Få upp aptiten, kräsen hund.

pepp

Trådstartare
Ska ha hand om föräldrarnas toypudeltik här nu i 2 veckor och funderar lite på hur man ska få upp hennes aptit, hon är hemskt kräsen, tror hon är lite bortskämd med att få mat från bordet osv.

När hon inte vill äta så har dom blandat ut torrfodret med god burkmat/stekflott, vilket har resulterat i att hon sorterar ut det goda :P Ska man ge mat 2 ggr/dag och ta bort matskålen om hon inte äter?

Hon väger i dagsläget 2.6 kg och är väldigt benig, man känner knotor och revben rejält, väldigt pigg och alert hund som jag för övrigt tror behöver mer aktivering och stimulans, att det kanske skulle få upp aptiten?
Annars, finns det nåt foder man kan ge? (Dom har testat färskfoder men tycker det är lite för bökigt)

Skulle kännas bra att hitta en bra lösning som man sedan kan få dom att fortsätta med! Hon är drygt 1 år gammal, kan det vara en unghundsgrej, minns att min pudelhane var rätt smal och knotig innan vi kastrerade honom...

Sv: Få upp aptiten, kräsen hund.

Spontant rekommenderar jag alltid färskfoder till tunnisar som inte vill äta. Vad är det som de tycker är bökigt? Nackdelen med fäskfoder brukar ju annars vara att halva frysen tas i anspråk.

Annars är konkurens bra för aptiten, annan hund eller katt i närheten brukar hjälpa. Eller att göra en jätteaffär av maten, låta hunden sitta och vänta, tvingar den att göra konster för maten, så måltiden "hajpas upp". Eller ha fodret i fickan när ni är ute och använda som belöning. Eller låta hunden leta sin mat, i huset eller ute.

Sv: Få upp aptiten, kräsen hund.

Kräsen unghund - släng ut mat på gräset och låt den springa och nosa upp kulorna. Körde det tricket på min när han matstrejkade vid 15mån.

Blandrastiks tips om färskfoder är också bra. Det enda negativa är väl logistiken men det blir snabbt vana och rutiner även där.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Trots goda kunskaper och tidigare erfarenheter av hundar står jag här och känner mig som världens sämsta hundägare för att min valp inte...
Svar
4
· Visningar
1 054
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 884
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 357
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010