Få upp bakbenen?

Sv: Få upp bakbenen?

Vita_N har alldeldes rätt. Det är solklar barrering. Det är dessutom jävligt ojust mot hästen och rejält farligt. Så låt bli sådant trams.

Det enda TR jag har är urgammalt, men jag har för mig att förutom detta räknas det som barrering om ryttaren med avsikt lägger hästen på fel avstånd mot hindret, om någon annan än ryttaren rör den i språnget (tex nuddar den med ett spö) eller om någon överhuvudtaget rör hindret (tex står och hänger mot ett hinderstöd) hästen hoppar. TR förbjuder alltså saker som knappast kan kallas djurplågeri!

Jag har dessutom själv varit med och barrerat och om man med öppen hand höjer en bom så att hästen rullar den av en öppen handflata anser jag inte att man kan tala om djurplågeri. Hästen visade inte heller någon tvekan till att hoppa samma hinder igen! Det är väl bäst att påpeka att detta gjorde jag innan det var förbjudet enligt TR!

Min hopptränare (A-banbyggare) säjjer att de ÄR barering att hoppa en oxer bakofram! de e likadant som att lägga marbommen mitt under oxern för de e oxå barering!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Wenniz
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka