Extra foder före tävling/hård träning

I

Illen

När jag tränade för en duktig tränare för ngn månad sedan sa han att jag skulle ge ponny lite extra foder innan tävling så att han ska bli lite piggare.
Så min fråga till er är hur mkt jag ska ge honom extra och hur många dagar innan tävlingen det ska ges. Han är 6 år normalhull och har ganska lätt att lägga på sig.
Detta är hans nuvarande foderstat:
8kg hö
3dl havre
3dl betfor
2dl korn
mineraler

Så hur mkt mer och hur många dagar innan ska jag ge honom mer?

Sv: Extra foder före tävling/hård träning

Jag skulle inte hålla på att experimentera med kraftfoder dagarna innan tävling, det är bättre att beräkna foderstaten efter ett veckogenomsnitt där de hårdare träningspassen är inräknade.

Hästar har svårt att ställa om sin tarmflora snabbt, så det finns viss risk att ändringarna i foderstaten snarare stjälper än hjälper, eller åtminstone inte har önskad effekt.

Sv: Extra foder före tävling/hård träning

Är det en hopponny så hade jag inte laddat med extra mat dagarna innan. De klarar sig utmärkt på den energin de har lagrad.
På tävlingsdagen kan du ge lite extra betfor väl blötlagd så får hästen i sig lite extra vätska.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka