Få hästen att äta hö`t

G

GULLAN

HEJSAN ,BLIR SNART HELT VILLRÅDIG OM MIN 21ÅRIGA VARMBLODSKILLE.HAR VARIT JÄTTE KNAGGLIG ATT ÄTA HÖ HELA VINTERN,MEN NU ÄR DET HELT TOKIGT.äTER KNAPPT 5-6 KG PER DAG.FÖRUTOM DET SÅ ÄTER HAN CA 3 KG NYA GROOV 2 DL OLJA VITAMINER,MINERALER.HAN BÖRJAR ATT FALLA UR MER OCH MER MEST RUNT MAGEN ,REVBENEN KÄNNS REJÄLT ,MEN ÄVEN RYGGEN HAR BLIVIT LITE KANTIGARE.tÄNDERNA ÄR KOLLADE ,HAN ÄR AVMASKAD ORDENTLIGT.HAR VATTEN HINK UTE OCH INNE OCH HAN DRICKER RELATIVT BRA.hAR KÖPT HÖSÄCKAR INNE OCH UTE FÖR FÖRR DROG HAN MEST RUNT HÖT ,TRODDA HAN SKULLE ÄTA BÄTTRE ,MEN ICKE.VAD GÖRA GE MERA KRAFTFODER,ISÅ FALL VILKET.SKA JAG GE NÅT ANNAT FODER ELLER.KVOTEN HAMNAR JU SÅ HÖGT CA EN BRA BIT ÖVER 7.kÄNNS SOM JAG HAR PROVAT ALLAT ,MINSKAT PÅ KRAFTEN ,MEN HAN ÄTER KNAPPT NÅT MER HÖ ÄNDÅ.VI HAR ETT BRA HÖ 54G SRP/KG TS 9MJ/KG TS HÖT INGÅ I HYRA SÅ HELST SKULLE JAG VILLA GE DET,MEN HAR ÄVEN FUNDERAT PÅ LUZERN MIXEN. NÅGON SOM KAN GE ETT RÅD TILL MIG .KANSKE MÅSTE RINGA VET.
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Kolla tänderna först och främst, och att höet är ok hygieniskt.

Annars är väl lucern (och betfor) bra alternativ. Ge gärna så mycket hö att hästen kan sortera ut det godaste/de finaste stråna.

Det finns massor av trådar om lämplig mat till gamla hästar om du söker lite!

Lycka till!

PS. Det är väldigt jobbigt att läsa när du bara använder stora bokstäver...
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Vad har du för slags hö? Min häst klarar tex. inte av att äta grovt hö. Ger honom tunnt fint, ibland skulltorkat eftersom det är lättare att tugga.
Kan du inte PM:a mig och vart du bor och vilken hästtandläkare du använder?
Raspar du?
Jag känner till 5 st jätteduktiga som sysslar med tänder som jobbar på samma sätt som TL.
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Missförstå mig inte nu, men jag blir så trött...
Det verkar vara ett lite väl allvarligt problem för din häst om det har gått så långt att han tappar så pass med hull att "ryggen börjar bli kantig och revbenen syns". För din hästs bästa (och istället för att rådfråga den självutnämnda expertpanelen på Bukefalos) ring och rådfråga din veterinär omgående!
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Nej, förlåt..tryckte fel i upphetsningen.. ;)
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Vi har ett par gamlingar i vårat stall som enbart äter lucernmix och fibergi och de är jättefina i hull (28 och 22 år)
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Mmm.. vi har en gammal shettis-dam på 23 år i vårt stall.. om vi inte håller igen på höet ser hon ut som en tunna på ett par veckor..inga problem med hennes tänder eller aptit inte. :d
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Jag tycker i alla fall absolut att du ska ta kontakt med en bra veterinär, för det är ju jätte viktigt att se till så hästen mår bra, så den inte går och mår dåligt av detta. Det kan ju va nåt. Veterinären borde kunna ge tips också. Fråga ut honom / henne om vart du kan vända dig. Gå inte därifrån utan svar på alla dina frågor.
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Kantig och kantig Tog väl i lite grann men, tycker att hans överlinje verkligen inte är som förrut,då ryggen nästan har varit helt platt på honom. Tycker väl själv att han är alldeles för smal nu ,då jag vill ha honom rund och go. sorry att jag skrev med stora bokstäver
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Ok, men om det har varit problem hela vintern vill jag absolut rekommendera ett veterinärsbesök. Om det nu är så att pållen har problem med tänderna och har svårt för att tugga grovfodret kan veterinären hjälpa dig med en bra alternativ foderstat.
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

harkel! Du måste ju ringa veterinären! Ursäkta om jag låter "överlägsen" men alltså.. Hästen är gammal! 21 år är mycket för en travare och dessutom så har de ju gått jättelångt! Gamla hästar är väldigt känsliga för sjukdomar mm.. Jag hade en shettis en gång där de hände samma sak. Hon hade tappat tänder, men också hade hon fel på matsmältningen. Om du vill ha ett godare hö så pröva HorseHage. Rid absolut inte en mager häst. (inte för att jag tror att du har gjort det men.. ja)
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Har en 26-åring som är svår med hö. Han är fruktansvärt kräsen och det har han blivit på äldre dar. Blev oxå väldigt orolig först och hade ut vet. men det var inget fel på honom. Han äter bara riktigt grovt hö, är det lite finare så bara drar han omkring det. Så mitt råd är att först kontakta en vet som är bra på häst och sedan prova sig fram.
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Hej!
Har du provat nått så enkelt som att byta hö till hösilage?
Annars skulle jag åxå rekomendera ett vet besök el prova att ge lusern upp till.
MVH Linnea
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Du skriver att hästens tänder är kollade... och de är OK ? Är de kontrollerade av en veterinär som förstår sig på hästtänder? Har det verkligen tittat ordentligt i hela munhålan så det inte finns sår och annat där som irriterar hästen och inte bara kontrollerat tänderna med en snabbtitt i munnen.

Nästa steg jag skulle ta.... är att ta en ordentlig koll på höet...

Visst... ni har bra hö enligt värden på analys. När gjordes den analysen?
Funderar på hur det är med hygienen på höet! Hur mycket mögel och svamp kan ha vuxit till i höet under vinterlagringen?

Förutom detta skulle jag tagit ut en veterinär för en grundlig genomgång av hästen för länge sen...
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Han är kollad och raspad i munnen i höst av en veterinär,som tyckte att hans tänder var fina för åldern. Det togs inget hygien prov på höet vid analysen,men känns konstigt att det ska vara dåligt när när alla andra hästar äter det med god aptit. Luktar och ser fräscht ut..
 
Sv: Få hästen att äta hö`t

Min erfarenhet av att vara kollad och raspad.... är att undersökningen stannar vid att veterinären tittar på tänderna (ser inte munne för alla tänder).... Ofta missas sår och andra problem i munnen...

Men om vi nu utgår från att munnen är OK .... Vissa hästar är känsligare än andra när det kommer till dåligt hö... Hygienen på hö försämras vid lagring. Så det kan vara en orsak till att din häst inte vill ha.

Om det är OK med hygienen... Borde då inte nästa steg vara att ta ut en veterinär?? Om någon av mina hästar plötsligt tappar aptiten så jobbar i alla fall jag på detta sätt...

Munproblem??
Foderproblem??
Fysiskaproblem??

När dessa är uteslutna... då börjar jag laborera med att byta grovfoder.. ändra kraftfoder... eventuellt förändra foderstaten...
Det primära för dig i detta fallet som jag ser det... är att utreda hästen ordentligt innan du börjar laborera med annat foder... Är det inger fel på hästen så byt till ett grovfoder som hästen uppskattar.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 401
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp