Jag förstår nog fortfarande inte varför det är en nackdel att det syns redan i annonsen. Om jag har ett orimligt löneanspråk så kommer det ju fram hur som helst under processen och gör att man kan tacka nej till jobbet i ett senare skede och fortsätta vara arbetslös om man är lagd åt det hållet. Jag är helt med att som arbetslös får man kanske ta det jobb man får och till den lön man får, men väldigt många personer som söker jobb sitter inte i den båten.
Inom privat sektor är inte löner offentlig handling och det är väl egentligen där jag ser behovet.
Jag fattar att vi har lite olika erfarenhet. Jag har sökt flera tjänster där jag är väl kvalificerad till och där allt låtit bra tills vi kommer till frågan om lön och den varit lägre än jag hade på tidigare jobb och heller inte motsvarar den erfarenhet jobbet efterfrågar. Jag har fått jobbet och arbetsgivaren har blivit jätteförvånad att jag tackar nej för att lönen varit för låg, men att de absolut inte kan gå högre. Jag hade uppskattat att få informationen redan vid ansökan. Jag har också senare fått tjänster som motsvarar mina förväntningar på lön så jag var inte orimlig i mitt krav heller kan jag tycka.