Få mer protein/ fosfor

dengra

Trådstartare
Har ett hö som jag verkligen inte får ut en vettig foderstat ur. Nu har jag testat alltihop båda fram och tillbaka, men det går bara inte.

Han får för lite protein, saknas kring 55 smrp. Då vill jag ge han ett halvt kilo lucern, men då får jag plocka bort ett halvt kg hö. Då får hästen 6 kg hö om dagen, vilket är det minsta jag tänker ge honom.

Problemet ligger sen mineralerna. Antingen får jag ge han för lite fosfor, eller så får han för låg kvot mellan Ca/P. Jag kan inte öka höet på grund av hästens hull, bara för att få mineraler. Jag kan inte heller ge han ett halvt kilo mineraler bara för att kvoten ska bli bra och att fosforen tillgodoses. Jag har ingen möjlighet att åka och köpa in extra foder och det vore bra om foderstaten går att fixa med fodret som ingår.

Om jag ska ge ett färdigt pelleterat kraftfoder bara för att få upp fosforen, kommer jag behöva plocka bort ännu mer hö. Det vill jag inte. Jag vet inte vad jag har gjort för tankevurpa men det går bara inte. Jag hittar ingen lösning.

Hur hade ni gjort? Går det att ge för lite fosfor om kvoten är bra? Finns det inget bra foder med typ mycket fosfor och protein? Hade ju varit fint.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

vad är det för pris på ett ungefär på sådant? Till saken hör att jag bor långt ifrån närmsta affär, och resan dit blir bökig pga avsaknad av körkort. Men det är helt klart värt det om jag inte kan få till det med fodret som ingår i hyran.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Ca 280,- för 2 kg. Man ger ungefär 10 gram per dag beroende på behov.
Det går bra att handla på nätet.

Jag hade inte gett under behovet och jag vill gärna ligga på kvot mellan 1.2-1.8.

Vetekli innehåller oxå ganska mycket fosfor. Om du har lättare att få tag på det.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Jag skulle välja soja istället för lusern. Kolla en annan sorts mineraler, det gör inget om kvoten blir hög bara du täcker fosforbehovet.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Fosforbalans eller ett mineralfoder med låg Ca/P-kvot om det räcker (t ex Krafft Miner Vit). Minst MJ/SRP får du med soja eller potatisprotein. Det sistnämnda är nog omöjligt bökigt för dig att få tag på dock, men soja har 'varenda foderhandlare'
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Innehåller inte foderjäst bra med fosfor också?

Jag upptäckte nu att det skiljer jättemycket mellan olika märken. Lantmännens har en Ca/P-kvot på 0.28 medans Hippos har en kvot på 3.8 så det gäller kolla vilken sort man har.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Innehåller inte foderjäst bra med fosfor också?

Foderjäst är bryggerijäst som spätts ut med olika mycket foderkalk, därför kan det vara väldigt olika Ca/P kvot i foderjäst.

Ren bryggerijäst, som Kvarnbyfoder säljer innehåller 2,3 gr Ca och 13 gram P, det ger en kvot på 0,77, innehållet av smb rp för häst är 432 gr och MJ 12,4.
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Varför ger du hellre soja än lucern? För tillfället finns två sorters mineraler, en tredje påväg. Jag får det ändå inte att stämma, höet har verkligen dåliga värden. Fast det var prat om att ta in en nytt hö, så vi får väl se.

Alexandra: Med vit så blir kvoten under 1, och det kändes verkligen lite väl lågt. Sen får jag ge så mycket av det för att få tillräckligt med fosfor, och jag kan nog inte lura i han hur mycket mineraler som helst. Ska kolla upp sojan!

Foderjäst låter som en idé det med, tack alla för alla förslag! :)
 
Sv: Få mer protein/ fosfor

Kollat på miner grön då?

Hur mycket fosfor är det du saknar egentligen? Är det mer än marginellt så är som sagt fosforbalans oftast lättast.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp