Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

PathOfClovers

Trådstartare
Jag jobbar på ridskola och vi fick en påse skänkt till oss med lite utrustning i, visar sig vara ett riktigt gammalt men helt komplett kandar, ett enormt lika gammalt tränsbett, ett mystiskt bett och ett par antika stigbyglar! Skulle behöva lite hjälp att åldersbestämma dessa om någon är insatt? Observera att vi självklart inte tänkt använda sakerna, men putsa upp och ha som väggprydnader! :)

Hoppas länken funkar, ska finnas tre bilder. Lägg märke till den roliga nosgrimman...hihi

http://s1288.photobucket.com/albums/b491/pathofclovers/?action=view&current=DSC_0181_zps43a8bc1f.jpg
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

det mystiska bettet är ett sånt som man trär ändarna genom sidoringarna på grimman, för att få bättre kontroll när man leder, utan att behöva klä på träns.

har ingen aning om ålder dock, men det går att hitta såna på äldre bilder på t.ex ardenner...
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Man använde liknande kandar från ca 1920 talet och fram till runt 60talet.......
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Men såklart! Att jag inte tänkt på det! Fattade ju att man skulle trä pinnarna genom någon ring men kunde inte komma på hur och när...haha tack!
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Okej, rätt lång tidsperiod alltså! Det som är lite skumt är att lädret ser väldigt oslitet ut, medan betten ser väldigt välanvända ut, hålen där bettringarna sitter är alldeles utdragna men materialet är kanske mjukare än dagens...
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Hehe det är ju liksom bara en rem som sitter genom spännena på sidostyckena på stången, den har ingen egen nackrem. Var säkert vanligt förr men har aldrig sett det.
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Så ser det ut på en del körhuvudlag och även akademiska/portugisiska huvudlag nu för tiden också :)
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Det som är lite skumt är att lädret ser väldigt oslitet ut, medan betten ser väldigt välanvända ut, hålen där bettringarna sitter är alldeles utdragna men materialet är kanske mjukare än dagens...

Det ar sakert bra kvalitet pa ladret. Jag har ett trans som ar ca 100 ar gammalt nu(!) och som jag fortfarande anvander ibland for skojs skull:p Ladret ar mjukt och fint och ser inte speciellt anvant ut, men det har anvants pa allt fran arbetshastar i skogen till ponnysar pa 70-talet innan det hangdes undan i ett garage i 20 ar. Men still going strong!
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Men det måste ju bli lite annorlunda inverkan på stången känns det som? Gör väl inget iofs när man ändå har kindkedjs...
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Det är fascinerande! Men saker gjordes nog mer ordentligt förr generellt, ser man ju på andra saker också...
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Jasså? Hade jag ingen aning om!
(snor knappen ;))

Japp:) En del har dessutom söljor på nosgrimman så att man stabiliserar/låser den i ett läge - detta för att stabilisera sidostycken och därigenom skygglapparna. Så att inte tömtagen påverkar skygglapparna.

135430448061928400_resized.jpg



KL

Roligt med gammal utrustning i fint skick. Spännande att se hur det såg ut, vad som förändrats - och varför.
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Håller med Egonson_ . Även visningsträns har nosgrimman fäst i sidstycket (till och med det på Hööks ;))
Bara att bildgoogla på t.ex. spanskt träns för en massa exempel.

Här är en bild på mitt portugisiska träns med ännu en lösning, med en "liten ögla i öglan" som man trär nosremmen igenom.

66194_272552522863909_1484264468_n.jpg
 
Sv: Experthjälp! riktigt gammalt kandar!

Det här tränset köpte jag för snart två år sedan på en marknad, det var nytt då. Det har samma typ av nosgrimma som på ditt kandar, jag tror att det kallas stolpnosgrimma.

hunter.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp