Sv: få ner gallor, hur?
En galla är detsamma som en ökad fyllnad av ledvätska (synovia) i en led eller i en ledstruktur, t ex en senskida. En galla innebär alltså att det har skett en reaktion i leden (eller senskidan) - att hästen har en ledinflammation/senskideinflammation. Orsaken kan vara allt från en enkel vrickning till OCD (lösa benbitar). Gallan kan också kvarstå under en tid efter att inflammationen läkt ut, men risken finns att dess persistens beror på en kronisk förändring i ledkapsel eller ledbrosk. Nu ska tilläggas att det finns gallor som man inte hittar någon patologisk (sjuklig) förklaring till, sk idiopatiska gallor. Dessa förekommer ffa i kotleder och hasleder. Även gallor i kotsenskidorna är vanliga t ex i samband med betessläpp eller andra plötsliga foderombyten/olämpliga foderstater.
Hur som helst - en galla är inte farlig i sig. Det är det som orsakar gallan som ska tas på allvar och om möjligt behandlas. Om gallan inte beror på en pågående inflammation finns heller ingen anledning att med diverse medikament försöka få bort den.
En lymfatisk svullnad (typ lymfangit) har helt andra uppkomstmekanismer liksom den svullnad i de distala delarna av benen som kan uppkomma om pga sämre cirkulation under stillastående (utebliven hovmekanism).
Jag tror faktiskt inte att gemene man kan skilja på svullnad och svullnad, allt som är tjockt på ett ben (och inte är en rejäl lymfangit) kallas - felaktigt - för galla. Kan hända finns det andra på forumet som är intresserade av att lära sig mer om sådant de inte kan. Tack för att du ändå plockade upp handsken och svarade, det var modigt!
Skrytmåns vet jag inte om jag är, det är ju tråkigt om du uppfattade min reaktion som sådant.