Externa blixtar tilll Nikon

Cattis_E

Trådstartare
Jag har en Nikon D90 och jag lurar på om jag inte vill ha en extra blixt till den.
Problemet är att jag inte kan något om externa blixtar egentligen.

För närvarande har jag 2 objektiv, ett Nikkor 50mm 1.8D och ett Sigma 18-200mm. Jag fotograferar mest djur och lite natur men enstaka bilde rpå folk blir det också.. Natur kan vara allt från en vacker blomma till landskapsbilder. Djur blir även en hel del inomhus och på avstånd från några meter och uppåt så långt zoomobjektivet räcker;).

Har du extern blixt?
När tycker du den är som mest användbar?
Använder du den mycket?
Vad ska man tänka på när man väljer blixt?
Tips på vilken jag ska köpa?

Om någon vill tipsa om vad mitt nästa objektiv borde vara är ni välkomna att göra det också;). En del kommer säkert att föreslå Makroobjektiv men jag är inte helt säker på att jag kommer använda det speciellt mycket. Så om ni föreslår det så får ni allt försöka övertyga mig om varför jag behöver det också;).

Sv: Externa blixtar tilll Nikon

Joinar tråden!

Har oxå D90 och har 3 objektiv Kitobjektivet 18-55, Ett Nikkor 55-200 och så mitt älskade Nikkor 50 mm 1,8D :love:
Har oxå funderat lite på att man kanske skulle ha haft sig en blixt..

Däremot nästa objektiv står nog mellan vidvinkel och Macro.

Jag är också lite kär i 50mm objektivet :love:
Dock fotograferar jag mer med zoomobjektivet men när jag ska fånga någon speciell känsla så åker 50mm på:).

Har du extern blixt?sb-600
När tycker du den är som mest användbar? alltid!
Använder du den mycket?japp
Vad ska man tänka på när man väljer blixt? inte köpa en sb-400;)
Tips på vilken jag ska köpa? sb600/800

Har du extern blixt?sb-600
När tycker du den är som mest användbar? alltid!
Använder du den mycket?japp
Vad ska man tänka på när man väljer blixt? inte köpa en sb-400;)
Tips på vilken jag ska köpa? sb600/800

Vaför är sb-600 så överlägsen sb-400 då?
Och vad gör den så bra?
Är det Nikons egna blixtar som gäller elelr kan det var aokej med något annat märkes (typ Sigma) blixt som är anpassade för Nikon?

jag har visserligen aldrig testat ngt annat märke på blixten, men det är inget jag skulle göra helle..

sb-400 kan du inte ställa in grejer på, den har ingen dispaly o den går inte att ha bredvid kameran såattsäga, så den blir bara som en inbyggd blixt fast bättre typ :p

Jag har en SB800, använder den en hel del.
Man kan alltid lätta upp en bld med en blixt.
Har du råd, köp SB900 (nyare och lite starkare ljus än SB800 och har bättre batterier)

SB400 är visserlige en blixt, men bara för de som ska fräta ut sina vänners ansikte!

Varför välja sama blixt som kameramärke, de jobbar bättre ihop.
SB800/900 jobbar trådlöst med kameran, vilket innebär att du kan placera blixten från sidan, bakom, ja, var som helst, och få upp ljuset den vägen.
Sämsta stället är ofta frammifrån.:)

En (eller flera) blixtar kan göra underverk.

Finns siter som är helt ägnade åt blixtfotografering.

Klart jag ska ha en man kan ställa på sidan:).
SB-700 beskrivs som väldigt bra också, den blev jag lite nyfiken på nu. Jag är tien så kinkig med att det måste vara senaste modell. Visst utvecklas de ju men man kan komma ned i pris för bra saker genom att köpa en modell på nedåtgående. Köpte ju just en D90 för bra pris till exempel;).

Men det blir ingen blixt förrän i maj (tror jag) så ni kan ösa på med tips så länge;). Tänkte önska mig en i present nämligen:).

När ni tröttnat på att diskutera själva blixtarna kan den som vill ge förslag på länkar eller förklara lite om grundläggande blixtfotografering för mig:).

http://www.blixtfotografering.se/
http://strobist.blogspot.com/
http://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/
http://www.all-things-photography.com/flash-photography.html
http://www.kelbytraining.com/instructors/joe-mcnally.html
http://www.google.se/search?q=flash...sult_group&ct=title&resnum=9&ved=0CIIBEKsEMAg

Så, där har du lite att bita i!
:-)
Hänger man på t.ex. nikonforum, så stöter man på duktiga blixtanvändare och då och då kommer faktiskt joe till sverige och håller kurser. Några på NF har gått dessa kurser flera gånger och brukar hålla lokala NF-träffar med blixtfotografering på schemat.

EN bra blixt kan åstakomma massa roliga saker.
Man kan lysa upp saker framför objektet, och bakom, eller både, eller bara objektet. Man kan få saker att försvinna och man kan få upp spänningen i en bild.

Känner du behov av att använda blixt så är en extern blixt att rekommendera. Jag har själv en SB-600 till min D5000, är mycket nöjd med den.
Var först lite sugen på en SB-900 men den blev för stor för min kamera (kändes som att hela kameran ville tippa framåt), dock är det en mycket bra blixt - sambon har en sådan till sin D300s.

Det jag skulle välja som nästa objektiv är en vidvinkelzoom, jag är väldigt nöjd med Nikkor 12-24/4G :love: Men det beror ju på vad man är intresserad av att fota, jag använder det mycket inomhus samt för att fota byggnader och sånt.

Okej! Tack för input, Då kanske sb-900 blir lite stor för min kamera också, de gånger man faktiskt vill ha den på kameran då.

Men vidvinkelzoom borde fungera bra vid landskapsfotografering också?

Som sagt så fotograferar jag djur och natur mest och gärna utsikter också. Byggnader är jag däremot inte så intresserad av och om jag fotograferar inomhus blir det mest husdjur och till viss mån (mer sällan) människor.

nej nej nej, sb900 är precis blixten för D90, den eller sb800

Kan ni som har vidvinkelzoomobjektivberätta vilket ni har? Vilket ska jag välja när det är dags? Ni som vill får gärna visa bilder ni tagit med det ;).

Jag har haft Tokinas 12-24/4. Det objektivet älskade jag! Rejält och skarpt!Jag sålde det enbart för att jag numera fotar med fullformat och det är anpassat till DX.
Enda nackdelen som jag ser det med det objektivet är att du inte kan använda den inbyggda blixten om du nu skulle vilja det, för då får du en skugga från objektivet.

Jag har, som jag nog redan sagt, Nikon 12-24/4G. Tycker att det är riktigt trevligt på alla sätt och vis, zoomomfånget är bra på min DX-kamera och det är inte så fruktansvärt klumpigt.
Var ute och lekte när jag precis hade fått det, här finns bilder från det:

Härnösandsbilder

Sedan är jag tyvärr inte helt säker på vad jag mer tagit för bilder med det, jag tror att även dessa och kanske även dessa är tagna med det. Annars är de tagna med Nikon 18-200/3,5-5,6G VRII.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 541
Senast: Mononoke
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 452
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV