Få bort kissdoft från bädd??

lady_vip

Trådstartare
Vi har en hundbädd i memoryfoam, från Buster, som tyvärr har blivit nerkissad ett par gånger. Överdraget är ju inga problem att tvätta, men själva bädden är bara ett sånt tunnt "pappskal" med massa skumbitar i.

Jag håller på att tillverka ett kissöverdrag att ha mellan bädden och överdraget, i plastad frotté, i fall det händer fler gånger (men nu käkar hunden medicin mot inkontinensen som verkar hjälpa ).

Men har ni något bra tips på hur jag kan dölja/få bort kissdoften..?? Frågade där jag hade köpt den och de rekommenderade PissOff och vädring, men funkar PissOff? Den står just nu på balkongen i friska luften, men tar gärna emot lite tips för att rädda bädden.

Sv: Få bort kissdoft från bädd??

En blandning mellan ättika och vatten var det nån som tipsade mig en gång i tiden. Vet dock inte hur bra det funkar, jag köpte ny madrass istället för att krångla när katten hade kissat i sängen.

Ättika är ju en klassisk doftsanerare. Betydligt billigare att testa, så jag kanske ska ge mig på det!

Bädden kostade 1200 spänn och vi har bara haft den några månader, så jag skulle helst undvika att köpa en ny på ett tag:D

Jag har använt en spray som heter Febreze som är till för att ta bort lukter. Det har i vårt fall varit kattkiss och det har fungerat riktigt bra med den sprayen när det har varit saker som inte har varit möjliga att tvätta.

Oj... hm... det var nog ett tag sedan, har inte behövt använda den så ofta - tack och lov - men jag tror det var i nån större livsmedelsaffär, den var inte svår att få tag på i alla fall. Nu är det som sagt några år sedan så jag har inte en aning om ifall det fortfarande tillverkas. Flaskan var en vanlig sprayflaska, typ Ajax eller så.

En av mina bekanta som är kattuppfödare fick en soffa nerkissad av en löpande honkatt. Soffan stod sen i två-tre år i ett förråd eftersom den luktade så illa, sen tog hon in den igen och testade men den luktade fortfarande kattpiss. Då testade hon att spraya soffan med Febreze två eller om det var tre gånger och sen gick soffan att använda igen, luktade inte kiss alls längre, så effektivt var det definitivt.

Jag har använt PissOff på skumgummit i en Biabed och på en tygsoffa en hanhund markerade på. Jag upplever att doften försvann och andra hundar har inte heller intresserat sig för soffan efter det.

Ättika är ju en klassisk doftsanerare. Betydligt billigare att testa, så jag kanske ska ge mig på det!

Bädden kostade 1200 spänn och vi har bara haft den några månader, så jag skulle helst undvika att köpa en ny på ett tag:D

Det kan jag förstå, det skulle nog inte jag heller velat.
Min madrass till sängen behövde ändå bytas ut, så på ett sätt var det ju bra att han pinkade där :D

Ättika kostar ju inte många kronor, så det kan ju vara en ide att testa med det först iaf.

Jag har sprayat med ättika nu, återstår och se om det håller:)

Här kommer ett helt galet tips, men jag har testat det personligen!

Stoppa hela bädden i ett påslakan. Sätt påsklämmor på lakanet så att det bildar en tight "hinna" utanpå original bädden. Linda gummisnoddar utanpå påsklämmorna för att förhindra att de går upp.

Kör paketet i tvättmaskinen på så hög temp som du vågar med tvättmedel och typ "rosa fläckborttagare". Torka i torkskåp eller liggande på en torkställning.

Jag har gjort detta med två bäddar som blivit akut smutsiga och det har funkat båda gångerna. Dock har jag som du lärt mig att skapa ett "fuktavvisande"-överdrag att ha under det rätta överdraget numera.

/Swat

Jag får inte in den i maskinen, det är en väldigt stor bädd. Men det var ju smart, för om jag måste kemtvätta kan det vara ett alternativ!

Har du badkar kan du testa att skölja igenom hela bädden med iskallt vatten, sedan hälla över en eller ett par hinkar med 1 del ättika 9 delar kallt vatten och sedan låta den dropptorka plant på t ex ett tvättställ, gärna utomhus om det är över nollan och torrt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 417
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur