Extra vitaminer till dräktigt sto?!

Molekyl

Trådstartare
Hejsan. Har ett halvblod som är i 7:de månaden. Hon får hö, havre, kraft lucern, betfor, kli, soja och kraft grön mineraler. Har sista månaden även gett henne multivitaminer.
( Ägarna av stallet har ej gjort analys av hö, går därför på känsla av vad hon behöver. hö´t ser dock fint ut och luktar gott)
Då markerna runt omkring är väldigt selenfattiga
( de har haft problem med felaktiga benställningar på tidigare föl, både i stallet hon står + i granngården)
har jag därför idag köpt E-vitamin med selen och lysin (märke V.S.L) Problemet är nu att jag hade fått för mig att Kraft grön miner. redan innehöll alla vitaminer, men så var ju icke fallet!

Så!

Ska jag därför köpa en ny flaska multivitamin och komplettera denna med E-vitaminerna jag har köpt, eller är det bättre att byta och köpa en (tex någon som hette nåt på Chevinal el dyl) där allt finns med fast i mindre doser? Denna innhöll ju även selen och det gör ju också Kraft grön miner.

Vad händer om de får för mkt?

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!

/Malin :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Extra vitaminer till dräktigt sto?!

Ja hur gör man? Jag lät ett proffs räkna mina foderstarter i höstas. Innan har jag "gått efter eget huvud" och ville nu se hur en korrekt uträknad foderstat skulle se ut. Lite förvånad blev jag över hur väl gamla och nya foderstaten stämde.
Liksom du använder jag krafts min grön och kompleterar med multivitamin från betessäsångens slut. Vid nyår skrev vet ut rec på Selen (Tokosel) som stoet får en gång/vecka fram till fölning. Detta är kanske inte svar på din fråga, men så här gör jag.

Lycka till i alla fall!
 
Sv: Extra vitaminer till dräktigt sto?!

Hmm. Kanske ska ta och slå en pling till min vet.

Tack för tipset!!

/Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: MoonFriend
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 993
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft. Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen...
Svar
4
· Visningar
1 305
Foder & Strö Har ett föl (okej, åring nu) som blir lös i magen av mineralfodret (krafft miner grön, pellets). Iofs skönt att ha hittat en anledning...
2
Svar
27
· Visningar
5 718
Senast: Aladdin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp