nangiialaa
Trådstartare
Började för kanske 6 månader sedan rida ett sto, 9 år, som inte "kunde" galoppera vanligt längre (efter hon fick föl blev det såhär, ca: 1,5 år sedan). Hon "sprang" med raka ben och bara studsade, såg ut som om hon hoppade jämnfota frammåt ungefär. Har nu fått henne att galoppera vanligt, för det mesta, återfall kommer ibland men då är det avbrott och ny fattning som gäller. Men......i högervarv är hon jätteduktig, i alla gångarter, men i vänstervarvet är hon lite kinkigare. Det går jättebra med allt jag "vill" i skritt och trav även om hon är fruktansvärt stoig av sig och kan få för sig att nix, idag ska jag inte flytta för skänklen, tills hon inser att jag är mer envis än hon, det kan ta en stund, haha!
Anyway, när man rider på böjt spår, om man ska vända upp mot ett hinder eller så så att svängen blir liiiiite snävare än en volt tar hon korsgalopp direkt genom svängen och sedan på rakt spår rättar hon sjäv till det, dirket. Men alltså, hur ska jag få henne att orka hålla rätt galopp genom kurvan utan korsgaloppen? I högervarvet är detta inga problem alls bör väl tilläggas
Anyway, när man rider på böjt spår, om man ska vända upp mot ett hinder eller så så att svängen blir liiiiite snävare än en volt tar hon korsgalopp direkt genom svängen och sedan på rakt spår rättar hon sjäv till det, dirket. Men alltså, hur ska jag få henne att orka hålla rätt galopp genom kurvan utan korsgaloppen? I högervarvet är detta inga problem alls bör väl tilläggas