Extra salt bara ibland?

MonteRose

Trådstartare
Om man vill ge löst salt i hästens mat pga att man nojjar över att han inte slickar tillräckligt på saltstenen och inte dricker tillräckligt (enligt mig), kan man då ge salt bara några dagar i veckan?
Eller måste man ge varje dag i så fall så det inte blir kajko i saltbalansen?

Sv: Extra salt bara ibland?

Du måste ge salt varje dag. Kroppen är mycket noga med att reglera salthalten i blodet. Ett saltöverskott utsöndras omedelbart vilket gör att hästen inte kan lagra salt (natrium och klorid) för att använda nästa dag.

Han har saltsten i boxen, en sån där gigantisk fyrkantig med hål i. Den ligger på golvet men jag ser inget som tyder på att han slickat på den sen vi stallade in.

Jag är inte i stallet varje dag och känner att stallägaren är lite trött på mitt nojjande och därför drar jag mig för att be henne hålla på o pytsa salt i hans kraftfoder. Ska fundera på hur jag kan lägga fram det till henne på ett fördelaktigt sätt :)

Men det måste väl vara bättre att ge salt "de dagar man kan" i Monte Roses fall? Eller? Vet inte själv.

Svettas hästen mkt?

Annars är det väl inte så jobbigt att ha i lite salt i fodret? Blanda ditt kraftfoder själv och ställ fram färdiga hinkar till stallägaren så har du löst det problemet :)

Mvh JV

Svettas hästen mkt?

Annars är det väl inte så jobbigt att ha i lite salt i fodret? Blanda ditt kraftfoder själv och ställ fram färdiga hinkar till stallägaren så har du löst det problemet :)

Mvh JV

Jag är ju som sagt inte i stallet varje dag annars hade jag självklart gladeligen pytsat själv. Jag är väldigt förtjust i att pytsa :)

Fast nu började jag tänka :p Jag kan ju blanda för flera dagar i förväg i glassburkar eller liknande, som hon sedan bara häller i hinken och blöter upp.
Väldigt listigt! Tack!

Sätt upp en "liggande" salthållare på väggen precis bredvid vattenhinken (eller vattenkoppen om du har en sån) så kanske pållen börjar tycka det är trevligt att slicka på saltstenen.
Sedan är det också skillnad på smak på de olika saltstens-sorterna. Mina tycker bara om en sort...
En vanlig liten saltsten "ska" ätas upp på mellan 1,5-3 månader ca. som basbehov. Sedan är det ju såklart mera de varma årstiden och ifall du tränar svettigt;)
Får den inte igång sitt slickbeteende så är löst salt alternativ två.

Tack för tipset men jag är lite rädd för att styra runt allt för mycket i.o.m. att jag är tämligen nyinflyttad.

Men om jag erbjuder mig att portionera upp hans kraftfoder själv i glassbyttor, typ så underlättar jag ju arbetet för ställägaren. Det måste väl vara positivt ur dennes synvinkel?

Precis vad jag menade ;)
Det blir ju inte ett dugg mer arbete för stallägaren. Du kan ju i princip alltid ha några extra färdigblandade foderhinkar i stallet ifall du t.ex. skulle bli sjuk eller något annat.

Mvh JV

Precis vad jag menade ;)
Det blir ju inte ett dugg mer arbete för stallägaren. Du kan ju i princip alltid ha några extra färdigblandade foderhinkar i stallet ifall du t.ex. skulle bli sjuk eller något annat.

Mvh JV

Tyvärr var den idén inte genomförbar så nu får han salt, linfröolja och Selen + E-vitamin bara de dagar jag är i stallet. Har även köpt en Himalaya saltsten och hängt upp i boxen. En skvätt äpplejuice får han oxå då.

Stallägaren ville inte ha det på det viset.
Det verkar i alla fall som om han slickar på Himalayastenen så jag hoppas att han dricker mer nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
3
· Visningar
253
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat