exem, regnskållor eller ohyra?

S

sinner

min ponny har underliga små "utslag". det är gulvita kristaller som är stenhårda.
om man pillar bort en krusta så får man med håret från roten.. svårt att förklara..
stråna sitter ihop vid krustan och går inte att dela.
jag skulle ju vilja säga regnskållor, MEN: hon har inte ont, utan tycker det är skönt när man pillar och river på dom. tydligen kliar det ganska mycket, och dom sitter på benen, mest på ena bak och in under magen... vad jag har förstått så ska regnskållor göra ont och sitta på hästens övre delar:confused:

nån som kan förklara? eller visa mig bilder på regnskålletussar?
eller för all del andra hudsjukdomar?:crazy:

Sv: exem, regnskållor eller ohyra?

mugg, svamp ?? min häst fick förut ungefär som mugg skorvar mellan frambenen, men tror det berodde på att han blev svettig där ganska lätt, hade ganska mkt vinterpäls då...

trodde jag med ett tag, men hon har inga krustor i kalederna eller nere runt hoven, det börjar på skenan och går uppåt lixom...
kom när hon började sätta vinterpäls..
hon var även dassig i pälsen en stund, men nu är hon blank igen..

Låter som regnskållor, svamp mao. Hexocilbad brukar hjälpa, men det är nog lite för kallt för det nu, om du inte har spolspilta med varmvatten. Rådfråga veterinären för behandling kan ju alltid vara bra.

*KL*

Min häst fäller penselliknande hårtussar och har fått några mindre kala fläckar på kroppen (rumpa, bog och lår). MEN - trots idogt letande har jag inte hittat sår, krustor, var eller liknande, varken i slutet på pälstofsarna eller på hästen. Hon verkar inte ha ont och reagerar inte vid borstning eller normalt pillande.

Eftersom jag inte vet vad det är har täcket åkt av (misstänker att det kanske trots allt inte andas så bra som det "ska") för att huden ska få luftas. Kan det vara regnskållor trots allt?

*KL*

Min häst fäller penselliknande hårtussar och har fått några mindre kala fläckar på kroppen (rumpa, bog och lår). MEN - trots idogt letande har jag inte hittat sår, krustor, var eller liknande, varken i slutet på pälstofsarna eller på hästen. Hon verkar inte ha ont och reagerar inte vid borstning eller normalt pillande.

Eftersom jag inte vet vad det är har täcket åkt av (misstänker att det kanske trots allt inte andas så bra som det "ska") för att huden ska få luftas. Kan det vara regnskållor trots allt?
Det låter regnskållor för både ts och dig. kolla regnskålletråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927643 så får ni tips om hur ni ska bli av med eländet. Glöm inte att tänka igenom när det uppkom först och om det var några större förändringar i foderstaten runt den tiden.

Inga ändringar i foderstaten, men hon går på lösdrift - så jag provade att ha henne täckad = stor miss. Två andra går täckade och klarar det bra, men det passade visst inte henne.

ringde förra ägaren igår, för att fråga vad hon brukat strö med(tänkte på att jag har färskt spån..) hon berättade att ponnyn hade haft "utslag" innan en gång, de verkade vara samma som nu och hon hade tagit ut vet som sagt att det var proteinöverskott?
alltså, hästen fick för mycket mat och proteinet kom ut genom huden? han hade även sagt att hon hade tur att ponnyn gjorde så, för annars hade hon fått fång i stället??
enligt förra ägaren ska det vara vanligt på bla halvblod som får mycket kraftfoder och tävlas... jag har nog aldrig hört om detta innan, kan nån som vet mer förklara?

hon berättade att ponnyn hade haft "utslag" innan en gång, de verkade vara samma som nu och hon hade tagit ut vet som sagt att det var proteinöverskott?
alltså, hästen fick för mycket mat och proteinet kom ut genom huden? han hade även sagt att hon hade tur att ponnyn gjorde så, för annars hade hon fått fång i stället??
enligt förra ägaren ska det vara vanligt på bla halvblod som får mycket kraftfoder och tävlas... jag har nog aldrig hört om detta innan, kan nån som vet mer förklara?

Nu är jag inte veterinär och det är klart att om en vet säger så...
Fast jag undrar ändå. Proteiner som kommer ut genom huden?? Varför hade den fått fång annars? Det har vad jag förstår inte ngt med proteiner att göra.
Jag läser också gärna en förklaring.

Har inte för mej att protein och fång har något samband ?? (men är inte så insatt i det) Får hästen mkt kraftfoder då ?

jag känner mig också tveksam...
hon får enbart hö. inget kraftfoder alls..
dock får hon "fri tillgång" dvs, så mycket hon kan äta..
har tyvärr inte skickat in nån analys på höet ännu, men vårat hö brukar ligga väldigt lågt på alla värden... ett så kallat "skithö"

puttar upp denna tråden med... vet tog prover på de underliga krustorna då han var mycket förbryllad. han trodde inte på regnskållor eftersom hon tycker det är skönt när man pillar och kliar på dom. fick svaret från sva idag, ingen svamp och inga sporer?? så... vad är det kvar som det kan vara?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka