Extra salt i fodret?

belle

Trådstartare
Hur är det med extra salt i fodret egentligen? Är det nödvändigt även om hästen inte svettas särskilt mycket? Tillsätter alla ni extra salt i fodret (utöver saltsten)?
:D
 
Jag tillsätter alltid 1 msk salt i maten varje dag. Det är vad hästen behöver oavsett om den svettas eller ej. På så sätt vet jag att ha får i sig det han ska ha, vilket man inte har en aning om med saltsten.
 
jag har tre hästar, lite olika för alla tre:
En (liten storhäst, skrotar bara i hagen) får en matsked salt i maten varje dag, han är dessutom duktig på att äta på sin saltsten.
Ponnyn (b-ponny, gårdsprydnad) får en matsked salt varje dag. Han rör inte sin saltsten, men har en iallafall.
Stoet (liten storhäst, motioneras 3-5ggr/vecka och blir alltid svettig) har ingen saltsten då hon överkonsumerar salt då. Hon äter en 2kg saltsten på en vecka, så hon får två matskedar salt i maten varje dag istället.
 
Jag häller i en tesked eller två i kraftfodret, lite mer om vi genomfört ett extra svettigt pass. Mina hästar har inte saltsten eftersom de okynnesäter isf.
 
Mitt halvblod jag hade förr fick ca 1,5-2 msk salt i kvällsmaten. Han hade tillgång till saltsten men rörde den aldrig. Blev han extremt svettig slängde jag i lite extra just den dagen.
 
Båda två får en matsked salt i maten varje dag, två om de svettats mycket. De har tillgång till saltsten men har aldrig sett någon av dem särskilt intresserad av den, de kan ta en slick nån gång, men tror inte att de slickar i sig tillräckligt för att få i sig det de behöver.
Jag har dessutom läst nånstans att saltstenar egentligen är bättre till kor, de har sträv tunga och får i sig salt bättre när de slickar på en saltsten. Hästar har mjuk tunga precis som oss och måste slicka väldigt mycket på saltstenen för att tillräckligt mycket salt ska lossna. Så länge vill de flesta hästar inte slicka, man tröttnar eller får skavsår på tungan helt enkelt, så jag tror att många hästar inte tillgodoser sitt saltbehov med enbart saltsten. Så för säkerhets skull får mina sitt dagsbehov salt i lös form.
 
Jag häller i en tesked eller två i kraftfodret, lite mer om vi genomfört ett extra svettigt pass. Mina hästar har inte saltsten eftersom de okynnesäter isf.

Samma här. Min häst knaprar i sig en sten på en vecka max vilket inte är så hälsosamt så hon får en kontrollerad mängd ihop med en skvätt betfor.
 
Mina får 1 msk i fodret och har fri tillgång ute i hagen.

De äter konstigt nog upp en sten på en vecka om den hänger inne (precis som några här har berättat om) men ute äter de så mycket de behöver utöver sin matsked. De svettas ibland och ibland inte. Motioneras för tillfället lite oregelbundet.
 
Ni som ger hästen salt inne ihop med fodret, vad är det för sorts salt? Samma som man köper i matbutiken eller är det något special?
 
En matsked grovt hushållssalt utan jod ger jag min häst. Hon har även tillgång till saltsten. Den rör hon enbart på sommaren, förmodligen för att matskeden salt inte räcker då.
 
Så man kan alltså köpa salt från Ica då och ge? Perfekt i såfall :D
Varför ger vissa med jod i och andra inte? Vad rekomenderas där? :D
 
Så man kan alltså köpa salt från Ica då och ge? Perfekt i såfall :D
Varför ger vissa med jod i och andra inte? Vad rekomenderas där? :D

Hästens underhållsbehov av jod är 0,35 mg jod/100 kg häst. Hur man får i hop den mängden spelar ingen roll. Färdiga mineralfoder kan innehålla tillräckligt. Max toleransgräns är 10 mg/100 kg odräktig häst så man ska inte ge för mycket heller.
 
Jag ger mina hästar 40 gram jodsalt/dag i grundbehov. De behöver såpass mycket salt för att få i sig tillräckligt med jod. Hur mycket salt man behöver ge beror på vad fodret i övrigt innehåller och hästens arbete. Jag köper vanligt jodsalt i mataffären.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
252
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 702
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp