Sv: Få upp bakbenen?
Jag har ändå rätt! Så är det.
Blir lite mer påläst.. :smirk:
Bara för att hästen "vet" att det är en oxer först, behöver det inte betyda att den vet det sen när ni tar ner bakbommen.
För den SER inte det! Vilket som sagt gör att den kanske hoppar som ett vanligt räcke = kraschar = obehag = barrering o blabla...
CeciliaHeikne skrev:
Jasså det tycker du. Så det är alltså lika hemskt att be hästen hoppa över ett hinder som dra upp en stålbom eller annan bom på hästens skenben över språnget så att hästen får ont? när han försöker göra sitt bästa och hoppar? är det det du menar?? Isådanafall tycker jag du ska tänka om lite!!
Det är du som ska tänka om helt klart!!!
Att ta upp en stålbom är hemskt!!!
Och att sätta bakbommen på en oxer lägre är
fel!!!
Visst, man kan väl göra det, men det är ingen snäll metod helt enkelt.
(f.ö så räknas det ju till barrering, så det är olagligt, så man får inte göra det heller för den delen...)
Tänk dej in i den här situationen:
Hästen bjuder i god fart mot ett hinder som den ser som ett räcke..
(vilket det inte är eftersom du har satt upp det som en bakoframvänd oxer..)
Den hoppar av som på ett normalt räcke och kommer då naturligtvis att ta ner benen på det sättet även efter hindret.
Hästen hinner inte uppmärksamma att det är en bom till bakom utan sätter ner frambenen på bakbommen, går omkull i landningen (eftersom den får hoven på bommen och inte på marken) och bryter benet.
Och vips har du ingen häst längre..!
Nu kanske det inte är så stor risk att detta händer men det
KAN mycket väl hända.
Och även om det nu inte går så långt att hästen går omkull/bryter benen, utan kanske endast att den snubblar till på bommen/i landningen eller slår i bakbommen.
Men även du måste väl kunna erkänna att detta är fel..?
Eller låter det som en snäll metod mot hästen.?
Isf förstår jag inte varför du håller på med hästar!
Det är tillräckligt "dumt" (om man ska uttrycka det så..) att sitta på hästen och be den hoppa över ett hinder.
Man behöver ju inte göra det ännu svårare för hästen.
Näe; Vissa saker måste man tänka på en extra gång helt enkelt..