Extra foder för avmagrande fullblod

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Retusch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 233
R

Retusch

Är det någon som har bra tips på vad man kan ge till ett nioårigt fullblod som såhär lagom till senvintern börjar falla ur formen en aning?
Detta är återkommande varje vinter, och förra året lyckades vi hålla honom någorlunda välbyggd med mycket extra hö. Dock verkar årets höskörd inte hålla måttet, och trots 5 kilo hö till kvällen och i princip fri tillgång till silage i hagen märker jag nu att han börjar bli smalare.

Det enda kraftfoder han får för tillfället är strålusern, och han får ungefär 6 liter om dagen. Rent temperaments- och arbetsmässigt har han fram tills nu gått jättebra på detta och varit toppenfin i kroppen. Det är alltså först nu när vintern börjar ta ut sin rätt som jag undrar vilket kraftfoder som skulle vara bra att lägga till för att han inte skall bli alltför smal under den kommande fällningen. Är Hippo Alfa bra? Ha brukar sällan vilja äta foder han får i pelletsform, och havre är ingen bra idé.. Har testat det men det gör jag helst inte om...

(Han får även någon flytande slags multivitamin, tänkte att det kan väl knappast skada i alla fall...)

Sv: Extra foder för avmagrande fullblod

OK, det kan vara värt att testa. Har försökt få tag på det tidigare men inga av de foderbutiker jag besökt har haft det inne så jag gav upp då. Dags för nya försök!

Olja de är bra att ge hästar som har svårt att hålla hull, jag ger även lusern i pelletsform och korn krossat :) Lycka till !!

Olja de är bra att ge hästar som har svårt att hålla hull, jag ger även lusern i pelletsform och korn krossat :) Lycka till !!

olja, typ som man köper i matbutiken? Jag gav honom olja förr, vet inte varför jag slutade med det... Vilken olja är i så fall bäst?

köp den billigaste oljan som du själv skulle kunna äta/av livsmedelskvalitet.Du kan ge upp till 1 dl/100 kg kroppsvikt per dag...dela upp det på många mål.min som är 75% fullblod och i tävlingskondition äter fritt hö(bra)ca 12 kg mer äter han inte, 2 kg havre, 1 kg krafft pluss grön(behöver en kvot på runt 8,5), 3 dl soja, 4 dl olja per dag...så det är bara att ösa på!!!
Min äter inget av nån sorts lusern annars hade jag bytt ut en hel del krafftfoder...

min kuse hade mer än 100 kg undervikt när jag köpte henne. hon hade fri tillgång till hö/hösilage å fick korn å en havre fri müsli å ett havrefritt pelletsfoder, en massa betfor å solros/majsolja.

Kanske lite korn om h*n inte gillar foder i pelletsform?
Tycker korn fungerar bra till mitt varmblod som också gärna faller ur lite.

Är det inte smartare att börja analysera grovfodret så att du tills nästa vinter VET vad du bör tillsätta ? Du verkar ha dåliga värden på ditt grovfoder och nu efter nyår brukar vanligen hästar man inte har en aning om vad man ger i närinsgväg falla ur. eftersom det är återkommande så tycker jag att ni faktiskt borde fått en föraning och satt in åtgärden tidigt. Vanligen tar det lång tid innan proteinbrist visar sig, och det brukar i regel synas nu...men då har det hållt på ett tag med.

6 liter lusern är ju ingenting, ös på med MER lusern om du inte vet vad ditt grovfoder innehåller.

Senast ändrad:

Sex liter lusernhack är ju "ingenting", det är ju bara ungefär ett kilo.

Ge 3-4 kilo i stället så ska du se att hästen håller sig rund och fin.

Klassiska tecken på måttlig proteinbrist. Blir inte synligt förrän framåt årsskiftet.

Lusern, fri tillgång (gärna Kvarnbyfoders med hög proteinhalt) och Hippo Alfa i vettig mängd brukar knäcka nöten rätt snabbt.

Klassiska tecken på måttlig proteinbrist. Blir inte synligt förrän framåt årsskiftet.

Lusern, fri tillgång (gärna Kvarnbyfoders med hög proteinhalt) och Hippo Alfa i vettig mängd brukar knäcka nöten rätt snabbt.

Består inte hippo alfa av lucern?

Det är en av många ingredienser i Hippo Alfa. Alfa är ett kraftfoder, lusern är ett grovfoder.

Innehållsförteckning finns på Hippos hemsida.

Aha! Trodde det var grovfoder!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 804
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka