uppmärksamma att det är en bom till bakom utan sätter ner frambenen på bakbommen, går omkull i landningen (eftersom den får hoven på bommen och inte på marken) och bryter benet.
Och vips har du ingen häst längre..!

Nu kanske det inte är så stor risk att detta händer men det KAN mycket väl hända.
Och även om det nu inte går så långt att hästen går omkull/bryter benen, utan kanske endast att den snubblar till på bommen/i landningen eller slår i bakbommen.

Men även du måste väl kunna erkänna att detta är fel..?
Eller låter det som en snäll metod mot hästen.?
Isf förstår jag inte varför du håller på med hästar!
Det är tillräckligt "dumt" (om man ska uttrycka det så..) att sitta på hästen och be den hoppa över ett hinder.
Man behöver ju inte göra det ännu svårare för hästen.
Näe; Vissa saker måste man tänka på en extra gång helt enkelt..

Senast ändrad:

du vet att hästen ser att det är ett brett hinder när den kommer till anridningen va?

Inte när bakbommen inte syns!
Hästen ser inte det!!
(det är förmodligen därför det räknas som barrering.. :smirk: )

Insé att du har fel...

Den främre bommen ligger ca 5-10 cm höre än bakre. Och hästen ser faktiskt hindret under anridningen till det och bedömmer precis som vanligt hur den ska hoppa. Det kommer itne som en chock för hästen att det var en oxer precis.. Dessutom är det inte en oxer med bredden 1m vi pratar om utan kanske runt 30-40 cm. Och längre än så hoppar hästen även om det är ett räcke! :smirk:

för det andra frågade du mig förut om det inte räknades som barrering, och jag svarade korrekt, Nej. Varför frågar du om du är så "bombsäker" och vet att du har rätt?

Jag har läst på mina kunskaper om detta nu och det är INTE Barrering. Dessutom tror jag knappast att välkända människor inom hästsporten med mkt gott rykte skulle tippsa och använda sig av denna metod om det räknades som misshandel.

Men jag kan hålla med dig, om hindret hade varit 1m+ i bredd och hästen inte ser att det är ett brett hinder förens precis när den ska hoppa av och landar på bakre bommen. Då skulle jag tycka att det var helt fel. Jag är ingen djurplågare som du verkar tro :smirk:

men även om det är ett räcke hoppar hästen längre än 30-40 cm och det vet ju du också. Då är det en omöjlighet att hästen dimpa ner på bakre bommen. Metoden använd på små och väldigt smala oxrar endast för att få den kanske lite oerfarna eller slarviga hästen att lyfta till lite extra...

Senast ändrad av en moderator:

CeciliaHeikne skrev:
för det andra frågade du mig förut om det inte räknades som barrering, och jag svarade korrekt, Nej. Varför frågar du om du är så "bombsäker" och vet att du har rätt?
För att ja inte var "bombsäker" när jag skrev det första gången, men nu är jag det!
Dessutom så var inte det menat direkt som en fråga utan som ett påstående..

CeciliaHeikne skrev:
Jag har läst på mina kunskaper om detta nu och det är INTE Barrering.
Och jag är oxå "påläst" ( :smirk: ) oxh står kvar vid att det ÄR barrering!!

CeciliaHeikne skrev:
Dessutom tror jag knappast att välkända människor inom hästsporten med mkt gott rykte skulle tippsa och använda sig av denna metod om det räknades som misshandel.
Tro mej. Välkända människor använder sej av barrering o dyl dom oxå.. :smirk:
Doping är inte heller tillåtet, men ändå finns det väl välkänt folk som använder detta..?!

Du behöver inte nödvändigtvis ta detta som en pik mot din tränare, alla har ju sina metoder -men just den här metoden är förbjuden och därför var just detta fel av din tränare!!

CeciliaHeikne skrev:
Men jag kan hålla med dig, om hindret hade varit 1m+ i bredd och hästen inte ser att det är ett brett hinder förens precis när den ska hoppa av och landar på bakre bommen. Då skulle jag tycka att det var helt fel. Jag är ingen djurplågare som du verkar tro :smirk:
Om man bara tar upp en stålbom "litegrann" (vid barreringen..) så att hästen bara slår i den "litegrann" - Är detta oxå tillåtet i dina ögon då..?

CeciliaHeikne skrev:
men även om det är ett räcke hoppar hästen längre än 30-40 cm och det vet ju du också. Då är det en omöjlighet att hästen dimpa ner på bakre bommen. Metoden använd på små och väldigt smala oxrar endast för att få den kanske lite oerfarna eller slarviga hästen att lyfta till lite extra...

Okej. Jag ska försöka få dej att förstå varför det räknas som barrering genom att ge dej en fråga...
Du tror ju inte på att det är barrering, men vi kan ju låtsas att du gör det..
Varför tror DU att det räknas som barrering om man har en bakoframvänd oxer..?
Det måste ju ändå finns en orsak..
Och denna orsaken måste vara att man skadar hästen på något sätt, annars skulle det ju inte räknas som barrering..

(så vitt jag vet finns det inga mått på när det räknas som det så jag utgår från att det är förbjudet när som helst..)

Nu är det väl inte - som du skrev - så speciellt stor risk att den skadar sig på en så pass smal oxer, men ändå så kan det ju faktiskt hända.
Det kan bli "tvärtom" oxå att den tex hoppar för långt ifrån o når inte över ordentligt så den slår ner frambommen, och sen på nått lustigt sätt snubblar på bakbommen.

Olyckor kan hända närsomhelt varsomhelst, men man behöver ju itne försvåra arbetet, öka olycksrisken och minska förtroendet för ryttaren/glädjen hos hästen, bara för att man själv vill ha en "bättre" häst.
Det finns tillåtna sätt som är bra sätt. Använd er av dom istället!

Men snälla försök inte få mig att ändra mina åskiter. Vi kan väl få ha delade åsikter om saken, men en sak ska du ha klart för dig. Jag skulle ALDRIG Göra något för att skada min häst.

Barrering betyder att man tar upp bommen så att den slår i hästens ben (djurplågeri). Alltså i hoppet inte innan.

Detta är alltså inte barrering..Inte vet jagdet kanske finns något annat ord för just den här metoden men barrering är det inte.

sen kan du tycka det är fel eller ej, det spelar mig ingen roll. Men barrering är det inte även om du tycker det är "djurplågeri"

En liten fråga... Du säger att hästen ändå hoppar längre än 30-40cm på ett rätuppstående, vad är då vitsen med att bygga hindret som en oxer, om den ändå inte påverkas :confused:

Men det räknas till barrering, förstår du inte det..?! :mad:

Du kanske inte har fått veta det, och det visste inte jag heller till för några månader sen, men nu vet jag att så är fallet..!
Jag skulle nog inte tänkt på det innan jag fick reda på det heller, men nu när jag vet att det räknas som barrering, och vet vilka följder det kan få så skulle jag absolut aldrig bygga hindret så.!
Vissa saker lär man sig med tiden, nån gång kanske du oxå kan förstå att det räknas till barrering..
(F.ö så är det ju faktiskt inte bara jag som skrivit att det räknas till barrering... Och eftersom fler vet att det gör det, så borde även du förstå att det är så...!)
Sen vet inte jag, du kanske bara lyssnar på vad din tränare har att säga..?

Du får ju tycka vad du vill OM metoden, förbjuden eller ej!

Och barrering innebär INTE bara att man höjjer bommen i språnget.
Man kan lika gärna bygga svåra hinder så att hästen tvingas hoppa ordentligt, eller sätta spikar/taggar o dyl på översta bommen.

Det är en form av barigring att hoppa en oxer åt fel håll.

Denna form av barrering är till för att hästen skall hoppa ut över hindret ordenkligt, villket den kommer att göra om den hoppas på oxrar åt fel håll tillräkligt många gånger för hästen ser inte om hindret är lågt eller inte villket gör att hästen kommer att hoppa ut över hindret som inte är lägndhinder eller innte sätta ner bakbenen för tidigt för den har lärt sig att det kan finnas en bom som den innte ser.

Att ha nåt vast i benskydden eller ha ståltråd en bit över den översta bomen är innte heller tillåtet.

Och ja det finns en hel hög av dom som rider på elit nevå som använder/använt sig av barreriering, och dom använder/använt sig av det när hästarna är unga innan dom tävlas då dom fysiska skadorna innte lägre syns.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Wenniz
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur