Exem utan att klia sig?

Amore

Trådstartare
Kan islandshästarna ha det...? Min har fått sår i anisktet men inte ett täcken på att ha kliat i man eller svans. Nu går hon iof med täcke men svansskyddet har varit trasigt så svansen är blottad. Men det kanske bara är vanliga insektsbett?

Jag tror att jag ibland får panik över insektsbett (som de kliar och som i sin tur blir större och som insekterna äter i osv...) för att det är en isis som andra hästar också kan få.

Sv: Exem utan att klia sig?

MIn häst kliar inte "ansiktet" men min kompis häst gör det jämt.
Båda är eksemhästar.

Men kliar den sig bara i ansiktet eller någon annanstans också?

min har eksem och har inte börjat klia sig än.
han får aldrig sår i ansikte eller öron.
har hästen eksem så syns det nästan alltid i manen, lite skorvigt och mjäll.

Min islandsimport kliade sig första somrarna i ansiktet och under ganascherna, blev väldigt svullen där. Smörjde med en jättebra salva och hade honom täckad trots att han inte kliade sig i man och svans. Nu kliar han sig inte alls, har koll på honom och smörjer så fort jag ser minsta lilla antydan till ett sår el dyl.

Min unghäst kliade sig också i ansiktet, skrubbade svansen lite och hon får stå inne kl 16-09 tillsammans med ett annat sto somo också kliar sig. Hon har inte kliat sig mer ialla fall, gudskelov för det.

min har eksem och har inte börjat klia sig än.
han får aldrig sår i ansikte eller öron.
har hästen eksem så syns det nästan alltid i manen, lite skorvigt och mjäll.

Det är just det, hon har absolut inga andra tecken. Kliar inte (förutom såren i ansiktet, som börjat läka nu så nu kliar hon inte alls), inte tjock i mankammen, inget mjäll...

Nu börjar betten försvinna och klåda också... Tror att det bara var "vanliga" insektsbett :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 968
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·
Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Yrja
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
4 083
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka