få honom att lita på mig mer

M

metallicaccident

Hej! Jag måste börja med att säga att jag faktiskt har en väldigt fin
kontakt och relation till min häst. Jag har börjat lite smått med det
såkallade "seven games" inom NH. Det jag gjort är att jag nu kan dra
en prasslande plastpåse över hela min häst o över hans huvud utan
att han reagerar med obehag eller rädsla. Jag kan också flytta honom
bakåt, framåt, höger, vänster med endast små tryck med ett finger på
bogen, bringan eller mulen. Så det känns toppen. Han verkar också lite
på mig enormt mycket.

Det jag ville komma till är det att när jag ska ida ut på honom så känns
det som att han slår till sitt flyktbeteende under hela uteritterna. Han kopplar
inte av utan nästan söker något att bli rädd för. Han försöker ofta sticka hem
när han blivit "skrämd" av något. Det kan vara allt från en vedtravar längs
vägen till dundrande trafik under en motorvägsbro. Dock är han inte rädd för
att möta vanliga bilar.. vad ska jag göra för att få honom att lita mer på
mig på uteritterna och inte fly hemåt för saker som är skrämmande`???
tacksam för seriösa svar. :)

Sv: få honom att lita på mig mer

Sån var min häst också i början. Exploderade och kastade sig runt när det dök upp nåt läskigt.

Det jag har gjort är att vara lugn och avslappnad och inte själv sitta och leta efter saker som hästen kanske kan bli rädd för. Om jag spänner mig känner hästen det och då blir det värre.

Numera är det betydligt lugnare så det brukar mest bli drakblåsningar och lite småtramp när "farligheterna" dyker upp. Ascool vet jag aldrig om han kommer bli men vi får väl se. Har bara haft honom i ett år ännu så vem vet ;).

Jag tror inte på magiska lösningar medels olika övningar. Träna, träna, träna är det som gäller. :)

Var lugn själv när ni är ute och rider, tömkör ute så att han får gå först och öva upp självförtroendet, vissa hästar funkar om man driver på dem så att de får trava förbi det otäcka andra behöver få stanna och glo en stund, beröm när han är modig. "Rid" ute, träna galoppvolter på en äng, rid sidvärts över vägen, etc så att han får annat att tänka på än att skrämma upp sig själv. Ju mer ni är ute desto snabbare kommer han att vänja sig.

Det har med hans självförtroende att göra, och hans förtroende för dig i dessa situationer. Han litar inte på att reder ut situationen i skogen, även om du kanske kan det i stallet. Du kan öva rädsleövervinnig på ex polishästträning, så att han får se konstiga saker och en chans att känna sig stark och modig som klarar det.

okej tack för era svar :) jag rider ofta ut med andra hästar, dock brukar min vara den lugnaste då men inte när jag rider ut ensam.
Jag brukar öva korta skänkelvikningar från vägkant till vägkant när vi rider på vår grusväg mot asfaltsvägarna. Även en del bakdelsvändningar
och halter. Sedan brukar jag ibland ta några galopp samt trav volter på ett fält där vår bonde varit snäll och klippt gräset i två stora volter
för vår skull ;) det är så roligt att rida där för det är meterhögt gräs runt om en o hästarna brukar tycka det är jättteroligt!
Men jag ska försöka att vara lugn sjäv när jag rider ut så att jag inte skrämmer upp honom. :P

Det är lätt att bli lite skärrad själv när hästen helt plötsligt gör en Zorro-vändning och sätter iväg åt andra hållet... :) Inget konstigt att man blir det, men försök att vara lugn och inte rycka tag i tyglarna eller något sådant.

Han är lugnare med de andra för att han litar på att någon av dem håller koll. När han är själv är han "helt utlämnad" och måste själv ansvara för inget odjur dödar honom. Tömkör, promenera, och rid både ensamma och i grupp.

hehe jaa zorro-vändningar gör han rätt ofta hihi ^^ Jag brukar ge mig ut på vår kortaste runda ensam, brukar gå bra, han är liksom inte sån att han vill kasta av mig eller något, han är väldigt snäll mot mig och tror inte att han skulle skada mig medvetet. Men man vet ju aldrig med dessa stora starka djur, När flyktinstinkten slår till så är man inte så betydelsefull för de längre.. :S :)

Liknande trådar

C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama