Få bort tovor

Gandalf

Trådstartare
Min långhåriga katt börjar bli till åren och sköter inte sin päls särskilt bra. Det brukar bildas några enstaka tovor längst bak på ryggen som jag under vilda protester får klippa bort, en ganska tidsödande process och dessutom är det inte helt lätt att inte klippa honom i skinnet...

Nu i sommar har jag inte hunnit med att borsta honom som jag borde, och dessutom har han varit bortlämnad ett par veckor medan jag var bortrest. Resultatet är att han är FULL av tovor, hela bakre halvan av honom :crazy:

Är det någon som har några tips för hur jag ska kunna "sanera" honom? Finns det någon klippmaskin man kan använda utan att skrämma slag på katten? Och funkar det fast tovorna sitter så tätt mot huden? Finns det något milt lugnande man kan ge? Eller är det tova för tova med handsaxen som gäller? (kommer att ta veckor..)

Tacksam för råd!

När jag hade en långhårig kisse köpte jag eb speciell kam. Den skär av tovorna när man kammar.

Funkar det inte att raka kissen?

Ah, det var precis något sådant jag funderade över - ungefär en sån sax som frissan brukar använda i håret på mig! :) Finns det på djuraffärer tror du?

Jag vet inte om jag ska våga raka honom. Det rör sig om en så stor yta som skulle bli naken... visserligen är det sommar men det skulle väl ändå inte vara så roligt för honom. Och vad skulle jag använda för maskin? Vanlig rakapparat, klippmaskin?? Luggas det inte hemskt om den fastnar i tovorna?

Kanske är det lättast att gå till frisörn (veterinären) och fåd det ordnetligt gjort. Dom har ju riktiga maskiner så skada inte ska kunna ske.

Lycka till !!

Jo, det lutar väl åt det kanske. Inte för att jag inte kan fixa fram en bra rakapparat utan för att man nog måste söva honom för att kunna göra det riskfritt... Men det är ju ganska dyrt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 199
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka