Extremt fet rottis

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hej,

Skulle vilja ha hjälp med hur man på ett snällt sätt får två okunniga killar i 23års åldern att förstå att rottisen dom har, som är 9år är extremt övergödd. Det är den ene killens brors hund som killarna tar hand om. Hunden orkar inte springa, flåsar tungt på promenad, orkar inte mycket. Jag tycker det ser jättehemskt ut.

Jag försöker tagga den ene killen att vi ska ut och simma med hundarna osv. Föreslår veterinär, nämner att hunden är extremt tjock osv. Men det är som booooring att lyssna på ser det ut som på ansiktsuttrycket att dömma. Varnar att fara ut och springa med den då det kan slita nå så enormt på en så tjock hund och nog bara gör mer skada än nytta.

Någon med tips?

Sv: Extremt fet rottis

De tror säkert att hunden är muskulös. Inte helt ovanligt förekommande fenomen bland rottis- och amstaffägare.

Svårt att säga vad du kan göra mer än det du har gjort om de inte vill inse att hunden är fet.

Tyvarr har jag inga svar pa det ... onskar att jag hade da de alra flest rottisar jag traffar ar overviktiga ... och manga obesely so. Jag hor hela tiden hur liten min ar och hur mycket mer deras vager ... eller den de har haft har vagt. Pa nagot satt har det blivit "bra" att ha en sa tung hund som mojligt och jag hor ofta hur rottis agare tar i for kung och fosterland uppat nar de talar om vad hunden vager.
Jag forsoker ofta saga att de ar tjocka utan att vara for pastridig, agaren kommer alltid tillbaka med att "det ar bara muskler" ... varpa jag numera sager att om du inte latt kan kanna revbenen ar det fett ... dar har inte hunden muskler som "gommer" revbenen.

Har ar en link Body Condition Score Tyvarr har jag inget pa Svenska.

Jag träffar också nästan bara överviktiga rottisar, tyvärr!

Min är ganska slank, men välmusklad och jag får ofta höra av icke-rottismänniskor hur himla fin hon är, medan rottismänniskorna alltid klagar på att hon är för smal :p

Jag hörde häromveckan om en rottis som väger 88 kilo, men den var absolut inte fet :angel:

Jag har samma uppfattning som hastflicka om rottisfolk generellt, ju tyngre desto bättre verkar vara något som råder där. Speciellt bland de som har rottisen som soffvärmare..

Men gud så hemskt.

Man vill ju att hunden ska kunna springa och röra på sig. Den här hunden kan inte springa. Och andast som om han har astma, har höftont osv. Det är ju djurplågeri om hunden bli lidande av sin vikt!

Jag tycker att pojkarna bör uppsöka veterinär med hunden, tyvärr vill dom nog inte betala den summan . :/

Jag har föreslagit simning, men tror inte det bet så mycket, det är ju så jobbigt att åka till vattnet varje dag... För inte hade man räknat med något ansvar eller jobb när man tog på sig en hund..

Anmäl dem! Visst att inget kommer göras men då kanske de får sig en tankeställare? Visa en bild på Kivinas Rottis (eller min... också skitsnygg ;)) och berätta att det är så dem ska se ut. En Rotta ska kunna jobba timmavis och då kan de inte vara feta, berätta hur det sliter på höfter och att hunden kommer dö tidigare eller behöva dyyyr veterinärvård när den börjar halta pga. överbelastning av lederna.

:(:(Stackars vovve

Skulle faktiskt varnat dom med att du anmäler detta om det inte görs någon bättring. Visa även hur en riktigt vältränat rottis ser ut och jämför med deras köttbulle:D Kanske dom får en tankeställare. Och som någon skrev ovan berätta för dom hur mycket sjukdomar hunden kan få om dom inte skärper till sig!!!!

Det känns ju tråkigt att behöva anmäla sina vänner. Sen är detta två vettiga pojkar. Skötsamma och snälla. Dom har bara inte kunskapen och jag blir som en tjattant som dom inte tar seriöst. Igår lånade jag hunden och tog en 40min promenad, märkte att han började halt på framben och kom hem med han och sa detta, då säger bara den ena killen att "jaha, vad konstigt, han brukar bara börja halta bak" (jaaaahaaa tänker jag, då är det ju ingen fara, hunden haltar ju vanligtvis bara bak!?!? *sarkasm) Så hunden brukar bli halt till och från. Bör inte detta kollas upp? Dagen innan hade han varit på en två timmars promenad med hunden, en god tankte tycker jag men lite för tufft för den tjocka hunden då han var tvungen att släpa hem honom och han är halt när jag tar ut han nästa dag.

undervisa, undervisa, undervisa ... folj lanken jag postade hogre up och visa hur en hund SKA se ut. Hjalp dem att forsta vad de kan och bor gjora. Om du ar vanlig och talar om hur det bor vara utan allt for manga pekpinnar gar det sakert hem sa smaningom ocksa.

Vill du visa en rottis i fint hull kan jag komma och visa min, vi bor också i Umeå..

Det känns ju tråkigt att behöva anmäla sina vänner. Sen är detta två vettiga pojkar. Skötsamma och snälla. Dom har bara inte kunskapen och jag blir som en tjattant som dom inte tar seriöst. Igår lånade jag hunden och tog en 40min promenad, märkte att han började halt på framben och kom hem med han och sa detta, då säger bara den ena killen att "jaha, vad konstigt, han brukar bara börja halta bak" (jaaaahaaa tänker jag, då är det ju ingen fara, hunden haltar ju vanligtvis bara bak!?!? *sarkasm) Så hunden brukar bli halt till och från. Bör inte detta kollas upp? Dagen innan hade han varit på en två timmars promenad med hunden, en god tankte tycker jag men lite för tufft för den tjocka hunden då han var tvungen att släpa hem honom och han är halt när jag tar ut han nästa dag.

Fast är det verkligen rättvist mot hunden att den ska gå och ont och allmänt må dåligt pga sin övervikt för att du inte vill anmäla vänner?
Eftersom du "bara är tjattant" så kanske dom behöver höra det från någon utomstående som har någon makt att göra något åt saken?
Visst att det beror på okunskap och omognad från killarna, men blir det mindre plågsamt för hunden pga det?

/Camilla

Jag träffar också nästan bara överviktiga rottisar, tyvärr!

Min är ganska slank, men välmusklad och jag får ofta höra av icke-rottismänniskor hur himla fin hon är, medan rottismänniskorna alltid klagar på att hon är för smal :p

Jag hörde häromveckan om en rottis som väger 88 kilo, men den var absolut inte fet :angel:

Jag har samma uppfattning som hastflicka om rottisfolk generellt, ju tyngre desto bättre verkar vara något som råder där. Speciellt bland de som har rottisen som soffvärmare..

En soffvärmare ska ju vara stilla så mycket så möjligt, och kräva så lite så möjligt. Ju fetare hunden är ju mindre aktiv blir den och ju mindre kräver den. Att göda hunden tillräckligt är tyvärr ett av sätten att göra "soffvärmare" av en brukshund :crazy:

/Camilla

Jag sa att om inte hunden får hjälp snart så kommer jag tillslut att anmäla det för hunden far illa. Killarna tog inte alls detta bra.. För dom bryr sig ju om hunden, och det vet jag! Men dom har inte kunskaperna.

Hur som haver, det visade sig att han ringt sin bror, hunden har varit hos veterinär men ej blivit rönkad, och ändå fått medicin utskrivet mot dåliga leder typ? Som är vanligt i denna ras? Hur tar veterinär reda på felet utan ultraljud röntgen? Medicinen består av salva och oralt typ?

Lånade hunden för en simtur för några dagar sen, guuud så lycklig hund! Han ÄLSKADE verkligen att simma, så skulle inte vara några problem att få ned hen i vikt på det skonsamma sättet.

Säkert något antiinflammatoriskt han fått... Visst att dåliga leder är vanligt, men det måste vara oerhört sällsynt att de är så dåliga att de är ständigt halta. Säg till dem att han älskar att simma och be att de gör det lugnt och försiktigt ett tag?

De tror säkert att hunden är muskulös. Inte helt ovanligt förekommande fenomen bland rottis- och amstaffägare.

Svårt att säga vad du kan göra mer än det du har gjort om de inte vill inse att hunden är fet.

Det är inte unikt för de raser du nämner utan det finns i alla raser där man eftersträvar massa. Som om det inte vore nog med det så brukar dessa överviktiga hundar premieras på utställningar pga sin "imponerande" massa.

Jag tycker man ska anmäla överviktiga hundar som man stöter på. Det märkliga i det samhälle vi lever i är att hundar som upplevs som lite för tunna snabbt blir föremål för anmälningar medan man inte bryr sig om man stöter på en smällfet hund.

Ja jag har föreslagit att köpa en sele eller flytväst, då alla mina var för små för han. Och stå med han 10, 15 min varje dag. Eller göra som jag gjorde nu kosta bollar ut i vattnet då han tyckte detta var superkul. Men jag tror inte vilja och engagemanget finns hos killarna. Dom tar långa promenader med han, men han blir ju halt av detta så det känns inte som en bra lösning. Så simningen skulle nog ersätta promenaderna på ett bra sätt.

Nu har jag som sagt mitt till pojkrna, som blev arga och tog upp att dom bryr sig om hunden och den har varit hos veterinär och att jag inte ska lägga mig i.

Anmäl dem då! Eller ge mig deras uppgifter så jag kan göra det. Aldrig att man ska stå bredvid och se på när ett djur far illa.

Nu väntar dom ju faktiskt på medicin. Inget skulle komma ut av en anmälan nu. Hjälper medicinen så är ju det bra om inte, och hältan fortsätter och inget mer göra, så är det en annan femma. Sen försöka peppa dem att träna på rätt sätt med hunden :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka