F* Kassan....

Lady_Morgaine

Trådstartare
Var inne på Försäkringskassans sida och tittade på hur jag nu ska meddela/anmäla att jag vill ha ut FP i mars månad, alltså innan barnet är fött(BF 27mars). Läser att upp till 7 veckor innan BF kan man ta ut FP och det ska inte vara några problem. Ser även att jag kan ta FP de timar som föräldrakursen på MVC är, fast det måste anmälas till FK senast samma dag som kursen är... OK.

Finns två alternativ att att beställa/anmälla FP, den ena är om man har en e-legitimation(det har jag inte).
Men även om jag inte har e-legitimation så ska jag kunna "logga in" och fixa och trixa och sedan så skickas papper hem som jag fyller i och skickar in, bra. Klickar där och då står det "ange ditt personnummer" Ha! Piece of cace - det här går ju bra:D! Nästa ruta.. ange barnets personnummer. Men.... detbhar ju inget personnummer än:confused:??? Utan barnets personnummer kommer jag inte vidare på sidan... :mad:

Måste man alltså ringa dem, eller vad?

En annan sak, jag vill gå på sån "info-träff" hos FKså man vet hur man gör osv... Då ska man naturligtvis anmäla sig... finns tid sådär 20 april... då är det ju lite sent :grin:

Jag börjar redan ogilla dem.... :cool:

Sv: F* Kassan....

Välkommen till verkligheten, det är nu dina insamlade vuxenpoäng ska testas.
Graviditet och barnafödande är bara petitesser, den riktiga prövningen är att lyckas tillfredsställa Försäkringskassan!
Du kan ju testa att skriva in 000000-0000 annars är det nog bara att ta telefonen, eller varför inte maila? Det kanske går snabbast?

Antar att det blir så för du inte har e-leg och kan logga in på dig. Kan du inte bara ladda ner det igenom din internetbank?

När du sen loggar in på dig, kommer det finnas en ruta där du kan välja "begär föräldrapenning för barn med BF 2009-03-27"
Så var det i alla fall för mig innan Rasmus föddes.

Jag har försökt ladda ned denna e-legitimation, men det ledde bara till totalt psykbryt då jag bara inte får det att funka:mad:.

Ja, får testa mail... men det skulle inte vara ågra problem att logga in utan e-leg. Bara det att blanketterna måste skickas hem för påskrift.... stod det....

Annars är det gratis e.leg genom Nordea även för ickekunder.

Bara att gå in på ett nordeakontor och hämta ett kodkuvert först och ladda ner deras säkerhetsprogram.

Jag ska göra det för jag insåg att det är så meckigt med papper som ska skickas fram och tillbaka ( hört från andra föräldrar )

Vad har du för internetbank? Tycker Swedbanks bank-ID har fungerat klockrent på alla datorer jag haft :)

Men som sagt, FK kan man bli gråhårig av ibland :rofl:

Annars är det gratis e.leg genom Nordea även för ickekunder.

Bara att gå in på ett nordeakontor och hämta ett kodkuvert först och ladda ner deras säkerhetsprogram.

Jag ska göra det för jag insåg att det är så meckigt med papper som ska skickas fram och tillbaka ( hört från andra föräldrar )

Blä jag hatar verkligen f-kassans administration.

För det första är det skitsvårt att få tag på någon att fråga om saker. 20min väntetid i telefon är inte ovanligt. Mitt bästa tips är att testa chatten som finns på hemsidan, där får man iaf kontakt snabbt, fast det är inte säkert att de kan svara på det man undrar.
Häromdan så jag var inne på kontoret för jag behövde verkligen hjälp att reda ut sista tidens föräldraledighet, för dottern och för bebisen i magen, och VAB och egen sjukdom. Det var en timmes väntetid!

För det andra ska man skicka en massa papper, och frankera kuvertet själv. Och glömmer man rapportera VAB från första dagen får man skicka ett extra papper.

För det tredje tar det så mkt tid! Som tur är har jag ett jobb där jag kan göra vissa ärenden på arbetstid, men det ska ju inte vara meningen att man ska göra så. Vem har tid att sitta vid datorn och sköta administration när man är hemma med barn?
Och varje gång jag vabbar måste jag fylla i samma uppgifter, varför kan de inte spara mina uppgifter så jag slipper leta fram mannens p-nr varje gång osv?

Jag har laddat ner våra eleg från SEB shemsida och tycker att det är så smidigt att arbeta med dem på fk hemsida.

Men sen måste jag fråga ´dig har du skickat in moderskapsintyget som du fick från MVC i vecka 20 ungefär till FK för då borde du ha fått hem alla blanketter och en inbjudan till informations träff. Lycka till med bebisen!

Jadå. papper är inskickade osv... Nej, inbjudan till infoträff fick jag inte. Det kanman boka från deras hemsida däremot... de har tider runt 20 april för infoträff... lite sent då BF är 27 mars.... Jag tror inte att jag och FK kommer att vara helt överens....

Hur lyckades du anmäla det?? Eller.... du har inte fått några pengar än va..? ;)

I dag är min sista arb-dag. Nu går jag hem och är föräldraledig, så nu måste jag väl ta tag i det här så det blir några pengar för nästa månad........

Hur lyckades du anmäla det?? Eller.... du har inte fått några pengar än va..? ;)

I dag är min sista arb-dag. Nu går jag hem och är föräldraledig, så nu måste jag väl ta tag i det här så det blir några pengar för nästa månad........

Lämnade blanketten jag fick från MVC om moderskapsintyg direkt till mitt lokalkontor, och lämnade även ansökan om föräldradagar där. Nu väntar jag på pengar, hoppas att de kommer snart, för jag fick inte mkt lön den här månaden.

ang träffen så gav den ingenting här hos oss, och vi var tvugna att anmäla oss 3 månader i förväg:(:grin:
min man och hans pappa driver företag ihop och hans pappa sköter alla papper och är därför arbetsgivare, FK kunde inte ens svara på vad arbetsgivaren behövde veta m.m utan hänvisar bara till hemsidan som :idea:INTE fungerar:idea::mad: utan användarnamn och lösenord osv...*suck*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka