Få framåtbjudning på seg häst

Mirre

Trådstartare
Min häst är så seg när man rider.
Ute går det rätt bra men han stannar stup i ett.
Lyssnar bra men framåtdrivande hjäper är han inte så uppmärksam på direkt:D Har man spö i handen går det bättre även om det inte används, men att det finns där.
Men är dåligt med ridvägar här och verkligen inte mycket skogsvägar, så vill även kunna rida på bana/ridhus ibland för att kunna träna lite mer. Just nu skrittas han bara då han ska sättas igång efter vila. behöver muskla sig och träna kondisen.
Men hur får jag honom mer motiverad och får mer framåtbjudning?
Bra tips mottages:bump: :banana:

Sv: Få framåtbjudning på seg häst

För det första vad äter din häst?
Måste du rida för att ha kul med din häst?
Lär dig markhantering och lek med din häst i hagen.
Kolla in boken " Från mina händer till dina" av Monty Roberts.
Och läs gärna John Moores artiklar i hästfocus eller kolla in hans bok groundschool. Man måste hitta glädjen i umgänget med sin häst. Han kanske tycker det är skittrist att göra samma saker jämt?
Lycka till. Se till att han får rätt mat så att han orkar ha kul.

Om han inte svarar på framåt drivande hjälper så lyssnar han ju tyvärr INTE särskilt bra... det är ju hela betydelsen av "lyssna" dvs hästen uppmärksammar dina hjälper och är lyhörd för dessa.

Jag vet inte hur jag ska råda dig tyvärr.... du har ju så många problem med denna häst vad jag sett, och inget verkar hjälpa. hur går det med tankarna att sälja? Har sagt det förr och säger det igen - du vill för mycket med dina hästar för att sitta och kämpa och kämpa år ut och år in med hästar som inte svarar på nåt av metoderna.....brutalt ärlig.- men tyvärr: det är min åsikt. :crazy:

hallojsan.. :)

för det första måste du komma din vän nära inpå och visa honom att du bryr dig... sedan är det bara att luska ut vad han tycker är kul.. variera ridningen fruktansvärt mycket.. det är ju inte kul för dig att göra samma sak på samma tider varje dag.. vi männiuskor tycker att det är kul med överraskningar... även så hästar... när en häst inte har bjudning tänk då så här... när har inte jag ork?? varför har jag ingen ork vid det tillfället?? vad gör jag åt det??

Jag vet inte hur jag ska råda dig tyvärr.... du har ju så många problem med denna häst vad jag sett, och inget verkar hjälpa. hur går det med tankarna att sälja? Har sagt det förr och säger det igen - du vill för mycket med dina hästar för att sitta och kämpa och kämpa år ut och år in med hästar som inte svarar på nåt av metoderna.....brutalt ärlig.- men tyvärr: det är min åsikt.
öhm jag har inte några problem med Moses. Enda problemet med hono är att hitta utrustning:D Antr att du tänker på herman men det är inte han tråden gäller.

Har svårt att hålla reda på vilken av hästarna det gäller, eftersom problemen verkar vara mångfaldiga.

Om han inte bjuder framåt utan stannar stup i kvarten så är väl det ett problem??? det är väl för att det är ett problem som du postat tråden?

Du måste hitta någon form av motion som din häst tycker är roligt! Är han inkörd, det kanske vore något? Varför har han vilat, har han varit skadad? Kan det vara det som spökar i så fall?

jag harhaft enseg häst..
man måstevarieraträning jäte jätte mycket men också vara bestämd på
vad du vill.. Gå han inte fram så slå till han me spöet och beröm om han
går fram

mackan: oki jo kan bli lite rörigt kanske.
Jo det är väl ett problem iof men tänkte på trådarna jag skricvit om Herman och dem problemen har jag inte med moses.
*luddigt skrivet, trött och borde sova*:angel:

Bri: Han har inte varit skadad utan vilat av andra anledningar. Jodå han är inkörd och det älskar han dock har vi ingen körduglig vagn för tillfället. *inga skaklar och punka* Ändå tror jag han ser en viss underhållning i att bli riden, alla fall o mm an rider ut. Han knatar på rätt bra ändå (emmelan dem gångerna han stannar och tittar på fåglar typ:D ) med vaken nyfiken blick och öronen fram.

roge: förstår vad du menar oc med ett spö i näven så går han bara även om jag inte använder det. Skulle aldrig slå till han heller för då lär jag flyga:crazy: utan häst:angel:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar