extra mineraler?!?

Mearas

Trådstartare
När jag knåpar en foderstat har jag ju bara analys på smp, energi, Ca, P, K, Mg. Om dessa behov täcks utan tillskott av mineraler måste jag då ge extra för att täcka upp övriga mineraler och spårämnen eller kan jag räkna med att de finns i fodret?

Förstod ngn vad jag menade :confused:
 
Räkna med att det täcks. Men ger du inget krafftfoder?

Dock får du ge selen och e-vitamin, om du bara ger hö och inte heller ngt färdigfoder med tillräckligt selen.
 
Jo jag ger ca ½kg havre och 0.2 betfor samt 1 dl olja.
Stoet är dräktigt så jag räknar med att ge extra selen. det finns väl för övrigt kombinerat med e-vitamin?

Givorna kommer att ökas de 3 sista månaderna.
 
Selenbehovet ökas inte för att stoet är dräktigt, dock ökas E vitamin behovet markant.

Det finns många produkter som har både selen o e-vitamin så köp ett sånt du och ge.

Vilket bra hö du måste ha.. *avundsjuk*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 344
Senast: CFrisk
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 128
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp