få liten att dricka.

P

peligrozzo

Har en liten pojke som är drygt 7 månader.

Har lite svårt att få honom att dricka. Han får mjölkersättning morgon och innan natt där imellan äter han "vanlig" mat och han dricker inte.... Ibland får han i sig lite vatten men inte så mycket. Har testat två olika muggar, och en liten nappflaska men han vill inte, nu börjar det dessutom bli ganska varmt så han behöver ju dricka. Det enda jag testat och ge honom är vatten, helt vanligt kranvatten i alla möjliga temperaturer från kallt till rumsvarmt....

Har ni några tips på hur jag kan få i honom vätska?
Vill helst inte redan börja med fruktdricka och liknande.....

Sv: få liten att dricka.

Jag har lite samma problem som du, en 7 månaders dotter som inte vill ha vatten. Skillnaden är att hon inte äter så mycket mat och dricker mycket ersättning så jag känner mig inte så stressad över vattnet.

Jag läste tips på att blanda med fruktdricka (sån från barnmatshyllan) och sen blanda ut den mer och mer till det bara är vatten kvar. Men precis som du är jag inte helt förtjust i den idén.

Här i Österrike är det populärt att ge thé till bebisar, framförallt kummin och fänkål thé (alltså inget svart thé, utan örter och fruktthéer). Det tycker min dotter är lite bättre än vanligt vatten.

Mitt tips är nog att testa olika flaskor/glas/muggar, min nu 1åring ville absolut inte dricka vatten ur nappflaska från början och inte heller vanlig pipmugg, så vi köpte en MAM Trainingbottle som är lite mitt emellan flaska och pipmugg, sedan gick vi över till MAMs lilla pipmugg och nu funkar det mesta även glas fast med hjälp då :)

Kan han inte dricka ersättning? 7 månader är väldigt ungt att kräva att de ska vara helt avvanda....

Precis. Då kan man ju även fasa ut ersättningspulvret kanske?

E åt ersättning fram till hon var över året.

Kan du inte passa på att ge honom några skedar vatten när du matar? Annars får du kanske ge ngt extra mål ersättning mitt på dagen (du kan ju köra en tunnare variant).
Prova lite olika pipmuggar och ställ framför bebin när du matar, leker han med den och stoppar i munnen så ökar chansen att han får i sig litegrann och dessutom tycker att det är kul.
Vissa pipmuggar är tyvärr ganska "sega" med att ge ifrån sig vatten.

svarar alla.... :)

Han e tidig med maten men jag har fått rådet från bvs dietist att "hopppa på tåget" när han har visat stort intresse för mat och vill ej ha sin ersättning längre.... Han är egentligen inte intresserad av att ha ersättning på morgon och kväll heller längre..... äter sällan upp och leker mest med flaskan och "snackar" med den, visar tydligt att han inte vill ha.... den enda anledningen till att jag håller kvar det är just vätskan. Han gillar inte välling heller bara gröt och mat som de smackar om när han äter.

Han har haft vatten mugg ståendes på bordet när han äter en ganska lång tid nu, grejjar med den osv. men när de gäller till att dricka så e de stopp ;) jag peppar honom mycket när han tar sin mugg/flaska själv och visst han får ju i sig några droppar då och då men de känns lite för lite särskilt nu när de börjar bli varmt väder.

Får kanske ändå testa och spä ut fruktdricka och se om de lockar mer då, fick även ett "råd" av grannen att lägga i lite socker i vattnet men de känns också sådär :/
The är kanske ett annat alternativ, för han gillar när maten smakar mycket så de e kanske en idé, isthe nu i sommar ;)

Frukt? Jag ger väldigt mycket kiwi och jordgubbar de dagar det är varmt och jag inte vet om sonen dricker tillräckligt mycket. Gurka borde ju också funka om det slinker ner!

Jag hade nog testat ge ersättning och vatten under och efter middagen. Om han är törstig kommer han antagligen att dricka. Annars funkar ju frukt och vattniga grönsaker och till sommaren kan man frysa in och göra egen glass av mosad frukt. Det finns ju även osötade fruktdrycker, det kan ju inte vara farligare än att äta frukt?

Hos oss har det varit jätteviktigt att få i tjejerna vätska för annars har det blivit väldigt trögt i magen. Jag håller med om att man helst inte vill hålla på med en massa söta drycker men det kan vara svårt med rent vatten, både bröstmjölk och ersättning är jättesött. Socker är ju energi så jag tror att kroppen på nåt sätt tilltalas av söt smak. Jag har köpt Sempers fruktdrycker och hällt i vattnet så att det får lite smak, sen efter ett tag kan man ta mindre och mindre fruktdryck tills man har enbart vatten.

Lycka till!

Jag som är helt grön på detta förstår inte er "oro" för att låta barn dricka fruktdryck istället för vatten - om barnet inte gillar vatten.

Min lille dricker väldigt lite och vatten vill han öht inte ha. Den osötade "baby-juicen" däremot kan gå ner och då erbjuder jag honom det!

Jag ser inte att det skulle vara farligare att erbjuda osötad juice för att barnet skall "komma igång" med drickandet än att erbjuda diverse fruktmos för att komma igång med ätandet!

/Swat

Frukt? Jag ger väldigt mycket kiwi och jordgubbar de dagar det är varmt och jag inte vet om sonen dricker tillräckligt mycket. Gurka borde ju också funka om det slinker ner!

Skall man inte vara lite försiktig med just de frukterna??

Fick sagt till mig att ger man mkt jordgubbar så finns risken för att de blir allergiska.

Min lille älskar jordgubbar men jag vågar inte ge honom så många nu. Har läst vidare och just jordgubbar bör man inte ge till små barn eftersom den röda färgen kan ge klåda och utslag. Så som jag förstår det så gäller det de flesta röda frukter

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasselutslag/

Senast ändrad:

Jag är väl egentligen inte direkt orolig för att han ska dricka fruktdricka Jag dricker själv mycket vatten och min sambo avskyr att dricka vatten, så att man kan ogilla vatten är helt "ok"....

Anledningen till att jag inte direkt vill att han dricker sånt är att jag fick graviditets diabetes troligen för jag åt mycket frukt och drack mycket fruktdricka/juice, när jag slutatde med det höll jag diabetesen "borta" . Både jag och sonen hade lågt socker efter förlossningen och han blev kollad ett par dagar efter han föddes. Sen har jag ingen aning om det har någon betydelse.... Men det sitter liksom i bakhuvudet.... Han äter ju ganska mycket frukt, till gröten och efter middagen så att då dessutom dricka frukt blir kanske lite mycket? jag har ingen aning, kanske bara som jag fått för mig ;)

*kl*
Igår fick han testa vatten i annan mugg, "stor kille" mugg gick lite bättre, men det var nog nyheten :)
Köpte hem barnjucie i äpplesmak så de ska han få prova idag och jag köpte en ny mugg, så nu är det snart dags för gröt så då ska han få testa äppledricka :)

Jag hr aldrig hört att man ska vara försiktig med jordgubbar eller annat. Mer än att många barn kan reagera och om barnet gör det ska man vänta lite med att introducera det igen. Men om barnet inte reagerar, varför då vara försiktig?

Just om fruktdricka-vatten tänker jag att fruktdrickan i sig inte är något problem men jag är lite rädd att barnet ska vänja sig att det är fruktdricka i flaskan och sen inte vilja dricka vatten. Vatten kan man få tag på nästan överallt men fruktdrickan kan vara svårare (om man inte är nära en affär förstås).

Vad äter han för mat?

Det är väldigt mkt vatten i purérna du köper i butiken. Därför kan man tycka att när de äter färdig puré äter de mycket och dricker dåligt. Och äter det hemma lagad mat äter det mycket mindre men dricker mer.

Skall man inte vara lite försiktig med just de frukterna??

Fick sagt till mig att ger man mkt jordgubbar så finns risken för att de blir allergiska.

Min lille älskar jordgubbar men jag vågar inte ge honom så många nu. Har läst vidare och just jordgubbar bör man inte ge till små barn eftersom den röda färgen kan ge klåda och utslag. Så som jag förstår det så gäller det de flesta röda frukter

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasselutslag/

Så länge man börjat försiktigt och sett att det funkar så är det ju ingen fara, men det är ju dumt att börja med en hel låda jordgubbar direkt.

När jag var gravid så gick jag och grämde mig över att inte kunna äta jordgubbar när jag ammade (bebis född i maj) så jag tänkte som med hästarna (och läste mig till att det stämde) och åt därmed jordgubbar regelbundet hela vintern. Hade inga som helst problem med att äta jordgubbar när jag ammade och bebis har ätit jordgubbar sen han började äta! :) Mycket vätska och mycket nyttigt!

Jag åt också jordgubbar under graviditeten, fick knappt i mig något annat sp jag åt det dom gick ner. Blev dock tillsagd nu när gusse blev tokig i jordgubbar att vara lite försiktig.

ft äter han bara "köpemat" ( när jag har lagat till honom klöks han bara, tack för den liksom ;) )
då ska jag kanske inte oroa mig allt för mycket om han dricker dåligt....

Ska till bvc på måndag så jag får höra vad min sköterska tror/tycker.

Mjölk bör man väl inte ge som måltidsdryck innan dom är över ett år gamla?

Dietisten på bvc menade att man kunde börja nu efter 6mån att introducera mjölk i "smakisar" men inte som dricka, mjölken hämmade järn upptaget. Nu får han lite mjölk ibland på gröten och ibland på frukten efter middagen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 034
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur