Extreme dressage makeover

LIICHOO

Trådstartare
Så heter mitt kommande projekt!
Eftersom det finns miljooooner med ridövningar så tänkte jag fråga er dressyrryttare vilka ni tycker är allra bäst för dessa egenskaper:

C-ponny, kort i skritten och traven. Rätt låg i formen, vill få henne "högre". Lätt att lära. Sammarbetsvillig. Markbunden, behöver få en rundare galopp och luftigare trav. Stadig. Kan korta och länga sig i galoppen. På god väg mot förlängda steg i traven(dock fortfarande kort).

Sv: Extreme dressage makeover

Rida ut! :idea: Då får allafall min ponny betydligt mer framåtbjudning, vilket i sin tur leder till luftigare gång. Vi har turen att få rida på igenvuxna åkrar (som vilar?) under sommaren, perfekt för dressyrträning! :)

säger samma sak som talaren ovanför mig ;)
lååååååååååååånga skritt turer med en blandning av olika tempon. bygger både upp muskler, kondition och skritten. dessutom är det äkta kvalitetstid med pollen!

Mvh Freddie:bump:

Cavaletti är underskattat =) Då får den lyfta på benen. Rida mkt tempoväxlingar, som utgångsläge tror jag funkar med en väldigt långsam takt (förutsatt att den har bjudning för annars blir det lätt mösigt), så den vilar på steget och blir lite tvungen att ta ut steget. (Viktigt är då i tempoväxlingen att inte ändra takten, utan steglängden). Skänkelvikningar är också lösgörande. Galoppen kan du bättra på genom ex. genom att galoppera ute, sträck ut ordentligt. Mkt styrkeövningar med, får hon kraft i bakkärran kan hon bära upp fram. Om hon är för stadig i formen, så träna på att tänja lite på gränserna sänk och böja mkt, så att hon är helt loss och mjuk. (Många ponnyer är så stadiga så att dom är jättesvåra att lägga ner).

Rid ut
använd cavaletti
hoppa små studds har jag hört kan hjälpa galoppen
tempoväxlingar men inte mer än du/hästen klarar av. Öka succesivta alltså börja inte bränna av i 120 och tappa allt
växla formen mycket. Lite högre, lite lägre, hög, låg osv.
skritta mycket och lääänge
det är det jag kommer på :) Lycka till!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 320
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har begärt lite mer nu ett tag av tinkern. Nu har hon lugnat sig så pass och tränats så länge att det går att rida en normal tur utan...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka