Få hästen att hålla tempot

Mirre

Trådstartare
Vill ha tips och råd hur jag ska få min häst att hålla igång traven och inte sakta av hela tiden. Rider i stort sett bara ut och då travar han på bra även om man får driva lite, men så fort jag rider på bana så blir han en seg kola som saktar av stup i ett:crazy: Är under uppbyggnad och kräver inte mycket av honom alls.

Han kan mycket väl göra det jag ber om men vill inte. Blir bara seg och går emot. Hur ska jag få honom att lyssna och svara för skänkeln bättre? Rider med spö men oftast resluterar pet med spö i bakutspark. :D Tycker att han åtminstone kan göra ett försök.
Hur får jag honom mer uppmärksam?

Sv: Få hästen att hålla tempot

Mitt ena sto har varit lite på det viset - seg, seg när man skulle markarbeta, och gärna bakut -kick mot spöet. Hon tyckte att markarbete var - på redig skånska - "döööö-tradigt".

Jag löste det genom att rida korta men intensiva pass. Det ska hända något hela tiden - omväxling, tempoväxling, förhållning, framåtdrivning, koner, bommar. En långsida samling, sedan kortsida+halv långsida under rejäl framåtdrivning, sedan samling halv långsida+halv kortsida, sedan halt, ryggning, rejäl framåtbjudning direkt osv, osv
Inga dö´punkter. Så fort hästen blir seg så be om ordentlig framåtbjudning för att sedan samla några steg igen.

Och korta pass, som sagt, t ex max 15 minuter markarbete och därefter uteridning med ordentlig framåtbjudning. Eller 15 minuter markarbete + 15 minuter cavaletti eller studshinder. Låt det hända något hela tiden så att hästen inte går och har tråkigt.

Efterhand som min häst faktiskt började tycka att det var lite kul att jobba så kom framåtbjudningen och hon slutade (nästan ....) att kicka mot spöet.

Sv: Få hästen att hålla tempot

tack för svaret:bow:
brukar göra lite som du skriver
kör nu med fram och avskrittning ut en sväng.
Kort pass på bana och sen ut en sväng igen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama