Få hästen att lyssna..

F

Franko_81

Nu har jag problem med min 7-åriga ponny igen.

Ja jag ska ta hjälp av tränare, men kan inte göra det förrän om två veckor och tränare växer inte på träd här.

I ca 2 veckor beter hon sig som en 3åring och sen i en vecka är hon helt underbar(!!) sen hemsk i två veckor, underbar i en vecka o.s.v.
Jag blir så trött på det!
Nu är hon som hon var när jag precis köpt henne, hon koncentrerar sig på allt förutom på mig och ridningen,ser tusentals monster överallt,
bara springer på i sin egen takt, hård och stark som en elefant och går bara i form i skritt.

Man har liksom noll kontakt med henne.
Men jag antar att det "värsta" är att hon inte lyssnar på förhållningarna!
Ska man sakta av och tar en lagom hård/mjuk förhållning stannar hon efter 5-10 meter eller så bryr hon sig inte.
Hur ska jag göra då?
Tar jag hårdare i henne så blir väl hon bara ännu okänsligare i munnen vad jag har fattat för, och såga & så vill jag inte göra och låta henne
göra som hon vill kan jag ju inte göra :crazy:

Detta är när man rider ut, på banan lyssnar hon och koncentrerar sig.
Just nu rider jag henne på ett tredelat bridong(?) med fast ringar, funderar på att prova ett pelham lr dyl.

Någon som kan hjälpa mig lite?

Sv: Få hästen att lyssna..

jobba bara i skritten ett tag, flytta undan mycke och träna på snabba reaktioner..så hästen helt enkelt måste koncentrera sej på dej, så den inte får någon chans att bli stark...och ta så mycke som de krävs..kräv helt enkelt att hon ska stanna när du vill.

sen om du flyttar henne undan skänkeln mycke hela tiden så mjuknar dom oftast i munnen med, brukar komma lite automatsikt.

sen är de ju viktigt att inte segdra i henne.

Enklast är väl att vänta tills tränaren kommer, så att eran situation inte förvärras och blir farlig. Annars är markarbete med NH-träning och andra ledarskapsövningar bra...

Gillar inte hjälpmedel men ett hjälpmedel tycker jag är bra. Chambong! tror att det stavas så... Hästen bråkar med sig själv å du själv kan tänka på något annat än att få hästen att gå i form...testa det e värt ett försök lycka till

läs de undre glömde lite saker:P

Senast ändrad av en moderator:

Min häst bruka va bråkig på banan när vi rider själv, så jag brukar göra reinstop så han lyssnar o säger till han att han ska lyssna på mig. Han kan vara lugn ett tag sen börja han små hoppa igen så jag gör yttligare en reinstop då går han fint sen efter.

*reinstop = man drar in te x; vänster tygel och håller den still vid manen och släpper höger tygel så hästen kan ge efter på vänster. Hästan kan snurra några varv men de är helt normalt ifall den inte är van.* + se till att ha nosgrimma med Aachennosgrimma så bettet inte åker ur munnen.

Funkar;)

Tack för svaren:) Men det löste sig av sig självt, pållan hade väl nån jagskiteridig-period ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama