Extra selen trots gräs?

R

rosita

bör jag ge extra selen till mitt högdräktiga stö, fastän hon går på bete, hon får även kraftfoder med minareler

Sv: Extra selen trots gräs?

Sverige har selenfattig mark så överdosering tror jag inte det är risk för om du doserar enligt anvisning på burken.

jag köper tokosel och ger året runt.

Jag tänkte inte på betet, jag tänkte på kraftfodret som också innehöll mineraler...

Jag tänkte inte på betet, jag tänkte på kraftfodret som också innehöll mineraler...

ja, det är det jag menar, hon äter just nu bara gräs, kraftfoder med mineraler, xtra mineraler för fölets skull, tillskott av kalk och selen,(om det nu inte blir för mycket selen, det var det jag undrade om)

Man brukar inte behöva ge extra selen på bete. eftersom selen och E vitamin arbetar synergistiskt, så kan dessa till viss del ersätta varandra. Bete är mycket e vitaminrikt och beteshästar brukar sällan göra extrema ansträgningar, så brist på selen är ytterst sällsynt.

Läs på alla förpackningar om de innehåller selen, använd sedan foderstatsprogrammet; lägg in värdena för din häst och fyll i vad hon äter som innehåller selen. Klicka på beräkna och voila! du får upp en sida där du kan se om hon får för mycket selen.

Finns det risk att det blir för mycket då, om man fortsätter att ge samma mängd selen som med vinterfoderstat?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
620
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur