Få ordning på manen?

Galoppfunderingar

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som har manen i mittbena. Jag skulle vilja få manen att ligga bara på en sida.

Hur ska jag göra? Har ni några tips? :confused:

Vill att det ska hålla i längden :)
Hur långtid tar det tror ni det tar om det går att ordna?

Sv: Få ordning på manen?

Där jag jobbar så gör vi såhär:
kammar över allt på en sida, sen flätar vi flera flätor som om man skulle knoppa manen och sen får det sitta i ett par dagar.
Hur lång tid det tar att få manen att stanna på en sida vet jag faktiskt inte exakt.

Jag säger att det handlar om muskler. Hästar som har mittbena har oftast någonting fel i nacken är min erfarenhet eftersom de inte använder hals- och nackmusklerna korrekt. Det sägs att en frisk vältränad häst byter mansida en gång om året och det stämmer nog rätt så bra faktiskt.

Så förutom att bygga muskler är det bara att fläta över och träna håret att ligga rätt.

jag skulle nog snarare påstå att en häst som har mittbena borde ha ganska jämnt musklad hals, eftersom manen ligger bra på båda sidorna.

jag skulle nog snarare påstå att en häst som har mittbena borde ha ganska jämnt musklad hals, eftersom manen ligger bra på båda sidorna.

Jag håller med här, har alltid fått lära mej att en delad man = jämnt musklad hals.

Mvh Domino_s

Jämt musklad hals = man på båda sidorna, iaf i min värld ;)

Men vill du ha den på samma sida är det bara att fläta som gäller, dag ut o dag in. Eller snerida hästen :devil:

Eller bara jävligt mycket man :D
Skämt åsido, det ligger nog mycket i hur hästen är musklad. Vårat sto hade manen på vänster sida (och rakt upp - jag körde med flätor titt som tätt för att få den att ligga ner) men fick sen senskada och skrittades i 8 månader. Då hoppade manen över till höger sida.
Nu när hon är igångsatt igen (rids för med mesta i skogen, hästen är 21 år) är manen tillbaka på vänster sida.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 573
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna