Få göra om omhoppningen

vinkelina

Trådstartare
Tittade på hopptävlingar igår. Klass med omhoppning direkt efter grundbanan.

Och så hände det. En blommkruka på kanske 50 cm trillade omkull vid hindret pga blåst. Hästen skyggade och vägrade på första försöket. Hoppade på andra.

Efter diskussion domare mellan fick hon hoppa om banan efter 10 min (ej på begäran av ryttaren dock) krukan rätades upp och de red felfritt.

Är det rätt eller fel. Kul för tjejen som fick ny chans. Men var det rättvist? Var en bana där många vägrade ut sig.

Sv: Få göra om omhoppningen

Jag har varit med om liknande grej på tävling (det var dock inte jag som fick hoppa om).
Jag tycker att det är väldigt bra och rättvist att det går.

Klart att det ekipaget får en fördel iom att hästen sett banan en extra gång men alternativet att inte få rida om hade varit sämre, mer orättvist.

Det var kanske det mest rättvisa?
Jag deltog på en CR med en tittig häst när ett träd föll (var fastsatt vid ett hinderstöd på ett hinder bredvid det vi var på väg mot) så det nådde ända fram till hindret vi skulle hoppa, hästen ställde sig på bakbenen av fasa men jag fick vackert fortsätta rundan med en "vägringen" o en total-spänd häst... Rätt onödigt då det var en CR på 90 cm med många ovana o tittiga hästar som alla var där för att vänja sig, hade ju inte gjort någon annan något att vi hade fått starta om...

Tycker det var kanon att hon fick rida om. Kul med en ÖD som är lite medgörlig ;)

Rider du en clearround så har du rätt att få göra en omstart om då får en felbelastning. Detta har ÖD varit väldigt noga med att påpeka när vi håller våra hopptävlingar i klubben.

Jag tycker att det var rättvist i och med att det var något som var utom ryttarens kontroll.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 450
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 103
Senast: talisman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar