få ner gallor, hur?

vicky417

Trådstartare
har suttit och funderat ett tag på hur man skall göra för att få ner gallor på bakbenen?

Sv: få ner gallor, hur?

är de vanliga gallor så tycker jag att BoT är de bästa man kan ha på..de enda som fungerar.

Min häst har haft gallor bak sen jag köpte henne, men nu blev de på ena benet hårda :eek: så nu lånar jag en stallkamrats BoT paddar, de har redan mjuknat lite men det tar några veckor innan man ser resultat.

Är det någon vits att bara få ner gallan? Gallan i sig är ju inte skadlig... den är ju bara ett tecken på något. Skulle vara bra att komma tillrätta med grundorsaken istället. Eller är jag virrig?:confused:

Sara

Back om track linder på bakbenen när man rider, sedan linnement. Fungerade på min förra medryttarhäst. :):banana:

Är det någon vits att bara få ner gallan? Gallan i sig är ju inte skadlig... den är ju bara ett tecken på något. Skulle vara bra att komma tillrätta med grundorsaken istället. Eller är jag virrig?:confused:

Sara

:bow::bow:

Gallor som uppkommer under natten brukar oftast bero på att hästen står stilla länge, iaf på de hästar jag kommit i kontakt med. Många lindar på nätterna för att slippa det men det är ju bara att kringå själva grejen.
Testa mer utevistelse, det kan vara en lösning.

Sara

Det beror ju på ålder och allt, jag har ett gammalt sto som har gått hårt som ridskolehäst i sina dar och hon hade gallor när jag köpte henne + att hon har haft en hel del skador och sjukdomar som förklarar dem. Men nu när de blivit hårda så började jag använda BoT eftersom de kan hindra blodcirkulationen.

Skulle jag ha en yngre häst med gallor skulle jag däremot börja oroa mig.

Men du har helt rätt i det du säger.

Öh.. På vilket vis skulle en galla kunna hindra blodflödet? Vet du (och många andra här) öht vad en galla är?

Kan ni svara på hur man skiljer en galla från en svampig svullnad i benet från en lymfatisk svullnad?

Varför får hästen gallor?

Ja det kan jag. Konstigt vore väl annars. Och nej, jag menar inte att alla hästägare borde veta, men det är mycket trådar om "hur få bort gallorna" - vilket inte är en relevant fråga.

Kan du?

Det var iaf det som vetrinären sa, att det blir sämre blodcirkulation när gallorna hårdnar.

Men gud vad har du för attitydsproblem?

Snälla, snälla berätta!! Du som verkar kunna allt.

Och ja, jag vet vad gallor kan bero på men nu vet jag varför min häst har gallor och alltid har haft det så jag vill få ned dem för att de inte ska störa henne.

Jag har inga som helst attidydproblem och jag blir heller inte provocerad av dina. Vad är det som orsakar din hästs gallor?

Istället för att (försöka) skryta med sina kunskaper vore det trevligt om vi kunde dela med oss!

Jag skulle tolka en generell svullnad ("elefantben") som en lymfatisk svullnad, en jämn svampighet utmed böjsenan som det du kallar "svampig svullnad", och lokala vätskeansamlingar, associerade till/runt en led för galla.

Hon har spatt i bakhaserna. Har haft inflammationer i alla kotor.

Innan stod hon dessutom på en ridskola där de gick 3 lektioner på dagen sen stod de inne resten av dagen (inga hagar alltså) och det har förvärrat spatten som hon säkerligen hade när jag köpte henne men jag var ung och dum och inte röntgade, men jag hade nog köpt henne ändå.

Hon har alltså väldigt knackiga bakben och har alltid haft gallor och flera vetrinärer tittat på och det är spatten som påverkar.

En galla är detsamma som en ökad fyllnad av ledvätska (synovia) i en led eller i en ledstruktur, t ex en senskida. En galla innebär alltså att det har skett en reaktion i leden (eller senskidan) - att hästen har en ledinflammation/senskideinflammation. Orsaken kan vara allt från en enkel vrickning till OCD (lösa benbitar). Gallan kan också kvarstå under en tid efter att inflammationen läkt ut, men risken finns att dess persistens beror på en kronisk förändring i ledkapsel eller ledbrosk. Nu ska tilläggas att det finns gallor som man inte hittar någon patologisk (sjuklig) förklaring till, sk idiopatiska gallor. Dessa förekommer ffa i kotleder och hasleder. Även gallor i kotsenskidorna är vanliga t ex i samband med betessläpp eller andra plötsliga foderombyten/olämpliga foderstater.

Hur som helst - en galla är inte farlig i sig. Det är det som orsakar gallan som ska tas på allvar och om möjligt behandlas. Om gallan inte beror på en pågående inflammation finns heller ingen anledning att med diverse medikament försöka få bort den.

En lymfatisk svullnad (typ lymfangit) har helt andra uppkomstmekanismer liksom den svullnad i de distala delarna av benen som kan uppkomma om pga sämre cirkulation under stillastående (utebliven hovmekanism).

Jag tror faktiskt inte att gemene man kan skilja på svullnad och svullnad, allt som är tjockt på ett ben (och inte är en rejäl lymfangit) kallas - felaktigt - för galla. Kan hända finns det andra på forumet som är intresserade av att lära sig mer om sådant de inte kan. Tack för att du ändå plockade upp handsken och svarade, det var modigt!

Skrytmåns vet jag inte om jag är, det är ju tråkigt om du uppfattade min reaktion som sådant.

Ja då har du en bra förklaring! Dock stämmer det inte att gallor påverkar cirkulationen negativt, snarare tvärtom - att nedsatt cirkulation kan öka ledfyllnaden ytterligare.

Menar du att hon till och från är halt när du skriver knackiga bakben?

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur