Få hästen tävlad/tränad

the_connemara

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men eftersom det gäller dressyrtävling så chansar jag på här.

Jag funderar på att låta min tränade rida/träna/tävla min häst en säsong (eller längre beroende på omständigheter) då jag ev kommer vara upptagen långt från hästen. Jag har varken råd eller intresse av att ställa honom på utbildning någon annan stans utan vill i princip bara att någon håller honom igång. Dock är jag grymt kräsen med vilka jag sätter upp och vill inte att han ska "förfalla" och bli jobbigt oriden utan snarare att han blir underhållsriden sas. Med tanke på dessa omständigheter är urvalet rätt snålt och den första jag kom att tänka på är min ena dressyrtränare. Hon har ingen egen häst för tillfället men tävlar/rider en del andras. Min tanke är i princip att hon ska ha fri tillgång till hästen för ridning/träning/tävling och hjälp med att hålla igång hästen ngn gång/vecka (har ingen häst som behöver gå 7 dagar/vecka). Självklart kommer alla hästens normala omkostnader betalas av oss som ägare.

Så jag undrar helt enkelt bara hur vanligt det är att man utan att betala större summor har en ryttare som tävlar sin häst? Vad har hästägare/ryttare betalat då? Det jag mest funderar över är träningar, tävlingar och betalning för träning/tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen tävlad/tränad

När jag har tävlat andras så har hästägaren betalt alla kostnader + lön till mig, även stått för träningar och så. Ber du någon annan rida och tävla din häst så får du nog räkna med att betala, annars är det ju en fodervärd du är ute efter.
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Mitt syfte är inte att någon ska tävla hästen utan snarare om önskemål finns från ryttarens sida att ha möjlighet att tävla hästen. Vad det kallas vet jag inte, kanske är en fodervärd då. Men hästen ska stå kvar hemma och betalas av oss ägare.

Vad har du fått för lön? Svart/vitt?
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Efter lite funderande är det kanske snarare en kompentent medryttare som får träna och tävla hästen jag söker? Brukar medryttare betala eller betalas? Kan man ställa krav liknande att medryttaren ska träna min häst för min/mina tränare reglebundet om någon annan än tränaren blir den som rider hästen?

Hästen behöver alltså inte på något vis komma ut och tävla/ta poäng eller dylikt, det var mer menat som en morot till ryttaren. Det enda jag inte vill är att hästen ska bli sämre riden än "normalt", vilket kanske iofs inte är så svårt eftersom det bara är jag som rider :angel: Men jag kan tänka mig att han blir riktigt dryg om han får tyglarna fria under en längre tid sas.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Om jag var du skulle jag börja leta efter rätt person, och sen diskutera betalning etc.
Vore det min häst som jag fick utbildad av ngn duktig skulle jag minst erbjuda mig att betala träningar och ngn form av ersättning.
Sen kan jag se det som att om det är du som betalar har du rätt att välja tränare, påverka val av eventuella tävlingar osv.
Betalar man som medryttare för en häst räknar man nog med att få göra "vad man vill" (inom de gränser man gjort upp om på förhand givetvis) de dagar man ska rida.


Jag rider en yngre häst åt en god vän nu (hästen står i samma stall som min, så det innebär inget extra arbete än att sadla och gå till ridhuset) och det gör jag "gratis" men ägaren står för dressyrträning för A-tränare för mig och kusen - ger mig erfarenhet o hästen god utbildning.
Har även ridit en annan väns häst en längre period, och då gjorde vi på samma sätt - ägaren stod för träningar, gjorde allt stalljobb, och bjöd även på biljetter till Globen mm.
Då det är mycket goda vänner har jag inte ens funderat på att ta betalt, brukar annars göra det om jag rider andras hästar.
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Tack för dina erfarenheter :) Jag har ingen koll alls på sådant här, därav tråden. Självklart beror det på vad aktuell ryttare tycker om saken. Och om hästen, haha.
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Vitt såklart ;)

Lönen var avtalsenlig, har för mig att det då var 92,någongting i timmen + sem.ers. För tävling blev det max 400 kr för att det inte skulle bli alltför dyrt iom att det ofta blir en del väntan/dötid.

Men det är ju inet alls vad du är ute efter, tror som sagt mer på en duktig medryttare!
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Har du en tranare som ska rida och utveckla hasten sa ska jag hon/han ha lon. Daremot sa finns det manga duktigare medryttare som hade sett det som en otrolig forman att fa lov att trana och tavla.
Duktiga sadana ocksa!

Sa hade jag vart du sa hade jag kollat upp det alternativet ocksa.

Jag har sjalv ingen erfarenhet av det, utom att det har statt andra i samma stall med medryttare.

Manga medryttare har haft innan och kanske inte har tid/ rad med en egen hast nu. Ar din hast inte sarskilt svarriden (las galen) sa tror jag nog att du hade kunnat hitta en duktig ryttare.

Lite fordomsfullt nu sa tankte jag saga att medryttare osv har jag bara en positiv bild av att de garna gor mer an vad de behover, tillskillnad fran nagon som bara far betalt att gora det.
(de gor det dar lilla extra, men sedan kan det sa klart bero fran person till person)
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Det är väl det som är haken, att hon är tränare :p Dock vet man ju aldrig hurvida hon skulle vilja vara medryttare eller inte, det är ju en helt annan sak :)

Medryttare har jag dock svårt att tro att jag skulle hitta genom annons o dyl. De få jag ens kan tänka mig får testa min häst är sådana jag följt flera år på olika hästar (dvs klubbmedlemmar i flesta fall). Men klart tänkvärt, jag har fått en helt annan bild av mitt problem tack vare denna tråden :bow:


(problem endast pga min extrema ovilja att låta någon annan rida hästen, inte pga att hästen är svårriden :D)
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

(problem endast pga min extrema ovilja att låta någon annan rida hästen, inte pga att hästen är svårriden :D)

Jag vet precis vad du menar :D

Nu beror det helt pa vad man har for kontakter och om man star i storre privat stall eller har eget.
De flesta brukar trots allt hitta medryttare genom kontakter, och om du pratar om det sa lar det sakert vara nagon som dyker upp och sager att de ar intresserade, och det ar alltid skonare om det ar av rekomendationer.

Sedan maste jag bara lagga till en sak som jag sag har pa buke om medryttare som jag tycker var jakligt smart.
Det var en tjej som hade en medryttare som betalade en summa i manaden, endast for att medryttaren inte plotsligt skull forsvinna eller sluta hora av sig.
Nar medryttaren sedan slutade (enligt overenskommelse) sa fick hon tillbaka dem pengarna.
Sa vem du nu an hittar sa kom overens om en ordentlig plan pa papper, sa att alla har sitt pa det torra nar situationer uppstar.

Fast allt det har du sakert redan tankt pa. :laugh:
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Jag brukar regelbundet lämna någon av våra hästar till vår tränare, vars döttrar rider hästarna åt oss. Dessa tävlar på SM nivå och jag betalar dem för ridningen. Då står iof hästarna hos dem men jag betalar både för uppstallning och ridning.
Där kan jag lita på att mina hästar får den ridning de ska ha och den omsorg som jag vill att de ska ha. När jag hämtar hem dem så får jag med mig en mer utbildad häst än vad jag lämnade :p

Åker jag bort så väljer antingen mellan att ställa av hästen el lämna den till min tränare och betalar en slant för jobbet, jag skulle inte ta in någon för mig helt ny person.:)
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Jag har mitt sto iväg för utbildning/träning just nu, jag betalar en vit månads hyra för det.
Så länge hon står där så är det endast den kostnaden.
Sedan ska beridaren tävla hästen till våren. Då betalar jag tävlingsomkostnader och träningar när jag kör hästen dit, stallar jag upp den och låter den bli tränad där som nu betalar jag månadshyra också.

Visst är det lite kostsamt, men av stort värde för hästen att ridas/tävlas av erfaren kompetent ryttare.

Men jag skulle aldrig lämna iväg mina hästar långt bort eller till vem som helst, utan det är dokumenterat duktiga utbildare/ryttare som även är vän till mig.
 
Sv: Få hästen tävlad/tränad

Efter lite funderande är det kanske snarare en kompentent medryttare som får träna och tävla hästen jag söker? Brukar medryttare betala eller betalas? Kan man ställa krav liknande att medryttaren ska träna min häst för min/mina tränare reglebundet om någon annan än tränaren blir den som rider hästen?

Min erfarenhet är att medryttare som tillför hästen något inte betalar (kan dock vara villig att betala vissa träningar). Medan medryttare där hästen tillför mer än ryttaren betalar för sig.

Visst kan du ställa krav på träning för din tränare men du får kanske vara beredd på att betala en slant (kanske halva träningskostnaden?)

För en duktig ryttare utan egen häst och som inte har så bra ekonomi (pluggar, arbetslös etc.) skulle det ju vara ett kanonupplägg!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 775
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 584
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 478
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp