få i hästen butta?

Olympus

Trådstartare
Ja hur ska man bära sig åt. Min häst ska gå på butta i 15 dgr. Fick första omgången idag. Blandade i pulvret i lite korn och hälde i lite B-vitamin. Men han gillade det inte. Han kastar sig i vanliga fal över maten, men nu vände han sig bara om och ställde sig i ett hörn och ville inte äta.

Har ni ngr bra tips hur man kan göra för att han ska äta det. han måste ju få det i sig. Och visst han kommer säker äta när han blir hungrig, men ändå, om det finns ngt man kan göra för att han ska äta på en gång, så fram med era tips:banana:

Sv: få i hästen butta?

Jag har aldrig gett Butta men antar att det är i pulverform. :p

Men använd en spruta, typ de man avmaskar med (finns att köpa på apoteket) blanda butta med lite vatten och ge det direkt i munnen som avmaskningsmedel.

Ta en rengjord plastspruta av den större modellen, typ den du ger penicillin med. Skär av toppen, blanda buttan med pyttelite vatten, lägg i sprutan och ge som en avmaskningsdos.

Tack för svaren. det där med att ta i en spruta verkade ju smart, det ska jag testa. Även det med att gröpa ut ett äppel, men kommer säkert glömma att ta med äpplen till stallet :p

axel han är inte så förtjust i befor av ngn konstig anledning, så han skulle nog inte äta det ändå.

Blanda i betfor/rivna äpplen/rivna morötter/annat. Alternativt slamma upp i något (vatten, äppeljuice, äppelmos, filmjölk eller vad man vill) och ge i spruta i munnen.

Fungerar inte det heller så återstår bara att vet får skriva ut preparat du får injicera intramuskulärt, vet inte om det finns butta för i.m injektion, men finadyne (en annan NSAID) finns.

Stoet jag har är det bara att spruta. Hon vägrar äta preparerad mat (och för säkerhets skull matvägrar hon en vecka efteråt med), hon ogillar spruta i munnen vansinnigt mycket (dvs man får bråka ordentligt med henne varje gång man ska ge, det går dock), så hon får intramuskulära injektioner när hon behöver NSAID, för alla inblandades skull ;)

I övrigt så valacken äter den med fuktad havre, förra stoet åt den i betfor, ytterligare tidigare sto fick man ge i spruta.

Jag ska testa det där med sprutan, brukar inte vara ngr problem varisig man maskar eller när han fick äta metacam från spruta. Bara ngn håller i hans huvud så kan man trycka in sprutan i munnen på honom :p Grejen är ju bara att det ska ges två ggr/dag och på vardagarna har jag ingen möjlighet att åka ut två ggr.
Så kan ju ta i spruta en omgång och i fodret den andra, han kommer säkert äta det tillslut, han är alldeles för tokig i mat för att låta bli :D Men det kanske tar en liten extra stund.

Jag ska testa det där med sprutan, brukar inte vara ngr problem varisig man maskar eller när han fick äta metacam från spruta. Bara ngn håller i hans huvud så kan man trycka in sprutan i munnen på honom :p Grejen är ju bara att det ska ges två ggr/dag och på vardagarna har jag ingen möjlighet att åka ut två ggr.
Så kan ju ta i spruta en omgång och i fodret den andra, han kommer säkert äta det tillslut, han är alldeles för tokig i mat för att låta bli :D Men det kanske tar en liten extra stund.

Min är heller inga problem avmaska och så, hon lessnar dog några dagar in på behandlingen och tycker 'inte en chans, du rör inte mitt huvud, jag vet vad du tänker göra!' *s*

Men ge det i fodret till natten då, för oftast så pillar de ju i sig käket tillslut (utom mintt sto då.. ), om det bara går tillräckligt lång tid. Så spruta på morgonen och i fodret på kvällen låter väl bra? Om hon inte te x står på boxvila, då är det ju sak samma vilken fodring det blir

På min funkade inget fjäsk med äpplen, betfor eller annat, matvägrade totalt. Tog äpplet, bet sönder det och spottade ut det, sen tog hon inga äpplen från min hand på tja...ett tag. :crazy:
Det var rent tvång där jag fick binda henne kort i boxgallret och sen tvinga in med spruta. Kändes INTE roligt.

Jag betalar hellre de extra kronor det kostar att få Metacam istället. Den medicinen har de lyckats med! :bow: Hon, och alla andra jag hört, ääälskar medicinen och skulle gladeligen ta hela kuren på en gång, 20 ml tycker hon inte räcker. :D Dessutom blir det mer precist doserat och de får garanterat i sig det de ska ha och ges en gång om dagen.

Om jag ska ge ngt som är i pulverform kör jag på att blanda med vatten och ge direkt i munnen med spruta modell större.
Man minskar dessutom risken att läkemedlet hamnar på ställen där det inte ska vara (andra hästar ex.).

På min funkade inget fjäsk med äpplen, betfor eller annat, matvägrade totalt. Tog äpplet, bet sönder det och spottade ut det, sen tog hon inga äpplen från min hand på tja...ett tag. :crazy:
Det var rent tvång där jag fick binda henne kort i boxgallret och sen tvinga in med spruta. Kändes INTE roligt.

Jag betalar hellre de extra kronor det kostar att få Metacam istället. Den medicinen har de lyckats med! :bow: Hon, och alla andra jag hört, ääälskar medicinen och skulle gladeligen ta hela kuren på en gång, 20 ml tycker hon inte räcker. :D Dessutom blir det mer precist doserat och de får garanterat i sig det de ska ha och ges en gång om dagen.

Är ju tyvärr inte så att man alltid kan byta ut det mot Metacam, dvs att det passar lika bra. Men skrattade lite när jag läste ditt inlägg. Alla mina har HATAT metacamsmaken =)

Exakt samma scenario med äpplen kör min fbldonna med btw, men hon äter dem inte ur krubba/från mark heller på några veckor efter 'förgiftningsförsök' ;)

När vi hade metacam var det ju lätt att ge honom, som sagt så har han inget emot att få medecin i spruta. Men metacam har vi redan haft och veterinären ville prova ngt annat nu eftersom hans hälta ät väldigt skum (den flytar runt, började med att markera bara h.f i kotan, nu är det vänster kota och knä samt höger knä:crazy: ) Han har inte svart upp på ngn medecin så nu testar vi buta samt att han ska ridas lite lätt i skritt och lite trav.

Men jag ska testa sprutan idag när jag kommer till stallet.

Om jag ska ge ngt som är i pulverform kör jag på att blanda med vatten och ge direkt i munnen med spruta modell större.
Man minskar dessutom risken att läkemedlet hamnar på ställen där det inte ska vara (andra hästar ex.).

Ja precis, dessutom har vi ju en skopa som vi ger alla hästar mat ur. Så har skrivit ett stort anslag på hans box att dom inte får ge honom med den.
Har ngr dressyrryttare på elitnivå och en del strax där under i stallet som tävlar mkt, skulle inte var så skoj om dom åkte fast för doping under en tävling p.g.a slarv.

Nej, det skulle vi ju ha gjort! Hade även en kompis som sa till oss att göra det men nu glömde jag säga det till veterinären.
Får göra det nästa gång om han inte är bra.

Indikationen är dock näst intill ordagrann, gällande hältor, på butta och Metacam däremot vill man kanske testa någon annan sort, som i TS fall, när man testat den ena och den inte funkar. Läkemedel ger ju alltid viss indivdiuell skillnad i dess verkan.
Min vet hade inga problem att riva receptet på butta och ge mig Metacam när jag bad om det. Jag frågade också om det var någon skillnad som han noterat. Nej, gammal vana och att ägare gärna vill ha det som är billigast blev svaret.

Ännu roligare är att på butta i fass står det "genom tillsats av smakförbättrande medel fördras fenylbutazon vid oral giva". :rofl: Har faktiskt inte hört någon annan än dina nu då, som inte gillat Metacamsmaken.

Den där raden om buttan i fass har jag himlat med ögonen åt måååånga gånger. Jag undrar vem som 'provsmakat' det och bestämt att det 'föredras väl' av hästar? :devil:

Jo indikationerna är tämligen lika ja, men jag har mer än en gång tyckte 'kan jag ge X istället', för jag råkat ha X hemma (X kan vara finadyne, metacam, butta eller pronaxen, olika i olika situationer) och flera gånger har vet tyckt att 'nja, i det här fallet så bla bla'. Dvs att X inte varit lika bra som Y. Min klinikveterinär är inte sådär jätteförtjust i metacam annat än i ett fåtal situationer. Jag har ingen jättestor åsikt själv, svårt att säga liksom om något annat skulle hjälpt bättre/sämre, den smärtstillande effekten på metacam tycks på de av mina djur som fått det vara tämligen låg dock jmf med finadyne/butta/pronaxen.

Frågan är om de fungerar på samma sätt, butta/finadyne och metacam, alltså i kroppen. Även om båda är smärtstillande och antiinflammatoriska så kan det ju vara så att det ena smärtstillar och verkar antiinflammatoriskt genom att göra X, medan det andra verkar smärtstillande och antiinfl genom att göra Y, och det kan förklara ev skillnader?

Men, det är ju som med allt annat också, olika veterinärer har olika erfarenheter och ffa åsikter =) (Har dock aldrig varit problem byta butta mot finadyne, där har ingen nånsin protesterat eller tyckte 'nej inte i det här fallet')

Senast ändrad:

Läser man på egenskaper på butta, Finadyne och Metacam ger de alla smärtlindring och antiinflamatorisk verkan genom hämning av prostaglandinsyntesen så de borde funka på liknande sätt.

Läser man sen på Rimadyl coh Tolfedine som är NSAIDs för hund och katt så står det tex på Rimadyl också som ovan men att den verkligt analgetiska effekten ej är klarlagd och där hämningen bara har liten effekt. Så det är klurigt. Det finns ju smärtlindring som agerar på olika nivåer i kroppen där Metcam ska ha kommit längre i sin utveckling och ge en bredare smärtlindring men som sagt... Smärtlindring är ett intressant och klurigt område.

Generellt så ger NSAIDS främst smärlindring vid mjukdelsskador medan opioider är det man väljer vid ortopedisk smärta. Lite svårt att skicka opioder med hem till ägare dock. :angel: Opioider är luriga överlag på häst pga deras bieffekter.

Så jag antar att beoende på var hästen har ont i och med sin hälta ser man olika effekt av nsaid. Medicinen kan ju lindra muskel och ligamentsmärtor som uppstått pga spänningar orsakade av tex en hovbensspricka men tar inte bort den grundläggande smärtan. *spånar och funderar fritt*

Mm, sen ovanpå det har man ju veterinärernas personliga åsikter med. När valacken fick sin senskada så Dv tyckte absolut (vi visste inte det var senskada då iofs) metacam iom att han hade så ont. Klinikvet fnös och tyckte 'det räcker inte, det smärtstillar för dåligt' och tyckte butta. Samma veterinär skrev dock ut metacam och tyckte 'inte butta' vid lednära sårskada (krosskada) åt min lilldam.

Men, det är ju eg bara ett sätt att få klarhet - kika på hästen och se hur den svarar på det medel som ges, och prova byt om det blir sämre svar än förväntat. Min knasvalack svarar rent smärtstillandemässigt bätre på djävulsklo än butta t ex, helt ologiskt egentligen, men...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 580
Senast: niardasp
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 036
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka