Få hästen i form/på tygeln

Isabellaohman

Trådstartare
Vet att detta är otroligt svårt att säga. Men försök. Har fått honom att gå på tygeln innan, men red då fel med för hård hand. Jag undrar också hur mycket man får ta i hästens mun? Vissa är såklart mer känsliga än andra men aa på ett ungefär. Vad ska man tänka på för att de ska bli mycket fina och mjuka? Tacksam för många svar och tankar. Bra övningar ex.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Vet att detta är otroligt svårt att säga. Men försök. Har fått honom att gå på tygeln innan, men red då fel med för hård hand. Jag undrar också hur mycket man får ta i hästens mun? Vissa är såklart mer känsliga än andra men aa på ett ungefär. Vad ska man tänka på för att de ska bli mycket fina och mjuka? Tacksam för många svar och tankar. Bra övningar ex.
Att få hästen i form/på tygeln är inte detsamma som att få den att se ut på ett visst sätt utan att få den att bära sig bättre. Det har inte mycket med stöd på tygeln/handen att göra. Det gäller att få hästen att balansera sig så att den kan bära ryttaren effektivt, dvs att få ryttarens vikt längre bak så att den kan anvvända framdelen bättre. Då kommer formen. Läs trådarna som handlar om just "Kontakt med hästens mun".

Hästmunnen är minst lika känslig som din egen mun. Du kan kolla på dig själv hur mycket du tycker är behagligt och hur mycket du står ut med. Jag anser att det inte behövs något stöd, det räcker med att hästen känner att ryttaren rör fingrarna mot en tygel som inte är sträckt. Hästen och ryttaren skall samtala genom tygeln, då kan det inte vara ett "stöd" eller en hård hand.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Vet att detta är otroligt svårt att säga. Men försök. Har fått honom att gå på tygeln innan, men red då fel med för hård hand. Jag undrar också hur mycket man får ta i hästens mun? Vissa är såklart mer känsliga än andra men aa på ett ungefär. Vad ska man tänka på för att de ska bli mycket fina och mjuka? Tacksam för många svar och tankar. Bra övningar ex.

Felet alla gör, är att i och med att det heter "gå på tygeln", så tittar man enbart på att hästen håller i bettet och kröker på nacken för att gå på tygeln/i form. Vilket inte är rätt för fem öre. Hästen går INTE på tygeln, bara för att den kröker på nacken. De flesta hästar, vars ryttare tycker att deras hästar böjer så fint på nacken och går på tygeln som värsta Briarhästen... i själva verket är åtta meter lång, magen släpar i marken och bakbenen släpar åtta meter efter hästen...

Hästens motor sitter bak, den ska igång. Hästen ska gå med framåtbjudning, övertramp (att hästens bakhovar trampar in rejält under mage/tyngdpunkt) för att "lyfta ryggen".

Hästens nacke (strax bakom hästens öron) ska vara högsta punkt och nosryggen strax framför eller i lodplan, alltså INTE ihopkrullad så den "biter sig i bogen".

Hästens motor ska alltså i gång och sen ska framåtbjudningen lätt fångas upp och bemötas i ett "samarbete" mellan skänkel/hand. Handen ska ha en lätt/fjädrande/följsam kontakt med hästens mun.

Allt detta ser som sagt, enkelt ut i text. Men för att man rätt ska lyckas med det bör man ha en tränare/eller duktig kompis på marken som ser ekipaget in action och därifrån kan rätta till felaktigheter i sitsen och kontakten med hästen.

Men detta är som sagt, bara sits och kontakt... :) Sen behöver men lösgöra hästen med ridövningar och annat, för att få den att jobba rätt.

Övningana nedan är de som funkat/funkar för MIN häst. Alla hästar är som sina ryttare och andra människor och individer. Det finns inte en abc-bok för alla hästar, att exakt så här gör man för att rida hästen i form/på tygeln. Utan all ridning är individuell och bör anpassas på den egna hästen tillsammans med en tränare eller duktig hästkompis från marken.

Uppvärmning:
Skritt, trav och galopp längs fyrkanten på lång/halvlång tygel. Ryttarviktändringar för serpentiner, volter och vända över ridbanan och byta varv. Övergångar uppåt/nedåt inklusive halter och igångsättningar olika gångarter, med "minimala hjälper" ca 15-20 minuter.

Lösgörande arbete:

Rättar till min sits, vilket jag gör kontinuerligt under hela passet och söker kontakt med hästens mun. Jag vill att hästen "ska hålla MIG i handen" inte tvärtom. :)

Skritt: Tempoväxlingar, framdelsvändningar, skänkelvikningar, volter, serpentiner

Trav: Tempoväxlingar, volter, serpentiner, skänkelvikningar "TANKE skolor (öppna/sluta)"

Galopp: Tempoväxlingar, volter, serpentiner, "Tanke skolor (öppna/sluta)"

Över lag... Tempoväxlingar, samt övergångar halt-skritt, skritt-trav, halt-trav, trav-galopp, skritt-galopp, halt-galopp.

Som sagt, detta är sådant som fungerat/fungerar för min häst, som är en lyhörd, alert 29 år ung dam, som vill att det ska hända saker hela tiden, annars hittar hon på egna alternativ... I henne finns gammal fin halvblodsstam, samt långa arab/engelska fullblodslinjer tack vare hennes pappa angloaraben Flyinge Phaeton.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Jag kan nog tycka att ALLA hästar är lika känsliga. Prova själv med järnsskrot i munnen! De hästar som utsatts för en hård hand har nog stängt av och kanske lärt sig utstå smärta.
En mjuk hand och ytterst lite hjälper. Prova att lägga mot tygeln på halsen, mot med skänkel och tänk på sätet.

Gör man rätt så kommer formen av sig själv, med "lösa" tyglar och hästen bär upp sig. Öva på din sits och balans.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Tack för alla svar! Ska prova detta. Det är en islandshäst som är relativt seg. Jag VET att det inte handlar om enbart nacken. Jag håller nu på att göra mycket galoppfattningar för att stärka hans galopp för att sedan kunna rida förvänd galopp. Jag gör fyra fattningar per varv i ett x antal varv. Trav-Galopp-Trav. Ska göra detta 3 lektioner, (har gjort två nu), sedan ska jag gå över till Skritt-Galopp-Skritt. Sedan vidare på en åttavolt, och fortsätta med fattningarna, där jag saktar av i mitten i antingen trav eller skritt för att sedan fatta om till rätt galopp. Ibland brukar jag trava med långa tyglar och då sträcker han ut halsen och söker sig nedåt. Men jag ska tänka som jag alltid gör, få fram honom, göra olika övningar m.m. Det känns dock aldrig som den riktigt kommer komma!
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Jag tror du tänker "rätt", att få fram honom! Jättebra och lycka till :)
Du har ju genomtänkta övningar men att du saknar något, det gäller som sagt var att hitta rätta knappar. Du kanske inte ska tänka så mycket;)
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Jag tycker det här med att man måste ha någon som talar om för en när hästen går på tygeln (jag tycker att man kan säga gå på tygeln) är lite märkligt. Man KÄNNER ju när det händer! Det är ju den där känslan som man blir beroende av och hela tiden vill återuppleva. Har man inte kännt det, då har det nog aldrig hänt.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Men oj så fel man kan hamna om ingen kan guida åt rätt håll och bekräfta när känslan är rätt eller åt rätt håll. Så många rider runt med avknäppta hästar som känns lätta i handen men inte bär sig och de tycker det " känns" jättebra...

Det räcker ju inte att man vet hur det ska kännas, man måste ju kunna ta sig dit också. Man kan göra alla rätta övningar i tio år utan att man gör de på rätt sätt och då kommer man ingen vart heller.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Tack för svar! Alltså jag tänker faktiskt inte alls på formen nu. Utan på att han ska gå framåt och de här övningarna jag gör nu då. Men liksom, jag vet inte. Något måste man ju göra med sin ridning för att de ska gå i form, man kan ju inte bara sitta, stanna och styra. Longerade honom idag och såg att han har ett bra, lagom övertramp i skritten, det är nästan preciiis att bakbenets hov kommer framför frambenets, dock inte i traven, galopperade aldrig, så vet inte där.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Men oj så fel man kan hamna om ingen kan guida åt rätt håll och bekräfta när känslan är rätt eller åt rätt håll. Så många rider runt med avknäppta hästar som känns lätta i handen men inte bär sig och de tycker det " känns" jättebra...

Det räcker ju inte att man vet hur det ska kännas, man måste ju kunna ta sig dit också. Man kan göra alla rätta övningar i tio år utan att man gör de på rätt sätt och då kommer man ingen vart heller.

Till sist så måste man ändå lita till sin egen känsla. Det är ju en känsla mellan ryttaren och hästen. Nackdelen med en ridlärare eller tränare, är att det till en del stör ut känslan mellan ryttaren och hästen. Man lyssnar mera till tränaren än till hästen och det är ju hästen man ska lyssna mest på.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Meningen är ju att tränaren hjälper en hitta känslan. Ibland kan man behöva rida själv och verkligen fokusera på hästen, men många hamnar fel då och tycker det känns bra fast det inte är det. Sen är det ju viktigt att hitta en tränare som man kan ha en bra dialog med.

För att hoppa upp ett snäpp i ridningen och höja sig tror jag de flesta behöver en tränare.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Rid mycket i skogen så hästen får jobba med benen. Strunta i vart huvudet är i början. Försök att jobba hästen så den kommer igång med bakbenen. När hästen fått ordning på bakbenen och ryggen DÅ kan du börja fokusera på huvudet. Rid med halvlånga tyglar och jobba med lätta handrörelser
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Mm, rider ut ganska så mycket. Men om vi säger att man rider i ridhuset och ska försöka få den i form. Ska tyglarna vara sträckta eller halvlånga, eller hur ska de vara? Här säger många att de ska vara lite halvlånga, men på andra ställen jag läst säger många att de ska vara sträckta, att man hela tiden känner hästens mun så de får förtroende för en och vågar lägga sig rätt på bettet, så det inte blir att man råkar dra till om man har längre tyglar. Hur ska det vara?
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Mm, rider ut ganska så mycket. Men om vi säger att man rider i ridhuset och ska försöka få den i form. Ska tyglarna vara sträckta eller halvlånga, eller hur ska de vara? Här säger många att de ska vara lite halvlånga, men på andra ställen jag läst säger många att de ska vara sträckta, att man hela tiden känner hästens mun så de får förtroende för en och vågar lägga sig rätt på bettet, så det inte blir att man råkar dra till om man har längre tyglar. Hur ska det vara?

Det beror ju lite på vilken träningsinriktning som passar dig och din häst. Eftersom alla här på forumet har SIN träningsfilosofi, är det ungefär som att få en pusselbit från flera olika tusenbitarspussel, när du ställer en så "bred" fråga. I vissa träningsinriktningar, så har man lång tygel, i vissa träningsinriktningar har man halvlång tygel och i vissa träningsinriktningar har man sträckt tygel osv...

Så första frågan du bör ställa dig själv och din häst är, vad har ni och era stallkamrater för träningsfilosofi och vilka sorts tränare har ni att tillgå?

Och utifrån det, ställa en "smalare fråga".

Mvh

IngelaH
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Okej, så hästen måste inte ha det stödet? Den ska böja på nacken (på rätt sätt, form innebär huvudet till slut också) frivilligt utan något stöd? Jag har lärt mig att ha sträckta tyglar. Och folk rider olika här där jag rider!
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Till sist så måste man ändå lita till sin egen känsla. Det är ju en känsla mellan ryttaren och hästen. Nackdelen med en ridlärare eller tränare, är att det till en del stör ut känslan mellan ryttaren och hästen. Man lyssnar mera till tränaren än till hästen och det är ju hästen man ska lyssna mest på.

Då har man fel tränare skulle jag vilja säga för rätt tränare kan hjälpa ryttaren att hitta känslan och att träna upp den.

Min tränare använder ofta uttryck som t ex "hur känns hästen nu när du gör så där?". Jag berättar vad jag känner och tillsammans kopplar vi ihop med hur hästen faktiskt går/rör sig. Helt ovärderligt i mina ögon och det är saker som jag kan plocka med mig vid de tillfällen jag tränar på egen hand.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Okej, så hästen måste inte ha det stödet? Den ska böja på nacken (på rätt sätt, form innebär huvudet till slut också) frivilligt utan något stöd? Jag har lärt mig att ha sträckta tyglar. Och folk rider olika här där jag rider!

När du rider rätt och hästen sätter under sig behöver du inte fokusera på var den har huvudet, det fixar den själv. Sitt inte och dra in och trixa med huvudet, det stör bara takten som är det första du ska tänka på. Sen ska du ha kvar glädjen i hästen så döda inte den med att störa för mycket pga huvudpositionen. Går den med en massa underhals då har du problem.
Svårt när man inte ser dig rida, du kanske redan gör rätt.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Hästen ska släppa i nacken inte böja den.
När den släpper, gör rätt så är det omedelbar eftergift för att hästen ska få bekräftat att den gör rätt. Utan eftergift på rätt sätt så fungerar det inte något vidare. Då hänger du i handen och hindrar hästen att länga överlinjen vilket den måste för att kunna jobba på rätt sätt.
Lätt stöd i handen, du rider alltid hästen med sätet inte handen.
Det ska räcka med en lätt öppning eller stängning med handen inte dra.
Den ska kunna göra halvhalter och stanna med hjälp av sätet åtminstone i skritt till att börja med.
Framdelsvändning på långa tyglar med sitshjälper.
Kontrollera tempot viktigt innan man går vidare med utbildningen av hästen.
Innan man börjar jobba hästen skall den vara lösgjord så att den kan utföra det du kräver av den.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Glömde detta med sätet. Man sitter inte och juckar fram och tillbaks eller spänner lår / vader. Säger inte att du gör det.
Använd bollen i magen, vikt, o sitsben rätt, sitt rätt i sadeln avslappnat i hela kroppen, Känn efter hur hästen jobbar och lär dig korrigera med mycket små hjälper. De allra flesta gör alldeles för mycket vilket gör det svårare för hästen att förstå signalerna.
Själv kommer jag på mig själv med att jag gör fel och för mycket och hästen går direkt mot handen, frustrerande. Men jag har det alltid med mig när jag rider.
Ett bra sätt att känna efter om man spänner sig är att göra en riktig djupandning när man rider. Känner man att den inte når ända ner till sittbenen så är man spänd vilket ger en spänd häst.
rekommenderar boken balans till häst av susanne von Dietze.
 
Sv: Få hästen i form/på tygeln

Okej, så hästen måste inte ha det stödet? Den ska böja på nacken (på rätt sätt, form innebär huvudet till slut också) frivilligt utan något stöd? Jag har lärt mig att ha sträckta tyglar. Och folk rider olika här där jag rider!

Det finns inte ETT svar på din fråga, för det finns många olika sätt att se på detta. Titta t.ex. på de tre trådarna om Kontakt med hästens mun, så får du se hur många olika uppfattningar det finns.

Om du inte har en tränare att ta hjälp av, så hade jag rekommenderat dig att läsa böcker om ridning. Där kan du få en mer fullständig bild av ett system än vad man någonsin kan ge i ett kort inlägg här. Ridhandboken är t.ex. en vettig utgångspunkt. Jag gillar också Sally Swifts "Ett med hästen". Det finns också en hel del bra videoklipp på nätet om ridning. Själv gillar jag väldigt mycket en amerikansk tränare som heter Jane Savoie. Hon har en klassisk filosofi och ett väldigt pedagogiskt sätt att bryta ner ridningen för ryttare på alla nivåer. Det finns en hel del lektioner med henne upplagda på Youtube. Hon har också en egen hemsida, men där måste man vara betalande medlem för att få ta del av allt material.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 202
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp