extrasäte i skuffen

ameo

Trådstartare
Moderator
Vårt bilbyte blev inte till nån 7-sitsig som planerat eftersom vi fick köpa svägerskans xc70 till ett mkt bra pris.
När bilen väl var hemma insåg jag att det finns ett extrasäte monterat i skuffen på bilen, med tillhörande säkerhetsbälten. Och då börjar kugghjulen snurra, eftersom det är väldigt sällan vi behöver åka hela familjen samtidigt...
Först - får man ens använda det?
Jag har försökt googla och min slutsats är att sätet är okej att använda men att antalet passagerare i registreringshandlingen styr hur många som får åka. Rätt eller fel?
Och följdfrågan då - kan man regga om bilen så man får åka fler i den? (med takbox på om man ska ha packning med sig)

Jag tror att du behöver ställa frågan i första hand till tekniksupporten på Volvo, som nog är de enda som kan svara på om just den bilen går att registrera för fler passagerare. Gissningsvis skiljer det mellan versioner och årsmodeller. I andra hand till Transportstyrelsen eller möjligen Bilprovningen.

I övrigt har du rätt i att passagerarantalet numera är strikt begränsat till vad som anges i registreringsbeviset. Dessutom gäller som vanligt att passagerare skall sitta på platser med bälte, om sådana platser finns, och använda bältet. Huruvida extrasätets bälten är att anse som godtagbara bälten... vete sjutton, men jag tror att flaskhalsen är registreringen.

Kontrollera att skuffen inte är tänkt som deformationszon på bilen i händelse av krock. Det var en olycka här i närheten för ett tag sedan då personen som blev påkörd bakifrån just denna dag hade överlåtit barnskjutsandet till sin partner, tack och lov, men blev ordentligt chockad när hen såg hur bilen såg ut efter kollision.

Jag tror att du behöver ställa frågan i första hand till tekniksupporten på Volvo, som nog är de enda som kan svara på om just den bilen går att registrera för fler passagerare. Gissningsvis skiljer det mellan versioner och årsmodeller. I andra hand till Transportstyrelsen eller möjligen Bilprovningen.
tack för tipsen! Jag kände inte att jag kunde lista ut själv vem jag skulle fråga (så då började jag med en tråd på buke! :idea:) så då vet jag var jag ska börja...
I övrigt har du rätt i att passagerarantalet numera är strikt begränsat till vad som anges i registreringsbeviset. Dessutom gäller som vanligt att passagerare skall sitta på platser med bälte, om sådana platser finns, och använda bältet. Huruvida extrasätets bälten är att anse som godtagbara bälten... vete sjutton, men jag tror att flaskhalsen är registreringen.
Bältena är monterade precis som övriga bälten i bilen, så den biten tror jag inte är något problem.
Registreringen ska kollas upp.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=90052

Enligt den forumtråden är det dessutom vikt och längdgränser på sätet...
Max 140 cm och max 36 kg
Vår minsting klarar den begränsningen ett tag till. Gissningsvis tills den äldsta vill slippa följa med på familjeutflykter...
Kontrollera att skuffen inte är tänkt som deformationszon på bilen i händelse av krock. Det var en olycka här i närheten för ett tag sedan då personen som blev påkörd bakifrån just denna dag hade överlåtit barnskjutsandet till sin partner, tack och lov, men blev ordentligt chockad när hen såg hur bilen såg ut efter kollision.
Bra tanke! tack!

mejlfråga till transportstyrelsen gav svaret att OM det står i registreringsbeviset att det finns ett extrasäte för barn så får det användas till just det... Annars inte.
Så vet den som undrar...

mejlfråga till transportstyrelsen gav svaret att OM det står i registreringsbeviset att det finns ett extrasäte för barn så får det användas till just det... Annars inte.
Så vet den som undrar...
Nyfiken fråga -hur är det just i ert fall? Står det så i regbeviset?

Men alltså. Menar du att man alltså dels har installerat ett extrasäte som är så beskaffat att endast ganska små barn får åka i det, dels har gjort utrymmet där detta säte finns till deformationszon?

Ja, det är så klart inte dig jag skäller på, även om det ser ut så. :) Men för mig låter det där som en helt barbarisk kombination av användningsområden.

Men alltså. Menar du att man alltså dels har installerat ett extrasäte som är så beskaffat att endast ganska små barn får åka i det, dels har gjort utrymmet där detta säte finns till deformationszon?

Ja, det är så klart inte dig jag skäller på, även om det ser ut så. :) Men för mig låter det där som en helt barbarisk kombination av användningsområden.
Bagaget är ju redan en deformationszon på bilar (alla? de flesta iaf?). Men man kan ju hoppas att just denna bil inte har deformationszon eftersom man valt att installera extrasäte där.

I övrigt gissar jag att det är lite trångt om utrymme (takhöjd?) i bagaget därav endast för barn?

Deformationszoner blir väl dock inte helt mos men de tar ju mesta smällen om man blir påkörd bakifrån just för att skydda de som sitter i bilen.

Ja, det verkar så. Sen om de köpt bilen med sätena på plats eller monterat själva vet jag inte. Jag utgår från att föräldrarna gjort det av okunskap och inte medvetet placerat barnen i deformationszonen åtminstone. Men det hade kunnat bli en lite väl dyr läxa för att lära sig hur deformationszoner fungerar och var de sitter någonstans.

@Betazoid och @MiniLi

Ok, om bilägarna själva har monterat sätet, kommer saken i annat ljus. Då låter det mer olyckligt än barbariskt. Om bilen såldes med en sådan kombination (sätet kan ju vara standard eller extra tillbehör), så känns det obehagligt, tycker jag.

Fast extrasätena som säljs är ju anpassade till bilen de ska sitta i. Det är inte som att ha barnen lösa i bagaget. Jag utgår från att biltillverkaren tänkt på hur det blir vid en krock, det är ju inte bilägaren som konstruerat det hela liksom?

Vi hade extrasäte i vår 745 när barnen var små, det fungerade otroligt bra. Men det är såklart ganska trångt och man får i gengäld inte plats med mycket bagage.

Fast extrasätena som säljs är ju anpassade till bilen de ska sitta i. Det är inte som att ha barnen lösa i bagaget. Jag utgår från att biltillverkaren tänkt på hur det blir vid en krock, det är ju inte bilägaren som konstruerat det hela liksom?

Vi hade extrasäte i vår 745 när barnen var små, det fungerade otroligt bra. Men det är såklart ganska trångt och man får i gengäld inte plats med mycket bagage.
Sätet i vår bil är fabriksmonterat. Man ser det först när man öppnar luckan i botten på bagageutrymmet. Att jag ens tittade efter det berodde på att jag upptäckte att det satt en extra uppsättning säkerhetsbälten monterade, bakom baksätet.

Googlade fram en bild på likadant:
volvo-v70-977638_5f1199164108b2d1.jpg

Sätet i vår bil är fabriksmonterat. Man ser det först när man öppnar luckan i botten på bagageutrymmet. Att jag ens tittade efter det berodde på att jag upptäckte att det satt en extra uppsättning säkerhetsbälten monterade, bakom baksätet.

Ja så var vårt också (antagligen alla Volvos?). Man kan dock flytta det mellan bilar med ganska enkla ingrepp. Jag sålde mitt löst när jag sålde bilen.

Ja så var vårt också (antagligen alla Volvos?). Man kan dock flytta det mellan bilar med ganska enkla ingrepp. Jag sålde mitt löst när jag sålde bilen.
Det är luckans undersidor som är sätena, så detta går nog inte att flytta.
Eller jo, går går det säkert, men det är inte meningen att det ska flyttas.

Det är luckans undersidor som är sätena, så detta går nog inte att flytta.
Eller jo, går går det säkert, men det är inte meningen att det ska flyttas.

Det var likadant på 745-tiden ;). Kolla blocket så hittar du massor av extrasäten till V70 till salu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka