Extremt solkänslig

alazzi

Trådstartare
Igår var jag ute på en skogspromenad med hunden. Smorde in ansiktet innan med SPF 50 eftersom jag är känslig. Keps på och så höll jag mig i skuggan. Ute max en timme. Visserligen vid 14.00-tiden så solen var stark (jag bor i Tyskland) men jag höll mig i skuggan. Idag har jag ett ansikte som svider. Det är så himla hopplöst. Ska jag behöva sitta inomhus mitt på dagen framöver? Zinkpasta;) men då skrämmer jag nog slag på alla.

Finns det något man kan göra förutom att stanna inne?

En knapp timma med SPF 50 och keps på, och än då bränd, det låter superkänsligt! Är du säker på att det inte var solkrämen du reagerade på? Du kanske ska testa en annan sort, en för barn kanske, de brukar ha minimalt med otrevliga ämnen i. Ingen parfym t.ex.

Men svider det så att du har ont och är illröd? Eller mer att du känner att du var i solen igår? Jag har också solkänslig hy, men att jag i regel blir lite röd första sommardagarna, det räknar jag med. Så länge det inte är så illa att det gör ont eller jag får eksem, huden måste ju få vänja sig lite.

Mitt bästa tips är annars att börja vara ute oskyddat mycket tidigare på säsongen, innan solen blivit så stark som nu, så att man hunnit få lite naturligt skydd innan sommarsolen kommer.

Jag är också sådär känslig, men upptäckte att mycket av det försvann sedan jag börjat med fysiskt filter i solskydden. Jag blir numera lite rosa efter en hel dag, jämfört med svidande och kliande hud efter någon timme. Råkade nämligen smörja mig med solskydd några dagar en vinter när jag var inne hela dagarna (hade packat fel) och det var enda krämen för ansiktet jag hade med mig. När jag då på kvällen var röd och svidande insåg jag att det är nog inte solen jag reagerar på...

Så mitt tips; prova solskyddet utan sol först!

Tips, solskyddskräm över 30 säger dem är onödigt. Innehåller bara massa kemikalier.

Köp solskydd för barn som är vattenfast. Den är oftast fetare än den för vuxna. Men mildare.

Det har stått i ganska många artiklar om solkrämer att de som utlovar hög solskyddsfaktor sällan håller vad de lovar, det stämmer ganska bra upp till 20-30 men där tar det ofta stopp. Man behöver också ofta ha på väldigt mycket för att få den utlovade solskyddsfaktorn. Här är en artikel http://www.metro.se/nyheter/test-avslojar-fusk-med-solskyddet/EVHmev!z22K5z25PQ6/
Fast det jag reagerade på var det där med "massa kemikalier".

Den här dermatologen/överläkaren/docenten går inte in på olika SPF, däremot säger han om larmen om t ex cancerframkallande solskyddsmedel:

- Dessa rapporter är onyanserade, säger John Paoli. Inga studier har lyckats visa att solskyddsmedel skulle vara dåliga eller farliga. Det finns studier som visar att solskyddsmedel skyddar mot flera former av hudcancer. För att konstatera att de inte skyddar mot malignt melanom skulle man behöva 20 000 personer i två grupper som vistades ute i tio år, med respektive utan solskydd. Och sedan följa dem i 20 år för att kartlägga cancerfrekvensen. Det vore oetiskt, skulle kosta för mycket och vara omöjligt att kontrollera.

- Vad gäller att de skulle vara cancerframkallande så har studier visat att de kan vara det om man matar småfåglar och möss med dem. Inte om man smörjer dem på huden.

http://www.gp.se/nyheter/läkare-varnar-för-naturligt-solskydd-1.743060

Kemikalier borde f ö vara nödvändigt för att åstadkomma solskyddsfaktor.

Igår var jag ute på en skogspromenad med hunden. Smorde in ansiktet innan med SPF 50 eftersom jag är känslig. Keps på och så höll jag mig i skuggan. Ute max en timme. Visserligen vid 14.00-tiden så solen var stark (jag bor i Tyskland) men jag höll mig i skuggan. Idag har jag ett ansikte som svider. Det är så himla hopplöst. Ska jag behöva sitta inomhus mitt på dagen framöver? Zinkpasta;) men då skrämmer jag nog slag på alla.

Finns det något man kan göra förutom att stanna inne?

Jag är inne på samma sak som @Lena Furberg , att du kanske reagerar på solkrämen.

Jag fick också en liknande reaktion i fredags, trots solskyddskräm med faktor 50 och keps. Visserligen i solen, men stilla så jag svettades inte bort den. Jag drog slutsatsen att jag inte tålde krämen, alternativt att den var kass. Köpte ny 50+ som jag använt hela helgen eftersom jag varit ute mycket och den har funkat bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka