Få i sin häst vatten

tildemani

Trådstartare
Hej svejs!
Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska få i min häst vatten nu på vintern. Jag har märkt att han inte dricker mycket och hört att hästar kan få kolik om de inte fricker tilräckligt med vatten. Jag brukar hälla i en skvätt vatten i hans kraft foder med undrar vad mer man kan göra för att han ska få i sig vätska. :)
Kramiz

Sv: Få i sin häst vatten

Ljummet vatten gör att dom dricker mer, men då ska det vara det enda som erbjuds annars väljer dom ofta kallt före. Men du kan ju passa på att erbjuda det några gånger under dagen när du har möjlighet, gärna i samband med fodring. Jag brukar pyttsa i lite betfor i vattnet också, det ger lite smak.

Har du vattenkopp hade jag hängt in vattenhink också.

Betfor med mycket vatten brukar dom också gilla att sörpla i sig. En del gillar lite äppeljuice i vattnet.

Du kan också ge extra salt direkt i maten men håll då koll så att hästen verkligen börjar dricka mer -vilket den säkert gör.

Finns många som har i melass i vattnet vintertid för att öka drickandet

Jag är noga med att ge lite ljummet vatten, det gör stor skillnad i hur mycket våra hästar får i sig varje dygn.

Dricker hästen ändå inte kan man prova att smaksätta vattnet, som någon föreslog.

Att ge betfor eller blöta kraftfodret är ingen större idé om man inte gör det rejält blött, med flera liter vatten i fodret.

Jag är noga med att ge lite ljummet vatten, det gör stor skillnad i hur mycket våra hästar får i sig varje dygn.

Dricker hästen ändå inte kan man prova att smaksätta vattnet, som någon föreslog.

Att ge betfor eller blöta kraftfodret är ingen större idé om man inte gör det rejält blött, med flera liter vatten i fodret.

Har man en häst, som min som inte är så kräsen, så funkar det utmärkt att blöta fodret med vatten. Fast jag häller ju inte i bara en skvätt, utan häller i kanske 5-10 liter i krubban tillsammans med ca 0.25 betfor och lika mkt Krafft samt morötter. Hon dricker upp allt, utom det hon möjligtvis sörplar utanför.
Min gamla häst gick inte att göra så med, han åt knappt även om det bara var 5 dl vatten i...

Fast hästen äter troligtvis också snö ute. Dessutom är det såpass kallt ute att de inte behöver lika mycket vatten.

Men om hästen faktiskt får i sig för lite vätska är det, som de andra redan sagt, enkelt att blöta fodret och ge lite ljummare eller smaksatt vatten.

Dessutom är det såpass kallt ute att de inte behöver lika mycket vatten.

Jo, det gör de.

Och framförallt för att de äter torrare foder, på sommaren får de ju i sig en hel del vätska via gräset.

Fast hästen äter troligtvis också snö ute. Dessutom är det såpass kallt ute att de inte behöver lika mycket vatten.

Men om hästen faktiskt får i sig för lite vätska är det, som de andra redan sagt, enkelt att blöta fodret och ge lite ljummare eller smaksatt vatten.

Fast. Det krävs ju ungefär 7-10liter snö för att få en liter vatten.

Det är väldigt viktigt att få i hästarna vatten på vintern. Det finns en anledning till att det är så många hästar som får förstoppnings och gaskolik på vintern -vätskebrist!

På ett frodigt bete på sommaren kan det gå dagar utan att hästen dricker - den kan lätt få i sig mer än behovet ur gräset (beroende på växtlighet)

Den snö hästen får i sig om den så står och äter snö hela dagen gör knappast till eller från vad gäller vätskebalansen i kroppen och särskilt inte om den får grovfoder -vilket man ju får hoppas att den får :cool:

Det slarvas alldeles för mycket med vatten till hästar på vintern.

Vi skaffade en thermobar för några veckor sedan.Två hästar tömmer den på 12 timmar och den är på 65 liter.
Så nog dricker dom vatten på vintern om de får tillgång till det.

Vi skaffade en thermobar för några veckor sedan.Två hästar tömmer den på 12 timmar och den är på 65 liter.
Så nog dricker dom vatten på vintern om de får tillgång till det.

Och för att ge ytterligare ett exempel så dricker våra två ca 35 liter (tillsammans) ute på dagen, en del av en 20-litershink inne på em, och den hinken fylls en gång till till natten sedan. Ibland, om de druckit ur helt över natten ställs en extra hink (10 liter) in till frukosthöet...

De dricker alltså uppemot 50 liter vatten var per dygn nu på vintern.

Jag har svårt att avgöra hur mycket det går åt på sommaren, för går de i stora beteshagen dricker de ur ån och står de inne så är ju vattenkopparna igång. Men jag tycker inte att jag bär ut lika mycket vatten om de går i de
mindre hagarna, när de har gräs. Inte ens om det är riktigt varmt, faktiskt!

Så vatten på vintern är jätteviktigt! :cool:

Lägg ett äpple i vattenhinken, då får hästen i sig lite vatten varje gång när den försöker få tag i äpplet. På så sätt kan man "lura" i den lite iallafall. Jag brukar annars, så här års, ha mer vatten till betforen, det slurpar hon i sig.

Min häst drack inte heller mycket förrän jag hade i örtfoder i vattnet då gick det utmärkt att dricka alltihopa:) så prova som de andra säger med betfor eller melass eller örtfoder om hästen gillar det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka