Få bort ogräs och fixa "gräsmatta".

Red_Chili

Trådstartare
Två frågor i samma tråd eftersom båda rör ett och samma utrymme här hemma :p

På uteplatsen envisas det med att växa upp ogräs mellan plattorna. Hur sjutton får man bort det på ett bra sätt?

Jag ska ta bort en del växter och fixa liten gräsmatta, eller minigräsplätt är väl bättre ord. I alla fall. Kan jag så direkt på jorden som är där när jag tagit bort buskarna eller ska jag köpa till någonting? När på året är det bäst att så gräs?

Såhär ser det ut i nuläget... Ni kanske förstår varför jag behöver fixa lite :p
uteplatsen_49949299.jpg

Sv: Få bort ogräs och fixa "gräsmatta".

Bästa sättet att råda bukt på problemet med gräs mellan plattorna är att lyfta bort dem, ta bort allt ogräs INKL. rötter och sedan lägga fiberduk, sand och plattorna igen.
Eftersom jag antar att du inte vill göra ett sådant grovjobb så är det rensning som gäller. Där tipsar jag om en vanlig morakniv och peta upp dem - försök få med rötterna.
Är det stora plattytor så kör vi dem med trimmern, men det får man göra ofta.

Gräs gror nästan i allting, så se till att få bort rötterna ordentligt på de växter som du ska gräva bort och sen kan du så på jorden som blir kvar. Är du ändå osäker så kan du ju alltid blanda ner gödning och lite ny jord och sedan så gräsfröna. Bäst är att vänta till våren.

Lycka till! :)

Bästa sättet att råda bukt på problemet med gräs mellan plattorna är att lyfta bort dem, ta bort allt ogräs INKL. rötter och sedan lägga fiberduk, sand och plattorna igen.
Eftersom jag antar att du inte vill göra ett sådant grovjobb så är det rensning som gäller.

Jodå, sånt jobb är jag absolut beredd att göra! (Men då väntar jag lite tills det blir liite kallare och alla äckliga insekter och maskar försvinner :angel:)

Tack för tipsen!

Vad jag har lärt mig är den bästa tiden att så gräs under sensommaren dvs. augusti-september.. Ska man så under våren så bör man göra det när temperaturen ligger mellan 5-6grader då det annars kan bli svårt att anpassa mängden vatten som behövs:)

När det gäller rensa mellan plattor finns det plattrensare man kan köpa; både med långa skaft och korta där man får krypa på knäna. Jag föredrar dem då det bara är att köra ner och dra i princip:D

KL

När vi har bekämpat ogräs med hjälp av en gräsmatta har vi alltid gjort så att vi grävt bort allt ogräs och försökt få bort alla rötter. Sen har vi köpt ny jord och sedan sått gräs på den och vattnat ordentligt. Detta har alltid gjorts i augusti.
Året efter har man inget ogräs utan en fin gräsmatta istället :)

För snabbfix mellan platorna rekomenderar jag roundup, annars är det ju givetvis bättre att gräva bort o lägga markduk...

O för gräsmattans del är det bäst om du lägger på ett lager med ny näringsrik jord efter att du tagit bort buskarna. Gå sedan på jorden så att den sätter sig och blir jämn överallt, sedan krattar du lite o sen kan du så.

O visst går det bra att så nu, man kan räkna med att gäset slutar växa när temperaturen sjunker under 8 grade så än finns det tid. Vattna kvällstid och efter ca en vecka börjar det bli grönt :)

Lycka till!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: cewe
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka