Sv: Få hästen i form/på tygeln
Vet att detta är otroligt svårt att säga. Men försök. Har fått honom att gå på tygeln innan, men red då fel med för hård hand. Jag undrar också hur mycket man får ta i hästens mun? Vissa är såklart mer känsliga än andra men aa på ett ungefär. Vad ska man tänka på för att de ska bli mycket fina och mjuka? Tacksam för många svar och tankar. Bra övningar ex.
Felet alla gör, är att i och med att det heter "gå på tygeln", så tittar man enbart på att hästen håller i bettet och kröker på nacken för att gå på tygeln/i form. Vilket inte är rätt för fem öre. Hästen går INTE på tygeln, bara för att den kröker på nacken. De flesta hästar, vars ryttare tycker att deras hästar böjer så fint på nacken och går på tygeln som värsta Briarhästen... i själva verket är åtta meter lång, magen släpar i marken och bakbenen släpar åtta meter efter hästen...
Hästens motor sitter bak, den ska igång. Hästen ska gå med framåtbjudning, övertramp (att hästens bakhovar trampar in rejält under mage/tyngdpunkt) för att "lyfta ryggen".
Hästens nacke (strax bakom hästens öron) ska vara högsta punkt och nosryggen strax framför eller i lodplan, alltså INTE ihopkrullad så den "biter sig i bogen".
Hästens motor ska alltså i gång och sen ska framåtbjudningen lätt fångas upp och bemötas i ett "samarbete" mellan skänkel/hand. Handen ska ha en lätt/fjädrande/följsam kontakt med hästens mun.
Allt detta ser som sagt, enkelt ut i text. Men för att man rätt ska lyckas med det bör man ha en tränare/eller duktig kompis på marken som ser ekipaget in action och därifrån kan rätta till felaktigheter i sitsen och kontakten med hästen.
Men detta är som sagt, bara sits och kontakt...
Sen behöver men lösgöra hästen med ridövningar och annat, för att få den att jobba rätt.
Övningana nedan är de som funkat/funkar för MIN häst. Alla hästar är som sina ryttare och andra människor och individer. Det finns inte en abc-bok för alla hästar, att exakt så här gör man för att rida hästen i form/på tygeln. Utan all ridning är individuell och bör anpassas på den egna hästen tillsammans med en tränare eller duktig hästkompis från marken.
Uppvärmning:
Skritt, trav och galopp längs fyrkanten på lång/halvlång tygel. Ryttarviktändringar för serpentiner, volter och vända över ridbanan och byta varv. Övergångar uppåt/nedåt inklusive halter och igångsättningar olika gångarter, med "minimala hjälper" ca 15-20 minuter.
Lösgörande arbete:
Rättar till min sits, vilket jag gör kontinuerligt under hela passet och söker kontakt med hästens mun. Jag vill att hästen "ska hålla MIG i handen" inte tvärtom.
Skritt: Tempoväxlingar, framdelsvändningar, skänkelvikningar, volter, serpentiner
Trav: Tempoväxlingar, volter, serpentiner, skänkelvikningar "TANKE skolor (öppna/sluta)"
Galopp: Tempoväxlingar, volter, serpentiner, "Tanke skolor (öppna/sluta)"
Över lag... Tempoväxlingar, samt övergångar halt-skritt, skritt-trav, halt-trav, trav-galopp, skritt-galopp, halt-galopp.
Som sagt, detta är sådant som fungerat/fungerar för min häst, som är en lyhörd, alert 29 år ung dam, som vill att det ska hända saker hela tiden, annars hittar hon på egna alternativ... I henne finns gammal fin halvblodsstam, samt långa arab/engelska fullblodslinjer tack vare hennes pappa angloaraben Flyinge Phaeton.
Mvh
IngelaH