Få mer framåtbjudning

Mirre

Trådstartare
Vill ha tips hur man får mer framåtbjudning spec på banan.
Bra övningar för att få hästen uppmärksam och lösgjord

Sv: Få mer framåtbjudning

För att få mer framåtbjudning så skulla jag tänka extra på tempo och fart. Tänka framåt hela tiden och värma upp lite mer intensivt (som på vissa hoppträningar t.ex.) med mer galopp och trav. Det många glömmer är att använda galoppen oftare. Man rider fram i skritt och trav och jobbar dem i det tempot så blir galoppen ett avslutande arbete strax innan man skrittar av.

Jag skulle även tänka lite mer på att inte behöva tjata. Få snabbare reaktioner så när jag ber om en ökning ska det hända på en gång. Inte en kvart senare. Lyssnar hästen inte så förstärk på en gång. På med skänkeln först, fungerar inte det så kanske du behöver gå på med spöt? Var aktiv!

För att sedan få hästen uppmärksam och lösgjord skulle jag rekomendera mycket tempoväxlingar på böjda spår t.ex. på serpentinbågar, volter, mm. Mycket ställa och böja och mycket fattningar och avsaktningar samt halvhalter. Att rida på fyrkantspåret i samma tempo är inget att rekomendera. Samma sak här, var aktiv samt påhittig.

Lycka till!

Ha det bäst! // Johanna :D

Sv: Få mer framåtbjudning

För det första måste ju hästen vara igång tycker jag, dvs du ska kunna rida den obehindrat i alla gångarter utan att hästens kondition eller fysik förhindrar det. du håller väl bara på att sätta igång honom så smått just nu, och då är det svårare....

för det andra tror jag att ett av dina problem är att du behöver hjälp och motivation till att skapa en ordentlig ridplan för dig och Moses. Utan det saknas ofta inspirationen och inovations förmågan att aktivera hästen på ett sätt som gör det roligt och intressant och givande kombinerat. kan du inte ta med honom till ridskolan du rider på och rida honom på lektion tex? (ide)....

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat