Exteriörbedömning av sto

Freazer

Trådstartare
Har hittat ett sto som jag funderar på att köpa och som isåfall ska användas till avel. Stoet kommer ifrån en bra stofamilj och stoets mamma är premierad, stoets syskon har fina tävlingsmeriter i hoppning, dressyr och fälttävlan i höga klasser men stoet själv är varken bedömd eller tävlad. Hon är helt korrekt i kroppen, rör sig väldigt bra men hoppar även bra med fin teknik. Går det att få stoet bedömd och hur går jag tillväga för att få henne bedömd?
 
Är det SWB har det gått att få dem bedömda för hand vid fölvisningar alternativt unghästtest utom tävlan.
Resultaten blir inofficiella, officiella resultat får man bara vid unghästtest inom tävlan.
 
Är det SWB har det gått att få dem bedömda för hand vid fölvisningar alternativt unghästtest utom tävlan.
Resultaten blir inofficiella, officiella resultat får man bara vid unghästtest inom tävlan.

Det är en SWB. Hur bedöms dem när man visar för hand vid fölvisning? Som en vanlig bedömning liksom eller ska den även löshoppas då? Vid ridhästtest är det då i det som heter öppen klass? Jag skulle mest vilja ha en bedömning på papper för mig själv så att säga så det gör inte så mycket om det blir inofficiellt resultat.
 
Det är en SWB. Hur bedöms dem när man visar för hand vid fölvisning? Som en vanlig bedömning liksom eller ska den även löshoppas då? Vid ridhästtest är det då i det som heter öppen klass? Jag skulle mest vilja ha en bedömning på papper för mig själv så att säga så det gör inte så mycket om det blir inofficiellt resultat.

Som en gammaldags premiering, endast visning vid hand.

Utom tävlan är öppen klass, använde bara ett annat ord :) Jag håller med dig angående bedömning på papper, jag kommer att visa min egen i öppen klass då hon hade skador när hon var i ålder för testerna.
 
Som en gammaldags premiering, endast visning vid hand.

Utom tävlan är öppen klass, använde bara ett annat ord :) Jag håller med dig angående bedömning på papper, jag kommer att visa min egen i öppen klass då hon hade skador när hon var i ålder för testerna.

Aha ok, då är jag med. Detta stoet är redan betäckt men inte kollad så det finns ev chans att hon är dräktig när fölvisningarna äger rum. Påverkar det något förutom risken att åka iväg tror du?
 
Det är en SWB. Hur bedöms dem när man visar för hand vid fölvisning? Som en vanlig bedömning liksom eller ska den även löshoppas då? Vid ridhästtest är det då i det som heter öppen klass? Jag skulle mest vilja ha en bedömning på papper för mig själv så att säga så det gör inte så mycket om det blir inofficiellt resultat.
Mitt föls mamma bedömdes vid fölvisningen förra året.
väldigt okomplicerat, eventuellt sprang de nåt extra varv både lös och vid hand och stod en aning längre tid uppställda för att domaren skulle hinna titta även på stoet.

Edit
Sorry tvåa på bollen
 
Aha ok, då är jag med. Detta stoet är redan betäckt men inte kollad så det finns ev chans att hon är dräktig när fölvisningarna äger rum. Påverkar det något förutom risken att åka iväg tror du?

Det tror jag inte, känner flera som visat dräktiga ston när kvaliten låg efter sommaren.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Lutten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 107
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp