Få bort magen

Minelli

Trådstartare
Hur får man det på en bukig häst ? Jag har provat det mesta och har inga förslag kvar.
Det är inte så att den bara är där när hon går i hagen utan den finns där när man rider med. Hullet i övrig är det inget fel på förutom lite tunn övrelinje men det har hon alltid haft.

Jag har prövat att lägga henne på en hög kvot och på en låg och det spelar ingen roll. Lagt henne på minimibehov på grovfoder och i stort sett på fri tillgång och det är ingen skillnad. Hon har fått lite kraft foder och mycket kraftfoder utan skillnad på annat sätt än pigghet.
Hon är regelbundet maskad och ser inte ut att må dåligt på nåt sätt.

Hon har pga skador mest promenadridits i 2 år. Är nu helt ok och har varit igång i 2 månader utan problem. Men magen har inte försvunnit det minsta.

Vad ska man göra ?

Sv: Få bort magen

Den enkla sanningen är nog att man måste rida hästen i form och mycket galopp!!! Min har också lätt för att bli bukig så efter att gått i "bantarhage" större delen av sommaren var han i skaplig i hullet. Nu när han är överflyttad i "vinterhagen" börjar buken bli rund igen.. Gräset växer faktiskt fortfarande men det är rel näringsfattigt. Han står inne på nätterna och får enbart hö inne och lite kraftfoder på kvällen.Jag tror på att rida hästen regelbundet och låta dem kämpa på i dressyren och tempoväxlingar trav - galopp - trav.. Lycka till!!!

hallå skrev:
Den enkla sanningen är nog att man måste rida hästen i form och mycket galopp!!! Min har också lätt för att bli bukig så efter att gått i "bantarhage" större delen av sommaren var han i skaplig i hullet. Nu när han är överflyttad i "vinterhagen" börjar buken bli rund igen.. Gräset växer faktiskt fortfarande men det är rel näringsfattigt. Han står inne på nätterna och får enbart hö inne och lite kraftfoder på kvällen.Jag tror på att rida hästen regelbundet och låta dem kämpa på i dressyren och tempoväxlingar trav - galopp - trav.. Lycka till!!!
I form rids hon så fort jag rider, tyvärr inte alltid med medryttaren men från nästa vecka är det bara jag som rider igen. Galoppera mycket gör vi liksom hoppar och jobbar med travbommar..

Tunn överlinje och slappa bukmuskler låter det som. Boten är god träning i rätt form. Det låter som foderstaten är väl hopsatt, håll ett extra öga på att proteinkvoten är fylld (proteinbrist ger ju inte sällan bukiga hästar).

Om hon mest har promenadridits tidigare är mitt råd att sätta igång försiktigt med hårdare träning så hon inte skadar sig.

Det tycker jag verkar som en beskrivning på proteinbrist.
Det kan också vara idé att räkna på selen och E-vitamintillförseln så att den räcker.

Det är vad jag tänkt och trott länge oxå men jag har laborerat med kvoter från under 6 upp till 8 utan att få nån större skillnad...

Kvoter är ju en sak, hur är det med BEHOVET, är det fyllt? Hur mycket över?

Har haft en extremtunn häst på grovfoder med kvot 11, det tog 6 månader med fri tillgång (inget kraftfoder) innan han hade lagt på sig. Men det gäller ju att se till att behovet är fyllt....

Hur stor häst är det och hur mycket protein har den fått?
Och har du räknat på selen och E-vitamin?
Det kan även vara otillräckligt med B-vitamin.
Prova med att ge en B-vitaminspruta, det kan göra susen så här i päls-sättningstider.

Hon väger runt 640kg skulle jag tro. Länge sen jag vägde henne. Vet inte exakt hur mycket protein hon fått när hon fått som mest men runt 800g/kg foder. Just nu ligger hon på 617 g/kg foder och 90MJ, är lite svårt att veta vad hon har för behov eftersom det är första året jag har henne igång men uträknad foderstat, innan har hon bara tagit det lugnt.
Har räknat även på E-vitamin och selen. E-vitamin vet jag att hon fått tillräckligt av. Selen däremot kan ha varit lite lågt och är dte just nu. Är på jakt efter ett selen preparat men har inte hittat nåt bra.

B-vitamin kan det faktiskigt vara lite brist på. Just nu får hon tillräckligt enl tabellerna men en b-vitamin spruta är ju aldrig fel att pröva. Ska ändå vaccinera i veckan så då kan jag ge det med.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 514
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 782
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama